Η SAAB γνωστοποίησε πρόσφατα ότι πρόκειται να ξεκινήσει σύντομα μία σειρά πτητικών δοκιμών ενός νέου ατρακτιδίου ηλεκτρονικού πολέμου, επάνω στο μαχητικό Gripen. Το νέο ατρακτίδιο θα είναι παρεμβολέας συνοδείας (escort jammer), πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορεί να καλύπτει σχηματισμούς μαχητικών (COMAO) στο πλαίσιο συνδυασμένων αεροπορικών επιχειρήσεων.
Τον ρόλο αυτό έχουν στις τάξεις της Αεροπορίας του Ναυτικού των ΗΠΑ (USN) τα αεροσκάφη ηλεκτρονικού πολέμου EA-18G Growler, με τον εσωτερικά εγκατεστημένο εξοπλισμό, αλλά και τα ατρακτίδια που μεταφέρουν.
Ο νέος παρεμβολέας που θα καλύπτει εκπομπές σε χαμηλές συχνότητες (low band) θα ανήκει στη σειρά συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου Arexis της SAAB και θα περιέχεται σε ατρακτίδιο μήκους τεσσάρων περίπου μέτρων και βάρους 350 κιλών. Οι δε κεραίες του θα έχουν τη μορφή πτερυγίων σταθεροποίησης στο ατρακτίδιο!
Αρχικά θα πιστοποιηθεί επάνω στα JAS-39C/D και αμέσως μετά και στα νέας γενιάς – Ε, ενώ στόχος της σουηδικής εταιρείας είναι η προώθηση του ως σύστημα στην Ευρώπη αλλά και τον κόσμο.
Προς το παρόν η Γερμανική Αεροπορία, η Luftwafe, έχει δείξει ενδιαφέρον για το σύστημα, προκειμένου να το αξιοποιήσει επιχειρησιακά επάνω στα Eurofighter – Typhoon. Φυσικά το νέο σουηδικό ατρακτίδιο – παρεμβολέας θα είναι διαθέσιμο προς πιστοποίηση και σε άλλους τύπους μαχητικών.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι στην ανάπτυξη του νέου αυτού παρεμβολέα, έχει αξιοποιηθεί η τεχνολογία των συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου που είναι εσωτερικά εγκατεστημένα στο Gripen E. Απλά εδώ η ισχύς εκπομπής θα είναι μεγαλύτερη καλύπτοντας ευρύτερες περιοχές και περισσότερα συστήματα τα οποία θα μπορεί να επηρεάσει μέσω της λειτουργίας του.
Η σουηδική εταιρεία γνωστοποίησε επίσης την ανάπτυξη ενός ατρακτιδίου με ίδιες διαστάσεις, το οποίο θα έχει το ρόλο παρεμβολέα παραπλάνησης, δημιουργώντας σε μία περιοχή ηλεκτρονική εικόνα με δεκάδες ψευδοστόχους!
Προς το παρόν η SAAB έχει ολοκληρώσει τις δοκιμές του νέου ατρακτιδίου – παρεμβολέα της οικογένειας Arexis σε ειδικές εγκαταστάσεις που διατηρεί έξω από τη Στοκχόλμη, οπότε το επόμενο βήμα είναι οι πτητικές δοκιμές. Από τη στιγμή που και αυτές θα ολοκληρωθούν με επιτυχία, το σύστημα θα μπορεί να παραδοθεί σε χρονικό διάστημα 12 μηνών από την παραγγελία του.