Οι αρχαιολόγοι ανακοίνωσαν την ανακάλυψη ενός ναυαγίου φορτωμένου με χάλκινα τάλαντα από την Κύπρο με κατεύθυνση το Αιγαίο που χρονολογείται ότι έγινε πριν 3.600 χρόνια, καθιστώντας ένα από τα παλαιότερα ναυάγια που βρέθηκαν έως σήμερα .
Είναι ένα σημαντικό εύρημα στην υποβρύχια αρχαιολογία τουλάχιστον για την τελευταία δεκαετία μετά το άλλο ελληνικό εμπορικό που βρέθηκε σχεδόν άθικτο στον Εύξεινο Πόντο.
Η ανακάλυψη έγινε από ομάδα εμπειρογνωμόνων από το Υποβρύχιο Κέντρο Ερευνών του Πανεπιστημίου Akdeniz (UA) στην Μ Ασία. Βρέθηκε σε 160 μέτρα από τη δυτική ακτή της Αττάλειας σε βάθος 50 μ. .
Το ναυάγιο έχει μήκος πάνω από 50 πόδια (15 μέτρα) και ήταν κατασκευασμένο από ξύλο. Παρά την ηλικία του, μεγάλο μέρος του πλοίου είναι ακόμα άθικτο και εξακολουθεί να φέρει το πολύτιμο φορτίο του.
Οι αρχαίες πόλεις Τερμησσός Άσπενδος Σίδη, Πέργη, Σέλγη και Κορακήσιον ,ενώ οι αρχαίες πόλεις Φασηλίδα, Όλυμπος, και η γραφική νήσος Δολίχη βρίσκονται κοντά στην ελληνική πόλη Αττάλεια της εποχής των Διαδόχων
Ένα φορτίο χαλκού
Μια ομάδα ειδικών αυτοδυτών συγκεντρώθηκε για να διερευνήσει το ναυάγιο χρησιμοποιώντας την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Βρήκαν χάλκινα τάλαντα που στο σύνολό τους ζυγίζουν 1,5 τόνο.Το σκάφος έτσι όπως φαίνεται «φέρει από τα πρώτα βιομηχανικά προϊόντα στον κόσμο». Ο χαλκός ήταν ιδιαίτερα πολύτιμος στην Εποχή του Χαλκού ,εξ ου και η ονομασία της περιόδου και χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή όπλων, κοσμημάτων, εργαλείων και πολλών άλλων πολύτιμων αγαθών.
Οι δύτες και οι ερευνητές αναγνώρισαν το φορτίο διενεργώντας «τρισδιάστατες σαρώσεις του ναυαγίου μέσω ερευνών με σόναρ, φωτογραφικού ψηφιδωτού και «φωτοσκαφών»
Μερικά τάλαντα απομακρύνθηκαν από την περιοχή και εξετάστηκαν από την ομάδα και αυτά επέτρεψαν να χρονολογηθεί το ναυάγιο.
Μια προκαταρκτική έρευνα, από επήλυδες Τούρκους και διεθνείς εμπειρογνώμονες, έχει διαπιστώσει ότι το σκάφος χρονολογείται περίπου στο 1600 π.Χ. Ένας καθηγητής αρχαιολόγος δήλωσε ότι «από την τυπολογία των ταλάντων χαλκού, καθορίσαμε ότι το ναυάγιο ήταν ένα από τα εμπορικά πλοία του 16 ου αιώνα π.Χ.»
Περισσότερες δοκιμές όπως η χρονολόγηση άνθρακα μπορούν επίσης να πραγματοποιηθούν στο μέλλον για να επιβεβαιώσει τη χρονολόγηση.Εάν επιβεβαιωθεί η χρονολόγηση, τότε θα είναι ένα από τα παλαιότερα ναυάγια
Το παλαιότερο είναι το ναυάγιο της Κρήτης του 1800 π.Χ σε ένα σημείο, περίπου 300 μέτρα από την νήσο Ψείρα
Ο Κυπριακός ή Μινωικός πλόας είναι επίσης δύο αιώνες παλαιότερος σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις από το ναυάγιο του κυπρομινωικού ή μυκηναϊκού πλόα που ονομάζουν «Uluburun » κοντά στην Μεγίστη στο Καστελόριζο , που μάλλον ακολουθούσε την ίδια διαδρομή Κύπρος – Αιγαίο και το οποίο χρονολογείται περίπου στο 1400 π.Χ., και δεν είναι άθικτο αλλά ήταν το δεύτερο παλαιότερο που είχε βρεθεί πριν από αυτή τη νέα ανακάλυψη που είναι το δεύτερο παλιότερο μιας και το Μινωικό πλοίο της νήσου Ψείρας στην Κρήτη είναι του 1800 π.Χ. .
Οι ξαφνικές καταιγίδες δεν είναι ασυνήθιστες στο Αιγαίο και πολλά πλοία βυθίζονται εκείνη την εποχή και όχι μόνον Αυτό κάνει τα νερά του πλούσια σε υποβρύχιους αρχαιολογικούς χώρους και θησαυρούς. Υπάρχουν περίπου 167 υποθαλάσσιες τοποθεσίες έξω της δυτικής ακτής του Αιγαίου
Βυθίστηκε σε καταιγίδα
Φαίνεται πιθανό ότι το εμπορικό σκάφος βυθίστηκε σε καταιγίδα κατά την μεταφορά χαλκού από την Κύπρο, που ήταν πολύ σημαντικός παραγωγός μεταλλευμάτων στην εποχή του Χαλκού. Θεωρείται ότι το πλοίο βυθίστηκε στο δρόμο του προς έναν προορισμό στο Αιγαίο, δηλαδή ένα Μινωικό λιμάνι.
Υπάρχει επίσης η θεώρηση ότι κατά μεγάλη πιθανότητα είχε πορεία της προς το νησί της Κρήτης, το οποίο ήταν και η βάση του μεγάλου Μινωικού πολιτισμού .
Η ακριβής θέση του βυθισμένου σκάφους δεν έχει αποκαλυφθεί ακόμη λόγω φόβων ότι θα μπορούσε να λεηλατηθεί. Έχει ανακοινωθεί πενταετές σχέδιο ανασκαφής και συντήρησης του χώρου και αναμένεται να γίνουν περισσότερες ανακαλύψεις στο χώρο.
Ελπίζεται ότι τα αντικείμενα που θα βρεθούν θα εκτίθενται σε ένα νέο μουσείο. Το ναυάγιο θα μπορούσε να προσφέρει νέες ιδέες για την Εποχή του Χαλκού, ειδικά για το διεθνές εμπόριο και τις σχέσεις του. – ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ Με πληροφορίες από την Daily Mirror και τον Ed Whelan.