Τέλος επιτηδεύματος: Πάνω από 600 ευρώ η μείωση για χιλιάδες επαγγελματίες – Πώς θα υπολογίζεται


Τέλος επιτηδεύματος: Το οριζόντιο «κούρεμα» κατά 50% του χαρατσιού που επέβαλαν οι δανειστές από το 2012, ως αντίδοτο υποτίθεται στη φοροδιαφυγή, είναι μια από τις βελτιώσεις του ΥΠΕΘΟ, προκειμένου να γίνει πιο εύπεπτο το νέο σύστημα φορολόγησης των ελευθέρων επαγγελματιών.

Ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης ανέφερε μιλώντας στον ΣΚΑΪ πως τελικά η μείωση του τέλος επιτηδεύματος κατά 50% θα αφορά όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Η μείωση αφορά και στα υποκαταστήματα, άρα το όφελος είναι διπλό. Στον αντίποδα, όσοι αμείβονται με μπλοκάκι που ούτως ή άλλως εξαιρούνται από το νέο σύστημα, δεν θα έχουν αλλαγές στο Τέλος που τους επιβαρύνει.



Σύμφωνα με τη νέα διάταξη, το Τέλος επιτηδεύματος για το 2024 υπολογίζεται ως εξής:

α) Για νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως 200.000 κατοίκους, σε 800 ευρώ ετησίως.

β) Για νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους, σε 1.000 ευρώ ετησίως.

γ) Για τους επιτηδευματίες και ασκούντες ελευθέριο επάγγελμα σε 325 ευρώ ετησίως (από 650 ευρώ σήμερα)

δ) Για κάθε υποκατάστημα σε 300 ευρώ ετησίως (από 600 ευρώ σήμερα), αν συστήνεται από επιτηδευματία και ασκούντα ελεύθερο επάγγελμα, και 600 ευρώ ετησίως, αν συστήνεται από νομικό πρόσωπο που ασκεί εμπορική επιχείρηση.



Ως υποκατάστημα νοείται κάθε επαγγελματική εγκατάσταση του επιτηδευματία στην ημεδαπή, εκτός της έδρας της επιχείρησης, στην οποία ενεργείται παραγωγική ή συναλλακτική δραστηριότητα.

Άλλες βελτιώσεις

Κατά τα λοιπά, οι υπόλοιπες τροποποιήσεις και βελτιώσεις που αποφάσισε να επιφέρει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στο κείμενο του νομοσχεδίου προβλέπουν:

1. Διαδικασία τακτικού εξονυχιστικού φορολογικού ελέγχου για όσους αυτοαπασχολούμενους αμφισβητούν το ελάχιστο ποσό καθαρού κέρδους που τους προσδιορίζουν τα αντικειμενικά κριτήρια και δηλώνουν στην ΑΑΔΕ ότι επιθυμούν να φορολογηθούν με βάση τα δηλούμενα χαμηλότερα ποσά καθαρού εισοδήματος που θεωρούν ότι είναι τα πραγματικά φορολογητέα. Ο έλεγχος θα επεκτείνεται στις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών των ελεγχόμενων και στις προσωπικές καταναλωτικές δαπάνες τους, προκειμένου να προσδιορίζεται το πραγματικό επίπεδο διαβίωσής τους.

2. Αυτόματη διαδικασία επιβεβαίωσης του δικαιώματος απαλλαγής από το σύστημα των αντικειμενικών κριτηρίων για όσους αυτοαπασχολούμενους:
α) υπηρετούν τη στρατιωτική τους θητεία,
β) είναι φυλακισμένοι,
γ) νοσηλεύονται σε νοσοκομείο ή κλινική,
δ) βρίσκονται σε αδυναμία άσκησης δραστηριότητας λόγω εγκυμοσύνης ή λοχείας με βάση την εργατική νομοθεσία,
ε) έχουν αποδεδειγμένα πληγεί από εκτεταμένες φυσικές καταστροφές,
στ) τελούν υπό ανάκληση της άδειας λειτουργίας της ατομικής τους επιχείρησης ή της άδειας άσκησης επαγγέλματός τους,
ζ) τελούν υπό απαγόρευση λειτουργίας του καταστήματος ή άλλου χώρου άσκησης της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής τους δραστηριότητας σε εφαρμογή απόφασης δημόσιας αρχής για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας ή άλλου λόγου που υπαγορεύει το δημόσιο συμφέρον,
η) προσκομίζουν στοιχεία από τα οποία αποδεικνύεται ότι για λόγους ανωτέρας βίας δεν ασκούσαν επιχειρηματική δραστηριότητα για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Η επιβεβαίωση των περιστατικών αυτών θα γίνεται αυτόματα, χωρίς να χρειάζεται να υποβάλει δικαιολογητικά ο φορολογούμενος, αλλά με βάση αποδεικτικά στοιχεία που θα συλλέγει η ίδια η ΑΑΔΕ από διασταυρώσεις δεδομένων που τηρεί η ίδια στα αρχεία της με στοιχεία από τα αρχεία άλλων υπηρεσιών του Δημοσίου.

3. Μείωση των προσαυξήσεων του ελάχιστου τεκμαρτού ποσού ετησίου καθαρού κέρδους βάσει τζίρου: Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, η βάση υπολογισμού του τεκμαρτού ποσού ετησίου καθαρού κέρδους προσαυξάνεται κατά ποσοστό κλιμακούμενο από 35% έως 100%, ανάλογα με το κατά πόσο ο ετήσιος τζίρος του αυτοαπασχολούμενου είναι σημαντικά μεγαλύτερος από τον μέσο όρο του ετήσιου τζίρου του αντίστοιχου ΚΑΔ.

Τα ποσοστά αυτά αναμένεται να περιοριστούν ώστε να μειωθεί η υπέρμετρη επιβάρυνση που διαπιστώθηκε ότι προκύπτει για όσους δηλώνουν ποσά καθαρών κερδών από 15.000 έως 30.000 ευρώ.

4.Μείωση του τεκμαρτού εισοδήματος για όσους ασκούν εποχικά επαγγέλματα: Βελτιώσεις αναμένονται και στον τρόπο αντιμετώπισης των εποχικών επιχειρήσεων, καθώς είναι προφανές ότι π.χ. μια καντίνα σχολείου ή ένα κατάστημα εποχικών ειδών έχει «νεκρά» διαστήματα, οπότε θα φορολογείται για τους μήνες που πραγματικά λειτουργεί.

Τέλος επιτηδεύματος: Δεν λογίζονται ως υποκαταστήματα

Δεν λογίζονται ως υποκαταστήματα, για την επιβολή του Τέλους επιτηδεύματος, οι προσωρινοί εκθεσιακοί χώροι και οι πρόσκαιρες επαγγελματικές εγκαταστάσεις, που λειτουργούν για χρονικό διάστημα μέχρι 30 ημέρες, οι επαγγελματικές εγκαταστάσεις που στεγάζονται σε διαφορετικούς ορόφους, συνεχόμενους ή μη, του ίδιου κτιριακού συγκροτήματος, οι εγκαταστάσεις τουριστικών καταλυμάτων εντός παραδοσιακών κτισμάτων, που λειτουργούν σε ξεχωριστά κτίρια, αλλά με ενιαία άδεια λειτουργίας, η οποία εντάσσεται ως ενιαία εγκατάσταση στην ίδια τουριστική μονάδα, καθώς και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις.

Ειδικά για τις Αστικές μη Κερδοσκοπικές Εταιρίες, καθώς και για τα φυσικά πρόσωπα που το εισόδημα τους προέρχεται από ατομική επιχείρηση παροχής υπηρεσιών ή ελευθέριο επάγγελμα και έχουν έγγραφη σύμβαση με μέχρι τρία φυσικά ή/και νομικά πρόσωπα, ή το 75% των ακαθάριστων εσόδων τους προέρχεται από ένα φυσικό ή/ και νομικό πρόσωπο, τα ποσά του Τέλους Επιτηδεύματος, εξακολουθούν να ισχύουν όπως επιβλήθηκαν κατά το οικονομικό έτος 2012.

Από το οικονομικό έτος 2013 και εφεξής, εξαιρούνται από την επιβολή του Τέλους Επιτηδεύματος τα πρόσωπα που ασκούν ατομική εμπορική επιχείρηση ή ελευθέριο επάγγελμα και παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του 80%.


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ