H επιστροφή της Mazda στην Ελλάδα μετά από 5 χρόνια, έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία στα ταλαίπωρα νερά της ελληνικής αγοράς. Η ιαπωνική εταιρία δεν έχασε στιγμή το κοινό της, ο Όμιλος Συγγελίδη έφερε πίσω το «Zoom Zoom» και η φίρμα από την Χιροσίμα ετοιμάζεται να ανοίξει και πάλι τα φτερά της στον καταγάλανο ουρανό μας. Ακρογωνιαίος λίθος της προσπάθειας, το νέο Mazda3.
Αρχικά η αντιπροσωπεία που ετοιμάζεται στα νότια προάστια, θα φιλοξενεί 3 μοντέλα: το 3, το MX-5 και το CX-5. Από αυτά, την μεγαλύτερη εμπορική δυναμική έχει το μικρομεσαίο χάτσμπακ. Η 4η γενιά του πιο επιτυχημένου roadster όλων των εποχών, εξ ορισμού δεν απευθύνεται σε ευρύ κοινό, ενώ το CX-5 τοποθετείται μεν σε καίρια κατηγορία (μεσαία SUV), όμως οι διαθέσιμοι κινητήρες (2λιτρος και 2.5αρης βενζίνης, ντίζελ 2.2) βάζουν εμπόδια άμα τη εμφανίσει του. Ένα ζήτημα που είναι φλέγον και για την μεγαλύτερη ελπίδα της νεοσύστατης προσπάθειας, προς την κερδοφορία.
Στην βάση της γκάμας τοποθετείται ένας νέος πετρελαιοκινητήρας SKYACTIV-D 1.8 λίτρων, ο οποίος αντικαθιστά τόσο τον βενζινοκινητήρα των 1.5 όσο και τον απερχόμενο ντίζελ των 2.2 λίτρων. Το νέο μοτέρ αποδίδει 116 ίππους στις 4.000 σ.α.λ. και 270 Nm ροπής μεταξύ 1.600 και 2.600 σ.α.λ. Αναμενόμενα ξεχωρίζει για την χαμηλή του κατανάλωση, η μέση τιμή της οποίας ανέρχεται στα 4,7 λίτρα/100 χλμ. (βάσει WLTP), ενώ οι εκπομπές ρύπων βρίσκονται στα 130 γρ./χλμ. CO2. Διαθέτει έναν επαναστατικό καταλύτη οξειδίων του αζώτου, ο οποίος μετατρέπει τα βλαβερά σωματίδια σε άκακο υδρογόνο και μειώνει δραματικά τις εκπομπές NOx. Επιπλέον ενσωματώνει την τεχνολογία Rapid Multi-stage Combustion (ανάφλεξη πολλαπλών σταδίων), που μειώνει τον κύκλο της καύσης και ελαχιστοποιεί τους χαρακτηριστικούς κραδασμούς που παράγουν οι ντίζελ.
Στο εξωτερικό η επόμενη επιλογή είναι ο βενζινοκινητήρας SKYACTIV-G των 2 λίτρων, που συνδυάζεται με ήπιο υβριδικό σύστημα 24V (M-Hybrid το ονομάζουν οι Ιάπωνες). Πηγή του είναι μια μπαταρία ιόντων-λιθίου 600 kJ και ένας εναλλάκτης DC-DC, οι οποίοι λειτουργούν επικουρικά στους 122 ίππους (στις 6.000 σ.α.λ.) και τα 213 Nm ροπής (στις 4.000 σ.α.λ.) του κινητήρα. Στην κορυφή της γκάμας τοποθετείται ο επαναστατικός και μοναδικός στο είδος του SKYACTIV-X, στον οποίο η συμπίεση ρυθμίζεται μέσω της καύσης χαρίζοντας στον 2λιτρο κινητήρα τις επιδόσεις 181 ίππων και 222 Nm ροπής με την κατανάλωση του μικρότερου βενζινοκινητήρα.
Όλες οι εκδόσεις του 3 εξοπλίζονται με 6αρι χειροκίνητο κιβώτιο, με το αυτόματο ισάριθμων σχέσεων να προσφέρεται προαιρετικά. Επίσης στάνταρ είναι το G-Vectoring Control Plus(GVC Plus), που επενεργεί στα φρένα εν είδει μπλοκέ διαφορικού, ενώ το κορυφαίο Skyactiv-X μπορεί να συνδυαστεί και με το σύστημα τετρακίνησης i-Activ AWD.
Προς το παρόν δεν υπάρχει ενημέρωση για το ποια μοτέρ θα συνθέσουν την διαθεσιμότητα του 3 στην Ελλάδα, αλλά καθίσταται προφανές πως ο 1.8 ντίζελ θα τραβήξει όλο το κουπί. Η φορολογική αλλοφροσύνη περιθωριοποιεί τα 2λιτρα σύνολα και τα αφήνει να αποτελούν ψαγμένες εναλλακτικές. Κάτι αντίστοιχο αναμένεται να ισχύσει και για το MX-5, το οποίο θα βάλει μπροστά τον 1.500αρη SKYACTIV-G των 132 ίππων και θα αφήσει τον 2λιτρο των 181 να απευθυνθεί στους λίγους.
Όπως και να ‘χει, περιμένουμε με ανυπομονησία τον αέρα αλλαγής που θα φέρουν τα οδηγοκεντρικά και δυναμικά σχεδιαστικά αυτοκίνητα της Mazda!