«Διαφορετικών ειδών εμπειρίες οδηγούν και σε διαφορετική διαμόρφωση της δομής του εγκεφάλου»– Dr. Bruce D.Perry.
Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες της Νευροβιολογίας, το παιδί βομβαρδιζόμενο συνεχώς με ψηφιακές πληροφορίες διαμορφώνει διαφορετική εγκεφαλική δομή. Μπορεί ανά πάσα στιγμή να αναδιοργανωθεί ανάλογα με τις πληροφορίες που λαμβάνει. Σε ένα περιβάλλον πλούσιο σε ερεθίσματα τα εγκεφαλικά κύτταρα αναπτύσσονται ταχύτατα και οι συνεχόμενες αλλαγές διατηρούν τον εγκέφαλο εύπλαστο για μια ζωή.
Αυτό που ουσιαστικά οδηγεί στην αναδόμηση των εγκεφαλικών συνδέσεων είναι η συνεχόμενη και πολύ εστιασμένη προσοχή σε μια δραστηριότητα. Αρκετές ώρες την ημέρα, πέντε ή παραπάνω ημέρες την εβδομάδα αφιερωμένες με πολλή προσοχή σε ένα βιντεοπαιχνίδι προγραμματίζουν τον εγκέφαλο να είναι γρήγορος και υπερδραστήριος.
Το ίδιο συμβαίνει και με το διάβασμα. Στο σχολείο εκπαιδευόμαστε ώστε να είμαστε ικανοί να διαβάζουμε. Αυτό απαιτούσε πολλές ώρες την ημέρα, τουλάχιστον πέντε ημέρες την εβδομάδα και πολύ συγκέντρωση.
Διάρκεια προσοχής
Πολλοί δάσκαλοι παραπονούνται ότι οι μαθητές έχουν μειωμένη προσοχή για τον παραδοσιακό τρόπο εκμάθησης. Στην ουσία, η προσοχή των παιδιών στα παιχνίδια ή σε οτιδήποτε άλλο τους ενδιαφέρει δεν μειώνεται. Οι ψηφιακοί γηγενείς διψούν για υπερδραστηριότητα και άμεση ανταπόκριση. Στο σχολείο συνήθως περνάει αρκετή ώρα για να ξαναερωτηθεί ένας μαθητής. Επομένως τα παιδιά δεν είναι ότι δεν προσέχουν αλλά ότι επιλέγουν να μην προσέξουν.
Η εξάσκηση και η επανάληψη οδηγεί στη μάθηση. Αυτό είναι κάτι που δεν αρέσει στα περισσότερα παιδιά. Τα παιχνίδια τραβούν την προσοχή τους γι’αυτό και τα κερδίζουν.
Tης Σταυρούλας Γεωργακοπούλου, Ψυχολόγος