Τώρα που οι υποχρεώσεις των μαθητών αναβλήθηκαν για τον Σεπτέμβριο, πώς θα καταφέρουμε να χαρίσουμε στα παιδιά περισσότερες στιγμές μακρυά από τις οθόνες;
«Δεν έχω διάβασμα τώρα, γιατί να μην παίξω λίγο περισσότερο στο tablet μου;». Αυτή είναι μια εύλογη απορία των περισσότερων παιδιών και παράλληλα μία παγίδα στην οποία πέφτουμε συχνά οι γονείς.
Μια καλή απάντηση μπορεί να είναι η εξής: «Γιατί τώρα που δεν έχεις διάβασμα, έχεις άπειρα άλλα πράγματα να κάνεις, εκτός από το να παίζεις video games ή να βλέπεις βιντεάκια στο YouTube».
Για να μην περνάνε τις ώρες τους με ένα tablet (ή παιχνιδομηχανή, ή κινητό) αγκαλιά, εμείς οι γονείς θα πρέπει:
Α. Να μην καταργήσουμε τους κανόνες της οθόνης που εφαρμόζονταν τον χειμώνα αλλά να τους αναθεωρήσουμε.
Για παράδειγμα, επιτρέπουμε στο παιδί να παίζει 1 ώρα το πρωί και 1 ώρα το απόγευμα, αντί για 1 ώρα που είχε συνολικά στη διάθεσή του πριν.
Έχουμε πάντα υπόψιν τον κανόνα των οθονών “3-6-9-12” του διάσημου Γάλλου ψυχαναλυτή Serge Tisseron.
Β. Να δώσουμε στα παιδιά μας εναλλακτικές επιλογές, που περιλαμβάνουν ή όχι τη δική μας συμμετοχή και παρουσία:
1. Έχουμε πάντα άμεσα προσβάσιμα στο σπίτι τα επιτραπέζια παιχνίδια και δίνουμε καθημερινό ραντεβού με τα παιδιά μας για να παίξουμε μισή ώρα μαζί τους πίνοντας έναν χυμό στο μπαλκόνι.
2. Τους αγοράζουμε καινούρια παιχνίδια κατασκευών, ζωγραφικής, slime, παζλ, οτιδήποτε θα τα απασχολήσει ευχάριστα και δημιουργικά εντός σπιτιού.
3. Τα αφήνουμε να δημιουργήσουν στην κουζίνα φτιάχνοντας παγωτά, γρανίτες, smoothies.
4. Κάνουμε στέκι μας την παιδική χαρά της περιοχής μας. Μια μπάλα και μερικοί φίλοι είναι αρκετά για να παίξουν και να χαρούν με την ψυχή τους.
5. Γνωρίζουμε τα πάρκα της ευρύτερης περιοχής, κάνοντας πικ νικ κάτω από τα δέντρα ή παίζοντας όλοι μαζί παραδοσιακά παιχνίδια.
6. Πηγαίνουμε θερινό σινεμά και βλέπουμε τις παιδικές ταινίες που δεν προλάβαμε να δούμε τον χειμώνα.
7. Κάνουμε μαζί γυμναστική στα open air γυμναστήρια, περπατάμε ή τρέχουμε σε χώρους άθλησης, κάνουμε πεζοπορία ή ποδηλατάδα, κολυμπάμε σε πισίνες ή στη θάλασσα.
8. Στα γνωστά challenges «πόσα μπάνια θα κάνεις;», «πόσα παγωτά θα φας;», προσθέτουμε ακόμα ένα: «Πόσα βιβλία θα διαβάσεις αυτό το καλοκαίρι;».
9. Ανακαλύπτουμε κρυμμένες ομορφιές της πόλης μας, επισκεπτόμαστε τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία, αλλά και όμορφα στέκια για φαγητό, έχοντας το κινητό και τα apps του ως οδηγό στις διαδρομές και τις ξεναγήσεις μας.
10. Δίνουμε στα παιδιά μια δική τους φωτογραφική μηχανή και τα ωθούμε να αποτυπώσουν στιγμές της καθημερινότητας μέσα από τη δική τους ματιά.
Και οι γονείς που εργαζόμαστε, τι κάνουμε;
– Προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε ελεύθερο οικογενειακό χρόνο τα απογεύματα και σχεδιάζουμε μικρές αποδράσεις τα σαββατοκύριακα για εκδρομές και μπάνιο.
– Στις ώρες εργασίας μας, όταν τα παιδιά είναι στο σπίτι μαζί με έναν φροντιστή ή τη γιαγιά και τον παππού, ξεκαθαρίζουμε τους κανόνες της οθόνης και δίνουμε ιδέες για δημιουργική απασχόληση.
– Ωθούμε τα παιδιά να ασχοληθούν με αθλητικές ή πολιτισμικές δραστηριότητες, γράφοντάς τα σε καλοκαιρινά camp.
Ας μην αφήσουμε την οθόνη να γίνει η ψηφιακή νταντά, το καταφύγιο και το μοναδικό μέσο κοινωνικοποίησης των παιδιών. Ακόμα κι αν οι οικογενειακές διακοπές ακόμα αργούν, είναι στο χέρι μας να τους δείξουμε πως υπάρχει καλοκαίρι και χωρίς likes, views και έπαθλα, και μπορεί να είναι ακόμα πιο συναρπαστικό.