Υποβρύχιο Titan: Από το 2018 υπήρχαν ανησυχίες – «Παραπλανητικό» μάρκετινγκ λένε υψηλόβαθμα στελέχη


«Παραπλανητικό» ανέφερε η επιστολή το μάρκετινγκ της OceanGate για το υποβρύχιο Titan δεδομένου ότι ισχυριζόταν ότι το σκάφος θα πληρούσε ή θα υπερέβαινε τα πρότυπα ασφαλείας ενός οργανισμού αξιολόγησης κινδύνων, γνωστού ως DNV.

Το 2018 υψηλόβαθμα στελέχη του κλάδου των υποβρύχιων σκαφών – κυριευμένα από ανησυχίες για την «πειραματική» όπως την έλεγαν την προσέγγιση της OceanGate – έγραψαν επιστολή θέλοντας να προειδοποιήσουν για πιθανά «καταστροφικά» προβλήματα που υπάρχουν με την ανάπτυξη του υποβρύχιου σκάφους αλλά και την προγραμματισμένη ξενάγηση – εξερεύνηση του στα συντρίμμια του Τιτανικού.

Η εν λόγω επιστολή, που ήρθε στην κατοχή των New York Times, φαίνεται πως είχε σταλεί στον CEO της OceanGate, Στόκτον Ρας, από την επιτροπή επανδρωμένων υποβρύχιων οχημάτων της Marine Technology Society – ένας εμπορικός όμιλος 60 ετών που στοχεύει στην προώθηση της ωκεάνιας τεχνολογίας σε συνδυασμό με την εκπαίδευση του κοινού σχετικά με αυτήν.

Οι υπογράφοντες (μεταξύ των οποίων ωκεανογράφοι, στελέχη εταιρειών υποβρυχίων και εξερευνητές βαθέων υδάτων) προειδοποιούσαν ότι είχαν «ομόφωνη ανησυχία» για το υποβρύχιο Titan, δηλαδή του σκάφους που αγνοείται στον Βόρειο Ατλαντικό και απειλούνται πλήρωμα και πέντε επιβαίνοντες.

Μάλιστα, ο πρόεδρος της επιτροπής, Will Kohnen, σε συνέντευξή του την Τρίτη, 20 Ιουνίου 2023, ανέφερε πως η επιστολή είναι αποτέλεσμα αρκετών φόβων για το τι θα συνέβαινε αν τυχόν η εταιρεία δεν τηρούσε τα καθιερωμένα πρότυπα.

«Παραπλανητικό» ανέφερε η επιστολή το μάρκετινγκ της OceanGate για το Titan δεδομένου ότι ισχυριζόταν ότι το σκάφος θα πληρούσε ή θα υπερέβαινε τα πρότυπα ασφαλείας ενός οργανισμού αξιολόγησης κινδύνων, γνωστού ως DNV. Ωστόσο, η εταιρεία δεν είχε κανένα σχέδιο να προχωρήσει σε αξιολόγηση του σκάφους από τον οργανισμό.

«Αν και αυτό μπορεί να απαιτήσει πρόσθετο χρόνο και έξοδα», έγραψαν οι υπογράφοντες σχετικά με την αναγκαία αξιολόγηση στην οποία θα έπρεπε η εταιρεία να προχωρήσει, «η ομόφωνη άποψή μας είναι ότι αυτή η διαδικασία επικύρωσης από τρίτο μέρος είναι ένα κρίσιμο στοιχείο των εγγυήσεων που προστατεύουν όλους τους επιβαίνοντες σε υποβρύχια».

Όταν ο ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate διάβασε την επιστολή, σύμφωνα με τον κ. Kohnen, του τηλεφώνησε λέγοντάς του ότι οι κανονισμοί του κλάδου καταπνίγουν την καινοτομία – κάτι που έρχεται και σε συμφωνία με μία ανάρτηση στο ιστολόγιο του 2019 με τίτλο «Γιατί δεν έχει ταξινομηθεί ο Τιτάνας;».

Εν τω μεταηύ στην ανάρτηση η εταρεία OceanGate ανέφερε πως δεδομένου ότι το σκάφος Titan ήταν τόσο καινοτόμο, θα μπορούσε να πάρει χρόνια για να πιστοποιηθεί από κορυφαίους οργανισμούς αξιολόγησης. «Το να ενημερώνουμε μια εξωτερική οντότητα για κάθε καινοτομία πριν αυτή τεθεί σε δοκιμές στον πραγματικό κόσμο είναι ανάθεμα στην ταχεία καινοτομία», έγραψε η εταιρεία.

Εκπρόσωπος της OceanGate αρνήθηκε να σχολιάσει την επιστολή του 2018.

Ο Bart Kemper, ένας ακόμα από εκείνους που υπέγραψαν, σε συνέντευξή του δήλωσε ότι ο ίδιος και άλλα μέλη ανησυχούσαν ότι ο Titan δεν είχε ακολουθήσει τις τυπικές διαδικασίες πιστοποίησης: «Αυτή η επιστολή ουσιαστικά τους ζητούσε να κάνουν ό,τι κάνουν τα άλλα υποβρύχια, ειδικά τα επιβατικά», δήλωσε ο κ. Kemper, αναφέροντας ως παράδειγμα την Atlantis Submarines, «μια καναδική εταιρεία που πραγματοποιεί υποθαλάσσιες περιηγήσεις».

Ένας άλλος υπογράφων, ο Charles Kohnen, δήλωσε πως όχι μόνο ο ίδιος αλλά ολόκληρη η βιομηχανία ανησυχούσε για το υποβρύχιο: «Είχαμε ανησυχίες», δήλωσε την Τρίτη, «και τις αναφέραμε στην επιστολή και βεβαιωθήκαμε ότι η OceanGate έλαβε τις ανησυχίες μας».

Πρόσφατα, η OceanGate έκανε αναφορά και σε τεχνικά ζητήματα του Titan σε μια δικαστική κατάθεση: «Κατά την πρώτη κατάδυση στον Τιτανικό, το υποβρύχιο αντιμετώπισε πρόβλημα με την μπαταρία και χρειάστηκε να συνδεθεί χειροκίνητα με την πλατφόρμα ανύψωσης», έγραψε το 2022 ο νομικός και επιχειρησιακός σύμβουλος της εταιρείας, David Concannon, σε μια κατάθεση στο Περιφερειακό Δικαστήριο των ΗΠΑ για την Ανατολική Περιφέρεια της Βιρτζίνια, το οποίο επιβλέπει θέματα που έχουν σχέση με τον Τιτανικό.

Ακόμα και έτσι, όμως, όπως έγραψε ο κ. Concannon στην κατάθεσή του, 28 άτομα κατάφεραν να επισκεφθούν τα συντρίμμια του Τιτανικού με το σκάφος το 2022.

Ο κ. Concannon προσκάλεσε την ομοσπονδιακή δικαστή που εκδίκαζε την υπόθεση, Rebecca Beach Smith, να συμμετάσχει με την εταιρεία σε μια αποστολή, σύμφωνα με ξεχωριστή κατάθεση, κάτι που η δικαστής φάνηκε να ενδιαφέρεται να κάνει: «Ίσως, αν υπάρξει άλλη αποστολή στο μέλλον, να μπορέσω να το κάνω».

Σε εξέλιξη οι έρευνες

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η υποθαλάσσια έρευνα προκειμένου να εντοπιστεί ένα τουριστικό υποβρύχιο σκάφος το οποίο αγνοείται στον Ατλαντικό και στο οποίο επέβαιναν σύμφωνα με πληροφορίες πέντε άτομα.

Μάλιστα, η αμερικανική ακτοφυλακή και συγκεκριμένα ο σταθμός στη Βοστώνη που συντονίζει τις προσπάθειες έρευνας και διάσωσης, έδωσε συνέντευξη Τύπου στις 20:00 ώρα Ελλάδας (13:00 τοπική ώρα) σχετικά με το υποβρύχιο.

Ο Captain Jamie Frederick ανέφερε ότι ήδη έχουν ερευνηθεί περί τα 76.000 τ.χλμ., δηλαδή έκταση πολύ μεγαλύτερη από την πολιτεία του Κονέκτικατ. Διαβεβαίωσε, βέβαια, ότι οι έρευνες συνεχίζονται.

Να σημειωθεί, δε, πως ο αξιωματικός υπογράμμισε ότι δεν είναι καθόλου βέβαιο το ότι το υποβρύχιο θα μπορούσε να σωθεί, ακόμα κι αν το έβρισκαν σήμερα. «Δεν ξέρω την απάντηση σε αυτή την ερώτηση… Αυτό που θα σας πω είναι πως θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να πραγματοποιήσουμε μια διάσωση», είπε.

Περί τις 40 ώρες έχουν απομείνει, σύμφωνα με τον ίδιο, στους αγνοούμενους επιβαίνοντες μέχρι να τελειώσει το οξυγόνο.

Στη συνέχεια ο κ. Frederick δήλωσε πως η ακτοφυλακή άρχισε κατάδυση με τηλεχειριζόμενο όχημα (ROV) στην τελευταία γνωστή θέση του υποβρυχίου. Το όχημα αυτό διαθέτει κάμερα. Στην έρευνα συμμετέχουν και ιδιωτικά σκάφη.

Άργησε η εταιρεία να ανακοινώσει την εξαφάνιση

Οκτώ ολόκληρες ώρες χρειάστηκε η εταιρεία OceanGate στην οποία ανήκει το υποβρύχιο και αναζητείται στον Ατλαντικό προκειμένου να δηλώσει την εξαφάνιση του στην Ακτοφυλακή.

Σύμφωνα με τη Daily Mail «Το υποβρύχιο Titan της εταιρείας βυθίστηκε στις 8 το πρωί της Κυριακής περίπου 400 μίλια νοτιοανατολικά του Σεντ Τζονς, στη Νέα Γη. Στις 9.45 π.μ. – μία ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάδυση – έχασε την επαφή με το μητρικό του πλοίο, το Polar Prince. Όμως δεν αναφέρθηκε ότι αγνοείται στην αμερικανική ακτοφυλακή μέχρι τις 5.40 μ.μ., οκτώ ώρες αργότερα. Η ακτοφυλακή του Καναδά ειδοποιήθηκε ακόμη αργότερα, στις 9.13 μ.μ. το βράδυ της Κυριακής».

Μάλιστα, χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το πλήρωμα – σύμφωνα με τους ειδικούς – έχει περίπου 45 ώρες οξυγόνου, και άρα έχει μόλις 1% πιθανότητες επιβίωσης.

Ο υποπλοίαρχος David Mauget, πρώην διοικητής πυρηνικού υποβρυχίου του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, δήλωσε σήμερα το πρωί στην DailyMail.com: «Αν συμβούλευα τον πρωθυπουργό, θα έλεγα ότι οι πιθανότητές τους είναι 1%».

«Δεν τους έχουμε καν βρει ακόμα. Αν τους βρούμε, θα ανέβαζα τις πιθανότητες στο 15%. Είναι ζοφερο – δεν θέλω να το πω, αλλά προσπαθώ να είμαι ρεαλιστής. Θαύματα συμβαίνουν [όπως τα αγόρια από την Ταϊλάνδη], αλλά αυτή είναι μια διαφορετική κατάσταση. Πρόκειται για έναν απελπισμένο αγώνα δρόμου ενάντια στον χρόνο».

Δίνεται «μάχη» με το χρόνο

«Ο χρόνος είναι πολύ λίγος και οι επόμενες ημέρες θα είναι κρίσιμες», ανέφερε στο BBC News ειδικός σε θέματα ωκεανών. Ο Δρ. Σάιμον Μπόξαλ, λέκτορας ωκεανογραφίας του Πανεπιστημίου του Σαουθάμπτον, υπογράμμισε πως ο εντοπισμός του υποβρυχίου αποτελεί «πραγματική πρόκληση».

Οι περιγραφή των συνθηκών που πιθανό να επικρατούν στο υποβρύχιο όπως τις αναφέρει ο Δρ. Σάιμον Μπόξαλ σοκάρουν πραγματικά: «Θα έχει ζέστη, θα είναι στενάχωρα». «Δεν υπάρχει κάψουλα διαφυγής. Αν βγεις από το νερό σε αυτά τα βάθη θα συνθλιβείς, οπότε εξαρτώνται απόλυτα από το αν θα βρεθεί το υποβρύχιο».

Να σημειωθεί, πάντως, πως ο κ. Μπόξαν διευκρίνισε ότι είναι απίθανο το υποβρύχιο να βρίσκεται στην επιφάνεια και ότι μπορεί να έχει παγιδευτεί σε μέρος των συντριμμιών.

«Είναι μια τεράστια πρόκληση, που δεν έχουμε αντιμετωπίσει ποτέ στο παρελθόν», πρόσθεσε. «Έχουν υπάρξει τραγικές περιπτώσεις στρατιωτικών υποβρυχίων που κάθονται στον πυθμένα της θάλασσας, όπου έχουν πολύ περισσότερους πόρους και πολύ περισσότερο διαθέσιμο οξυγόνο, αλλά σε αυτή την περίπτωση ο χρόνος είναι πολύ λίγος και οι επόμενες ημέρες θα είναι κρίσιμες».

Η «κατάρα του Τιτανικού»

Το σκάφος 22 ποδών από ανθρακονήματα και τιτάνιο βρίσκεται κάπου στα βάθη της θάλασσας και η ακτοφυλακή τόσο των ΗΠΑ όσο και του Καναδά έχουν αναλάβει μια απέλπιδα προσπάθεια έρευνας.

Θεωρείται ότι μπλέχτηκε στο ναυάγιο του 20ου αιώνα. Ο πρώην υποναύαρχος Chris Parry είπε στο Sky News: «Είναι πολύ ανησυχητικό. Θα μπορούσε να είχε εμπλακεί στα συντρίμμια του Τιτανικού, δεν ξέρουμε ακόμα. «Η τοποθεσία του ναυαγίου απέχει πολύ από οπουδήποτε

«Η μόνη ελπίδα που έχει κανείς είναι ότι το μητρικό πλοίο θα έχει ένα σκάφος αναμονής που θα μπορεί να διερευνήσει αμέσως τι συμβαίνει». Σύμφωνα με την Mail, το υποβρύχιο μπορεί να κατέβει σε βάθος έως και 4.000 μέτρα. Σχεδιάστηκε από μια ομάδα μηχανικών της NASA εγκαίρως για την αποστολή. Ζυγίζει πάνω από 10.000 κιλά και τροφοδοτείται από ηλεκτρικούς προωθητήρες, παράγοντας ταχύτητα ακινητοποίησης τριών κόμβων.


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ