Σε μια εποχή που η επικοινωνία γίνεται ολοένα και πιο εύκολη, άμεση και μαζική, τίθεται το ερώτημα αν αυξάνονται ταυτόχρονα και οι εγγυήσεις ασφάλειας ώστε η επικοινωνία να προστατεύει κάθε χρήστη, επαγγελματία ή απλό καταναλωτή. Αυτές τις εγγυήσεις έχει αναλάβει να εμπεδώσει ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων, γνωστός ως GDPR, ο οποίος προβλέπει συγκεκριμένα δικαιώματα για τους χρήστες και την προστασία των δεδομένων τους.
Όμως, παρότι ο Κανονισμός έχει τεθεί σε ισχύ εδώ και ένα έτος, από τον Μάιο του 2018, εξακολουθούν να υπάρχουν απορίες, ιδιαίτερα από την πλευρά των καταναλωτών, αλλά και κενά από την πλευρά των επαγγελματιών σε ό,τι αφορά τις δυνατότητες συμμόρφωσης τους με τον Κανονισμό χωρίς να θέτουν σε κίνδυνο την καλή σχέση με τους πελάτες τους.
Βασικές προϋποθέσεις για να διαφυλαχθεί αυτή η καλή σχέση είναι αφενός η προστασία της ιδιωτικής ζωής του παραλήπτη μηνυμάτων μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή SMS και αφετέρου η διασφάλιση της αυτόματης εκπλήρωσης αυτής της προστασίας μέσω της ενεργοποίησης ειδικών εργαλείων –με μια κουβέντα, η προστασία των δεδομένων στο σύνολό τους, σε κάθε φάση επικοινωνίας με τον καταναλωτή.
Ο Jan Wieczorkiewicz, Data Protecting Officer, LINK Mobility Group, εξηγεί:
Το SMS παραμένει ένα πολύ προσωπικό κανάλι επικοινωνίας. Η εφαρμογή του GDPR ευαισθητοποίησε τους καταναλωτές σε ό,τι αφορά τα δικαιώματά τους να προστατεύουν και να διαχειρίζονται τα δεδομένα τους. Άλλωστε οι καταναλωτές σπάνια αλλάζουν αριθμό τηλεφώνου στη διάρκεια της ζωής τους, γι’ αυτό και ο συγκεκριμένος τρόπος επικοινωνίας χαρακτηρίζεται ως προσωπικός και ιδιωτικός. Ο νέος Κανονισμός ρυθμίζει τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες χρησιμοποιούν τα δεδομένα που αφορούν τους πελάτες τους και αυτό οδήγησε εμάς, ως διαχειριστές αυτών των δεδομένων, να τους παρέχουμε περισσότερα εργαλεία, όπως τη δυνατότητα να διαγράφονται από μια λίστα αποστολής SMS, να συλλέγουν, να διαχειρίζονται και να προστατεύουν τα δεδομένα τους, με τον καλύτερο τρόπο
Οι βάσεις δεδομένων στο… μικροσκόπιο
Σύμφωνα με τη μελέτη της SMSAPI «Επικοινωνία SMS στις επιχειρήσεις», το 94% των επιχειρήσεων προετοιμάζουν μόνες τους τις βάσεις δεδομένων τους. Αυτή είναι αποδεδειγμένα η καλύτερη προσέγγιση, αφού μια τέτοια βάση δεδομένων περιλαμβάνει τους υφιστάμενους ή τους πιθανούς μελλοντικούς πελάτες της εταιρείας και η αποτελεσματικότητά της είναι υψηλότερη από ό, τι στην περίπτωση της αγορασμένης βάσης δεδομένων. Ειδικά μετά την έναρξη ισχύος του GDPR, ο φορέας που δημιουργεί τη βάση δεδομένων είναι ο υπεύθυνος για την επεξεργασία της και πρέπει να είναι βέβαιος ότι έχει εκπληρώσει όλες τις υποχρεώσεις που επιβάλλονται από τις διατάξεις του κανονισμού, έτσι ώστε η επεξεργασία των ληφθέντων δεδομένων να είναι νόμιμη.
Η συναίνεση του καταναλωτή
«Κλειδί» σε αυτή τη διαδικασία είναι η συναίνεση του καταναλωτή, καθώς σύμφωνα με το GDPR πρέπει να ζητηθεί η άδεια του προκειμένου να γίνει επεξεργασία των δεδομένων του.
Η συναίνεση δίνεται:
συνειδητά και αδιαμφισβήτητα,
γραπτά, σε απλή και κατανοητή γλώσσα,
να συνδέεται με την πολιτική ενημέρωσης της εταιρείας,
για συγκεκριμένο σκοπό και χρόνο, που προσδιορίζεται με ακρίβεια,
με τη θέληση του πελάτη,
με τη δυνατότητα ανά πάσα στιγμή να αποσυρθεί,
με τη συναίνεση του νόμιμου κηδεμόνα, αν αφορά ανηλίκους κάτω των 16 ετών
Ένα από τα βασικότερα δικαιώματα που προβλέπει ο Κανονισμός για τους χρήστες είναι το λεγόμενο «δικαίωμα στη λήθη», δηλαδή με απλά λόγια το δικαίωμα να χαθούν τα ίχνη των δεδομένων του και των πληροφοριών που έχει διαχειριστεί, εφόσον το επιθυμεί. Αυτό σημαίνει ότι ο παραλήπτης μαζικών μηνυμάτων πρέπει να ενημερώνεται για τους πιθανούς τρόπους διαγραφής του από τη σχετική λίστα, οι οποίοι μάλιστα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο απλοί. Κι αν αυτό συμβαίνει σε όλο και μεγαλύτερο βαθμό πλέον σε ό,τι αφορά τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, δεν ισχύει το ίδιο για την περίπτωση των μαζικών αποστολών SMS, όπως έδειξε η πρόσφατη, χαρακτηριστική εμπειρία της προεκλογικής περιόδου…
Τη λύση σε αυτό το πρόβλημα εγγυάται η SMSAPI, η οποία με δυνατότητα αποστολής έως και 7 εκατ. SMS ανά ώρα και συνολικά 990 εκατ. SMS το 2018 πρωτοπορεί στην επικοινωνία μέσω SMS. Αξιοποιώντας 12 χρόνια εμπειρίας και συνεργασίας με περισσότερους από 7.000 ικανοποιημένους πελάτες, η SMSAPI είναι μία από τις πρώτες –και ελάχιστες έως τώρα– πλατφόρμες επικοινωνίας μέσω SMS που δημιούργησε τη δυνατότητα «opting out» απαντώντας άμεσα και αποτελεσματικά στα νέα δεδομένα που διαμόρφωσε το GDPR.
Το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό προσθέτει έναν εξατομικευμένο σύνδεσμο που επιτρέπει την εξαίρεση του χρήστη από τη λήψη στο μέλλον μηνυμάτων από τον συγκεκριμένο αποστολέα. Το μόνο που χρειάζεται να κάνει ο χρήστης είναι να βρει το SMS στα εισερχόμενά του και να κάνει κλικ στο σύνδεσμο για να καταργήσει την εγγραφή του από τη βάση δεδομένων. Με αυτό τον τρόπο, όλες οι μη καταχωρημένες επαφές αποκλείονται αυτόματα από τις μελλοντικές καμπάνιες.
Οι σωστές και προσαρμοσμένες στο GDPR βάσεις δεδομένων είναι το πιο σημαντικό εργαλείο για την αποτελεσματική αποστολή μαζικών SMS διασφαλίζοντας ότι ο καταναλωτής δεν θα λαμβάνει ανεπιθύμητα μηνύματα. Η υψηλή ποιότητα μιας βάσης δεδομένων είναι εγγυημένη μόνο όταν υπάρχει καθαρή προσέγγιση, βασισμένη στη συνειδητή συναίνεση των καταναλωτών.