Διαβάζουμε στα Μ.Μ.Ε. για την «προκαταρκτική εξέταση που παρήγγειλε η Εισαγγελία Θεσσαλονίκης για τη διαρροή των προανακριτικών καταθέσεων των εμπλεκόμενων προσώπων στην υπόθεση του βιασμού της 24χρονης». Για την ίδια υπόθεση προβάλλονται ενστάσεις-καταγγελίες για ολιγωρία και πλημμελή χειρισμό της υπόθεσης με κίνδυνο να χαθούν κρίσιμα αποδεικτικά στοιχεία λόγω και της φύσεως του εγκλήματος. Συγχρόνως βλέπουμε μια μάλλον «καταχρηστική» παρουσία-παρέμβαση του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη ακόμη και στα social media. Διαβάζουμε για παράδειγμα ότι «χρειάστηκε η παρέμβαση του Υπουργού, προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες των τοξικολογικών εξετάσεων»!!!
Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά: Έγινε πράγματι η εν λόγω παρέμβαση; Και αν έγινε γιατί έπρεπε να «διαρρεύσει» στα Μ.Μ.Ε.; Μήπως για να αμβλυνθούν οι αναφερόμενες ενστάσεις-καταγγελίες; Και το σοβαρότερο είχε την αρμοδιότητα να το κάνει ο Υπουργός, αφού τη «διεύθυνση της προανάκρισης» έχει ο Εισαγγελέας ή στο στάδιο της κύριας ανάκρισης ο Ανακριτής; Μπορεί να υποκαταστήσει τους προανακριτικούς υπαλλήλους παριστάνοντας τον «Αστυνόμο» ή τον «Detective»; Πολύ περισσότερο μπορεί να υποκαταστήσει τον Ανακριτή; Γιατί αγνοείται η αστυνομική ιεραρχία; Όλα αυτά δεν συνιστούν εξωθεσμικές παρεμβάσεις;;;
Σύμφωνα με τις Οργανικές Διατάξεις ο Υπουργός είναι αρμόδιος για «χάραξη της πολιτικής δημόσιας τάξης, στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής», πράγμα το οποίο αποτελεί συνταγματική επιταγή κατά την έννοια των διατάξεων των άρθρων 26 παρ. 2 και 82 του Συντάγματος και θεμελιώδη λειτουργία της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας. Την «διοίκηση» της ΕΛ-ΑΣ και την «επιχειρησιακή» τακτική και στρατηγική διαχειρίζεται ο Αρχηγός αυτής.
Έχουμε γράψει πολλάκις για τις «διαρροές» στα Μ.Μ.Ε. εκ μέρους ιδίως των αστυνομικών αρχών στοιχείων και πληροφοριών, οι οποίες παραβιάζουν είτε την υποχρέωση τήρησης εχεμύθειας (άρθρο 2 του π.δ.254/2004), είτε την αρχή της μυστικότητας της προανάκρισης (άρθρο 241 Κ.Π.Δ.), είτε τη «δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων» (ν. 2472/1997), είτε το τεκμήριο αθωότητας του κατηγορουμένου, που αποτελεί βασικό αξίωμα του Κράτους Δικαίου. Οι εν λόγω θεμελιώδεις αρχές-διατάξεις αφορούν όλους (κρατικούς υπαλλήλους, Μ.Μ.Ε. κ.λ.π.).
Παρατηρείται λοιπόν το φαινόμενο σε ορισμένες περιπτώσεις αστυνομικοί (ιδίως της ασφάλειας) να προβαίνουν κατά παράβαση των διατάξεων και χωρίς προβληματισμό σε αποσπασματικές-ευκαιριακές ανακοινώσεις στα Μ.Μ.Ε. (κυρίως με τη μορφή «διαρροών»), αποβλέποντας πρωτίστως σε προσωπική προβολή και κακώς εννοούμενες δημόσιες σχέσεις, με απώτερο σκοπό το ίδιον όφελος και την ανέλιξή τους και αδιαφορώντας για τη βλάβη που μπορεί να προκληθεί στο αστυνομικό-προανακριτικό έργο.
Κατά συνέπεια πρέπει να σταματήσουν οι «διαρροές» και προς τούτο η αρμόδια αστυνομική ιεραρχία (οι Προϊστάμενοι των οικείων Υπηρεσιών) οφείλει να ασκεί την προβλεπόμενη εποπτεία και έλεγχο. Έχει την αντικειμενική ευθύνη. Οφείλει γενικά να εγκαταλείψει την αδράνεια και τον μάλλον «διακοσμητικό» της ρόλο.
Επίσης ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη οφείλει να περιοριστεί στις «πολιτικές» αρμοδιότητές του και να μην «υποκαθιστά» τις αστυνομικές και εισαγγελικές-δικαστικές αρχές. Εξάλλου η αδυναμία ουσιαστικής επίλυσης των προβλημάτων δεν μπορεί να καλυφθεί με επικοινωνιακά τρικ-σόου! Οι προβαλλόμενες επισκέψεις στα Τμήματα και η συνεχής παρουσία και αναρτήσεις στα social media δεν αντιμετωπίζουν τη «διάλυση» των Υπηρεσιών και δεν λύνουν τα δομικά εν γένει προβλήματα της ΕΛ.ΑΣ.!
Το κείμενο εστάλη στο inbox του policenews.eu από τον Αντιστράτηγο ΕΛ.ΑΣ. ε.α. κ. Ν. Μπλάνη
Νικόλαος Αθ. Μπλάνης
Αντιστράτηγος Αστυνομίας ε.α., Επίτιμος Προϊστάμενος Κλάδου Οργάνωσης και Ανθρώπινου Δυναμικού Α.Ε.Α./Υ.Δ.Τ., Πτυχιούχος Νομικής Σχολής Αθηνών