Οι διακυμάνσεις των υγρών καυσίμων και η ανοδική πορεία τους είναι σχεδόν καθημερινή, με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι οδηγοί να αναζητούν οχήματα με εναλλακτική μορφή καυσίμου ή να στρέφονται στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όχι μόνο για να μειώσουν το κόστος της μετακίνησής τους, αλλά και για να συμβάλλουν στην μείωση των εκπομπών ρύπων.
Όλα αυτά συμβαίνουν όταν ο ρυθμός μετάβασης στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αυξάνεται σταδιακά.
Όλο και περισσότεροι οδηγοί επιλέγουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με την πολιτική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να στοχεύει στο τέλος των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035. Πλην αυτών που τότε θα κυκλοφορούν με συνθετικά καύσιμα. Μια μαζική αντικατάσταση των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης με ηλεκτρικά αυτοκίνητα, θα μπορούσε να μειώσει τη ζήτηση για βενζίνη και ντίζελ, κάτι που θα είχε ως θετικό αντίκτυπο τις χαμηλότερες τιμές στα ορυκτά καύσιμα. Ωστόσο, θα πρέπει να θυμόμαστε ότι ένα σημαντικό μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας εξακολουθεί να παράγεται με την χρήση άνθρακα ή αερίου. Για το λόγο αυτό, απαιτούνται ακόμη μεγάλες επενδύσεις για την επέκταση των υποδομών πράσινης ενέργειας.
Η φόρτιση μιας μπαταρίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κοστίζει γενικά λιγότερο από το γέμισμα με ντίζελ.
Το κόστος στην Ελλάδα είναι περίπου στο 25-30% του ποσού που απαιτείται ο οδηγός να δαπανήσει για το ίδιο αυτοκίνητο που κινείται με ορυκτά καύσιμα. Φυσικά, τα επίπεδα τιμών για τα δύο καύσιμα μπορεί να διαφέρουν από χώρα σε χώρα, τις κρατικές επιδοτήσεις ή την τεχνολογία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Μια ανάλυση από την Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος διαπίστωσε ότι στη Γερμανία, για παράδειγμα, όπου η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται κυρίως με φυσικό αέριο, το κόστος φόρτισης της μπαταρίας ενός αυτοκινήτου είναι υψηλό, ενώ στην Ισπανία, οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορεί να πετύχουν μεγάλο ποσοστό εξοικονόμησης, με το ποσοστό αυτό να είναι ακόμη μεγαλύτερο στην Πολωνία. Μεγαλύτερη σημασία όμως έχει το γεγονός ότι ο ηλεκτροκινητήρας πετυχαίνει μεγαλύτερη απόδοση από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Για μια ηλεκτρική μονάδα, η απόδοση της ενέργειας αγγίζει το 80-90% και για έναν κινητήρα ντίζελ αυτή φθάνει μέχρι το 45%. Η οδήγηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να είναι έως και τέσσερις φορές φθηνότερη από ότι σε έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης στις αστικές περιοχές, ενώ δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι έχουν λιγότερη και φθηνότερη συντήρηση στο συνεργείο.
Φυσικά το σημαντικότερο μειονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η τιμή κτήσης, που είναι αισθητά αυξημένη σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα, παρά τις γενναίες επιδοτήσεις που δίνουν οι κυβερνήσεις.
Ωστόσο, αν και οι τιμές των περισσοτέρων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι αυξημένες εντούτοις οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ακολουθούν ανοδική πορεία.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ACEA, το τελευταίο τρίμηνο του 2022, τα αυτοκίνητα με εναλλακτικά συστήματα πρόωσης αντιπροσώπευαν το 53,1% των συνολικών πωλήσεων και ο συνολικός αριθμός ταξινομήσεων αυτού του τύπου οχημάτων έφτασε τα 1,3 εκατομμύρια. Τα plug in υβρίδια μοντέλα ήταν τα πιο δημοφιλή. Το μερίδιο των τελευταίων αυξήθηκε σημαντικά σε σχέση με το 2021, από 9% σε περίπου 12%. Μεταξύ Οκτωβρίου και Δεκεμβρίου 2022, 406 χιλιάδες τέτοια οχήματα ταξινομήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, γεγονός που δείχνει ξεκάθαρα ότι Ευρωπαίοι οδηγοί επιλέγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή οχήματα που έχουν έστω και μικρή ηλεκτρική αυτονομία.