Παρά τις συνεχείς εξαγγελίες για τη δημοπράτηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, το έργο βρίσκεται σε ιδιαίτερα πρώιμο στάδιο, όπως προκύπτει από απάντηση της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών, σε κοινοβουλευτική ερώτηση. Όπως αναφέρεται, οι μελέτες για τις επεκτάσεις, που είναι απαραίτητες για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, έχουν περιληφθεί σε προτάσεις του υπουργείου Υποδομών προς το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης για τη χρηματοδότησή τους. Και δεν έχουν εγκριθεί ούτε οι περιβαλλοντικοί όροι, που αποτελεί προϋπόθεση για τη δημοπράτηση του έργου.
“Οι μελέτες για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού έχουν περιληφθεί σε προτάσεις του υπουργείου Υποδομών προς το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης για τη χρηματοδότησή τους. Η εκπόνηση των υπόψη μελετών είναι απαραίτητη για την έγκριση των Περιβαλλοντικών Όρων που είναι απαραίτητη για την δημοπράτηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού προς της Λ. Βουλιαγμένης (και το Παλαιό Αεροδρόμιο του Ελληνικού) καθώς και τη σύνδεση της εν λόγω περιοχής με το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος μέσω της σήραγγας του Υμηττού. Ο ακριβής σχεδιασμός και η χωροθέτηση της σήραγγας αποτελεί αντικείμενο αυτό καθ’ αυτό της μελέτης που θα προκηρυχθεί” σημειώνεται στο έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών.
Τα σενάρια
Για την ώρα, ο σχεδιασμός του έργου των επεκτάσεων της Αττικής Οδού παραμένει επί χάρτου. Αρχές της χρονιάς, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, με δηλώσεις του, είχε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο της παράτασης της υπάρχουσας σύμβασης, που λήγει τον Οκτώβριο του 2024, έναντι της κατασκευής-από τον παραχωρησιούχο- του έργου επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου στο τμήμα Κορωπί-Λαύριο.
“Η υπάρχουσα σύμβαση έχει μια πρόβλεψη, ολοκληρώνεται το 2024 για ένα ή δύο χρόνια αν υπάρχουν διαφορές μπορούμε να το εκμεταλλευτούμε αυτό για την σιδηροδρομική σύνδεση μέχρι το Λαύριο” είχε σημειώσει.
Σε κάθε περίπτωση, ο σχεδιασμός για τις επεκτάσεις παραμένει στον “αέρα”, με τη σύμβαση της Αττικής Οδού (όπως και της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου), με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων του 2011, να έχει μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ. Σημειώνεται ότι τον Μάρτιο του 2016 τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Οικονομίας υπέβαλαν προς χρηματοδότηση στο “πακέτο Juncker” το έργο της κατασκευής σήραγγας, προϋπολογισμού 450 εκατ. ευρώ, που θα συνδέει την Αττική Οδό με την Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Σε αυτό περιλαμβάνονται η αναβάθμιση του αυτοκινητοδρόμου στον κόμβο της Λ. Κατεχάκη με τη σχεδιαζόμενη σήραγγα και της Λ. Βουλιαγμένης από την έξοδο του τούνελ μέχρι τον κόμβο Αλίμου.
Τα έργα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, όπως προκύπτει από το νέο ρυθμιστικό σχέδιο Αθήνας – Αττικής του 2014, αφορούν:
-την επέκταση της Αττικής Οδού, από την Ελευσίνα έως το αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος, μέχρι το Λαύριο και τη σύνδεσή της με την Λεωφ. Βουλιαγμένης μέσω αστικής σήραγγας
-τη σύνδεση της Λεωφ.Βουλιαγμένης με τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού με αναβαθμισμένα χαρακτηριστικά διοχετευτικής ικανότητας
-τη σύνδεση της Λεωφ. Κύμης με τη Νέα Εθνική Οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και
-την οδική σύνδεση της διασταύρωσης Ραφήνας με το λιμάνι Ραφήνας.
Υπόθεση 18 ετών οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού
Το εγχείρημα της επέκτασης της Αττικής Οδού χρονολογείται από το 2001, οπότε επιδιώχθηκε να δημοπρατηθεί το έργο μέσω παραχώρησης. Ύστερα από μία επταετία σχεδιασμών το 2008 η μακέτα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού προέβλεπε την υπογειοποίηση σε Αργυρούπολη και Καισαριανή σημαντικού τμήματος των νέων αυτοκινητοδρόμων, ενώ το 2009 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ.Σουφλιάς προχώρησε στην προκήρυξη του διαγωνισμού.
Σύμφωνα με τον τότε σχεδιασμό, οι επεκτάσεις θα ήταν συνολικού μήκους 71,6 χλμ, είναι προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ και θα είχαν αποπερατωθεί μέχρι τις αρχές του 2015.
Λόγω όμως των εθνικών εκλογών του 2009, η δημοπράτηση Σουφλιά ακυρώθηκε. Έκτοτε το έργο παραμένει στο συρτάρι παρά τις, κατά καιρούς, εξαγγελίες σχεδόν όλων των υπουργών Υποδομών για την προώθηση του έργου που θα μπορούσε να βελτιώσει δραματικά τις μετακινήσεις στην Αττική.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου