Το κλίμα ήταν φορτισμένο και το έργο τοποθετούμενο μέσα στην Πύλη Αμμοχώστου είχε λάβει συμβολικό χαρακτήρα. Ο «Ποιητής» του Κώστα Βαρώτσου στην πλατεία Ελευθερίας.
Η πρώτη κατασκευή του έργου έγινε την εποχή που ο Ντενκτάς ίδρυε το ψευδοκράτος.
Το κλίμα ήταν φορτισμένο και το έργο τοποθετούμενο μέσα στην Πύλη Αμμοχώστου είχε λάβει συμβολικό χαρακτήρα. Ο «Ποιητής» του Κώστα Βαρώτσου – γιατί περί αυτού ο λόγος – «μετακομίζει» τώρα πάνω από τη νέα Πλατεία Ελευθερίας. Ο ΄Ελληνας γλύπτης επισημαίνει ότι «με την εγκατάστασή του πλέον στην καρδιά της Λευκωσίας και της Κυπριακής Δημοκρατίας, σ’ ένα σημείο απ’ όπου κάποτε εκφωνούσαν τους λόγους τους οι ηγέτες της χώρας, αποκτά έναν χαρακτήρα ανάλογα συμβολικό με τον αρχικό του».
Eργασίες ανακατασκευής υπό το βλέμμα του γλύπτη
Εκτός από τη μεταφορά, οι εργασίες ανακατασκευής του «Ποιητή» έγιναν υπό το βλέμμα του Κώστα Βαρώτσου κομμάτι – κομμάτι, όπως αποκαλύπτουν οι φωτογραφίες που δημοσιεύει η κυπριακή εφημερίδα «Ο Φιλελεύθερος». Ο διεθνούς φήμης γλύπτης βρέθηκε στην Κύπρο για να επιθεωρήσει τη διαδικασία ανακατασκευής –ουσιαστικά- του πρώτου δημόσιου έργου στη πλούσια διαδρομή του και δηλώνει πανευτυχής για τη νέα «ζωή» που δίνεται στον «Ποιητή» του.
Με προτροπή τοη συλλέκτη Δάκη Ιωάννου
Ο γυάλινος «Ποιητής» φιλοτεχνήθηκε το 1983 με προτροπή του συλλέκτη Δάκη Ιωάννου κι είχε αρχικά κατασκευαστεί και τοποθετηθεί μέσα στον χώρο της Πύλης Αμμοχώστου στο πλαίσιο της έκθεσης «Επτά Έλληνες καλλιτέχνες – Ένα νέο ταξίδι», σε επιμέλεια της Έφης Στρούζα. Λίγο καιρό αργότερα μετακινήθηκε στον παρακείμενο προμαχώνα Καράφα, όπου δέσποζε «κρυμμένος» για δεκαετίες μέχρι πρόσφατα.
Η μεταφορά του έργου είναι κι η σωτηρία του
Για τον Βαρώτσο, η μεταφορά του έργου είναι κι η σωτηρία του. «Δεν περιγράφεται η χαρά μου που σώζουμε αυτό το έργο. Γιατί πρόκειται περί σωτηρίας. Είναι το πρώτο δημόσιο έργο που έκανα στη ζωή μου κι έχει τεράστια σημασία για μένα, όπως απέκτησε μεγάλη σημασία με τα χρόνια για την ιστορία της τέχνης στην Ελλάδα και την Κύπρο και υπάρχουν αναφορές σε πολλά σχετικά βιβλία» σημείωσε. «Είμαι χαρούμενος που είμαι εδώ γιατί είναι σαν να γυρίζω πίσω στον χρόνο. Μάλιστα, συνάντησα ωραίους ανθρώπους με τους οποίους είχαμε δουλέψει τότε μαζί και τώρα το έφερε η ζωή να το ξανακάνουμε», δήλωσε χαρακτηριστικά ο ίδιος στην εφημερίδα.
Θ’ «αγναντεύει» τη νέα Πλατεία Ελευθερίας
Πλέον, το εμβληματικό έργο θ’ «αγναντεύει» τη νέα Πλατεία Ελευθερίας. Ο «Ποιητής» εγκαθίσταται στο σημείο όπου προηγουμένως βρισκόταν ένα μικρό σιντριβάνι, που έχει διαμορφωθεί για να υποδεχτεί το γλυπτό. Από το υπάρχον έργο έχει διατηρηθεί ο μεταλλικός σκελετός, ο οποίος έχει ενισχυθεί, συντηρηθεί και βαφτεί σωστά. Το γυαλί, που τοποθετείται κομμάτι- κομμάτι, είναι καινούριο. Όπως επισημαίνει κι ο ίδιος ο καλλιτέχνης, η αναδόμηση γίνεται πλέον με την κατασκευαστική πείρα δεκαετιών και αξιοποιώντας την καινούρια τεχνολογία.
Πρόδρομος του διάσημου «Δρομέα»
Το γυάλινο γλυπτό θεωρείται από τα σημαντικότερα έργα του Βαρώτσου, καθώς αποτελεί πρόδρομο του διάσημου «Δρομέα», που είχε τοποθετηθεί αρχικά στην Ομόνοια και βρίσκεται πλέον απέναντι από το ξενοδοχείο Χίλτον στην Αθήνα. Είναι το έργο με το οποίο αναγνωρίστηκε διεθνώς η μοναδικότητα της δουλειάς του.