Τα βήματα που ακολουθεί η φορολογική διοίκηση κατά τη συγκέντρωση, επεξεργασία και αξιολόγηση πληροφοριών για την πάταξη της φοροδιαφυγής περιγράφονται σε εγχειρίδιο επιλεγμένων λειτουργικών διαδικασιών που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Όπως διευκρινίζεται στο σχετικό εγχειρίδιο, η συγκέντρωση των καταγγελιών, των στοιχείων και την πληροφοριών για την πάταξη της φοροδιαφυγής, πραγματοποιείται με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο , ακολουθεί η ταυτοποίηση των εμπλεκομένων προσώπων, η καταγραφή, επεξεργασία και κατ’ αρχήν αξιολόγηση των πληροφοριών και η διαβίβασή τους στην αρμόδια υπηρεσία ή φορέα για εξέταση και περαιτέρω, κατά περίπτωση, ενέργειες.
Τα βήματα που ακολουθεί η ΑΑΔΕ κατά την αξιολόγηση πληροφοριών για την πάταξη της φοροδιαφυγής έχουν ως εξής:
- Οι πληροφορίες / καταγγελίες μπορεί να είναι προφορικές, έντυπες ή ηλεκτρονικές, επώνυμες ή ανώνυμες. Μπορούν να ληφθούν τηλεφωνικά, με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, με το ταχυδρομείο, με έγγραφο ή με φυσική παρουσία. Πληροφορίες λαμβάνονται και μέσω του διαδικτύου ή άλλων μέσων ενημέρωσης. Σε περίπτωση τηλεφωνικής καταγγελίας συμπληρώνεται από τον αρμόδιο υπάλληλο σχετικό έντυπο καταγραφής της (Πληροφοριακό Δελτίο – Π.Δ.). Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις ως Πληροφοριακό Δελτίο θεωρείται το σύνολο των διαβιβασθέντων στην υπηρεσία στοιχείων.
- Οι πληροφορίες / καταγγελίες καταχωρούνται σε διακριτό χειρόγραφο βιβλίο πρωτοκόλλου που τηρεί το Τμήμα.
- Οι πληροφορίες / καταγγελίες καταχωρούνται σε ηλεκτρονικό αρχείο από το οποίο λαμβάνουν αύξουσα αρίθμηση.
- Ακολουθεί ταυτοποίηση και αξιολόγηση σε πρώτο βαθμό του περιεχομένου και των δεδομένων των Πληροφοριακών Δελτίων προκειμένου να διαχωριστούν κατά λόγο αρμοδιότητας (Φορολογικές, Τελωνειακές, άλλες). Σε αυτή τη φάση γίνεται η δημιουργία του φακέλου της υπόθεσης.
- Εν συνεχεία γίνεται σύνταξη συνοπτικής αναφοράς με τα δεδομένα του Πληροφοριακού Δελτίου και των τυχόν ταυτοποιήσεων. Η ως άνω αναφορά τιτλοφορείται ως «Παράρτημα Α΄» και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του φακέλου της υπόθεσης.
- Σύνταξη εμπιστευτικού διαβιβαστικού εγγράφου με συνημμένο τον φάκελο της υπόθεσης, προς την αρμόδια υπηρεσία εντός ή εκτός ΑΑΔΕ .
- Πρωτοκόλληση και ενημέρωση ηλεκτρονικού αρχείου «Καταγγελίες Διεύθυνσης Προγραμματισμού και Αξιολόγησης Ελέγχων» και αποστολή στην αρμόδια υπηρεσία/φορέα.
- Σε περίπτωση που τα Πληροφοριακά Δελτία αφορούν φορολογικό αντικείμενο, προωθούνται στο Γραφείο Β΄ του ίδιου Τμήματος με εσωτερικό βιβλίο παράδοσης -παραλαβής για περαιτέρω αξιολόγησή τους.
- Αναζήτηση πρόσθετων πληροφοριών και συγκέντρωση στοιχείων από διάφορες πηγές. Δημιουργία φακέλου υπόθεσης. Αξιολόγηση των Πληροφοριακών Δελτίων με διάφορα κριτήρια, όπως ενδεικτικά: η πολυπλοκότητά τους, ο κίνδυνος σημαντικής απώλειας δημοσίων εσόδων, η αναγκαιότητα άμεσης δράσης, το είδος του απαιτούμενου ελέγχου, η ύπαρξη εν εξελίξει ελέγχου από τις ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ.
- Σύνταξη αναφοράς με τα ευρήματα της έρευνας που έχουν προκύψει από τη συλλογή στοιχείων. Η ως άνω αναφορά τιτλοφορείται ως «Παράρτημα Α΄» και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του φακέλου της υπόθεσης.
- Σύνταξη εμπιστευτικού διαβιβαστικού εγγράφου προς την αρμόδια υπηρεσία, με συνημμένο τον δημιουργημένο φάκελο της υπόθεσης και παράδοση στο Γραφείο Α΄ για περαιτέρω ενέργειες.
- Πρωτοκόλληση, ενημέρωση του ηλεκτρονικού αρχείου με τις καταγγελίες της Διεύθυνσης Προγραμματισμού και Αξιολόγησης Ελέγχων και Ερευνών και εν συνεχεία αποστολή στην αρμόδια υπηρεσία/φορέα.