Τι είναι αυτό; Ό,τι λέει το όνομα, με δυο λόγια. Η διαδικασία που ακολουθεί το μοτέρ του αυτοκινήτου μας όταν στρίψουμε την μίζα τέρμα δεξιά ή πατήσουμε παρατεταμένα το start button. H μηχανική αλληλουχία, ωστόσο, που συντελείται μεταξύ εγκεφάλου και μετάλλων του κινητήρα είναι αυτή που χρήζει ανάλυσης.
Με το άναμμα του κινητήρα ο εγκέφαλος ενεργοποιεί τους χάρτες ανάφλεξης κρύας εκκίνησης. Το γνωρίζουμε χειροπιαστά ως τις αυξημένες στροφές του ρελαντί, οι οποίες στοχεύουν στην αύξηση της ροπής προκειμένου να υπερκεραστούν οι επιπλέον δυνάμεις τριβής που δημιουργεί η τήξη των κρύων μετάλλων. Το στροφάρισμα αυτό αποτρέπει και τα άκαυστα μόρια του μίγματος από να κατακάτσουν στα τοιχώματα του θαλάμου καύσης, καθότι απομακρύνεται ταχύτερα από τον τελευταίο.
Το μείγμα αυτό καθεαυτό τώρα, είναι αρκετά πιο πλούσιο από το κανονικό. Ο λόγος καυσίμου-αέρα δηλαδή, αποτελείται από πολύ περισσότερα μόρια του πρώτου σε σχέση με τις συνήθεις συνθήκες λειτουργίας. Αυτό συμβαίνει γιατί η αυξημένη περιεκτικότητα καυσίμου ανεβάζει την θερμοκρασία και βοηθά τον κινητήρα να φτάσει τα προκαθορισμένα επίπεδα λειτουργίας ταχύτερα. Ο λευκός καπνός που βγαίνει από την εξάτμιση δεν είναι τίποτα άλλο από μόρια υγρασίας στο σύστημα εξαγωγής που εξατμίζονται, οπότε δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας.
Στο ερώτημα που θέτει πολύς κόσμος, αναφορικά με το αν περιμένουμε τις στροφές να πέσουν και μετά να ξεκινήσουμε, έχουμε ήδη απαντήσει αναλύοντας τους λόγους που η προθέρμανση του κινητήρα δεν είναι ιδιαίτερα ορθή πρακτική. Αφήνοντας τον κινητήρα να λειτουργεί στο ρελαντί -ανεβασμένο ή μη- πρακτικά τον εμποδίζουμε από το να ανεβάσει θερμοκρασία ταχύτερα, ενώ την ίδια στιγμή «δηλητηριάζουμε» τον καταλύτη εξαιτίας του πλούσιου μίγματος με το οποίο κατακλύζεται. Ένας μέσος κινητήρας ψεκασμού χρειάζεται περίπου 30 δευτερόλεπτα για να κυκλοφορήσει τα υγρά του και να εξασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία του κυκλώματος λίπανσης. Από το σημείο αυτό και έπειτα, απλά καταναλώνουμε άσκοπα καύσιμο.
Ούτως ή άλλως τα περισσότερα αυτοκίνητα μας ενημερώνουν για το πότε έχουν ζεσταθεί, μέσω της αντίστοιχης λυχνίας για την θερμοκρασία κινητήρα από τον πίνακα οργάνων. Εξάλλου, έχουμε επίσης εξετάσει τον σωστό τρόπο οδήγησης μέχρι να ζεσταθεί το μοτέρ.