Δεν έχουν όλοι οι εγκέφαλοι το ίδιο μέγεθος ή το ίδιο βάρος. Κι όλοι μας έχουμε συνδέσει τον εγκέφαλο με την εξυπνάδα μας. Μια ερώτηση ενός απλού ανθρώπου που έρχεται στο μυαλό λοιπόν είναι: Όταν κάποιος έχει μεγαλύτερο εγκέφαλο σημαίνει πως είναι και πιο έξυπνος; Τώρα, μια νέα έρευνα δίνει την απάντηση.
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια στις Ηνωμένες Πολιτείες, μαζί με συναδέλφους τους από το Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ στην Ολλανδία μελέτησαν ένα δίκτυο πληροφοριών για περισσότερο από μισό εκατομμύριο Βρετανών και περιελάμβανε στοιχεία για την υγεία, την κληρονομικότητα αλλά και εικόνες του εγκεφάλου από τουλάχιστον 20.000 συμμετέχοντες.
Οι ειδικοί συνέκριναν το μέγεθος του εγκεφάλου με τη γνωστική απόδοση και τις εκπαιδευτικές επιτυχίες.
Οι συμμετέχοντες ελέγχθηκαν ως προς τη λογική, τη μνήμη και το χρόνο αντίδρασης αλλά όχι σε γνώση που είχαν ήδη αποκτήσει με το πέρασμα των χρόνων. Η ομάδα προσπάθησε να ασχοληθεί κυρίως με το μέγεθος του εγκεφάλου στην εκτίμηση της εξυπνάδας. Αυτό περιελάμβανε παράγοντες, όπως το ύψος (που παλαιότερα είχε συνδεθεί με μεγαλύτερο μέγεθος εγκεφάλου), το κοινωνικοοικονομικό στάτους και την κληρονομικότητα.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Ψυχολογικής Επιστήμης.
Ο επικεφαλής της έρευνας Γεδεών Νέιβ και οι συνεργάτες του διαπίστωσαν πως οι άνθρωποι με μεγαλύτερους εγκεφάλους έχουν καλύτερη μνήμη, λογική και αντιδράσεις, σύμφωνα με ευρήματα επιστημόνων. Η τεράστια ανακάλυψη προκύπτει από 200 χρόνια έρευνας, μία προσπάθεια να βρει μία σύνδεση μεταξύ του μεγέθους του εγκεφάλου και της γνωστικής συμπεριφοράς. Οι σαρωτές MRI αποκάλυψαν αυτήν τη σύνδεση όσο οι επιστήμονες μελετούσαν 13.600 ανθρώπους, στη μεγαλύτερη έρευνα που έχει διεξαχθεί ποτέ.
Όπως είπε ο Νέιβ «ένας άνθρωπος με μεγαλύτερο εγκέφαλο τείνει να έχει καλύτερες επιδόσεις σε τεστ γνώσης, συγκριτικά με κάποιον που διαθέτει μικρότερο εγκέφαλο».
Ο Καθηγητής Φίλιπ Κέλινγκερ από το Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ δήλωσε ότι «αυτή η έρευνα δίνει νέα στοιχεία γιατί το δείγμα είναι γιγαντιαίο και μας επιτρέπει να εξετάσουμε τη σχέση μεταξύ εγκεφάλου και γνωστικής επίδοσης με μεγαλύτερη αξιοπιστία».