Χριστούγεννα: Η εορταστική περίοδος, αν και γεμάτη προσδοκίες και γιορτινή διάθεση, συνοδεύεται από έντονη οικονομική πίεση για τους καταναλωτές. Φέτος, σχεδόν ένας στους δύο καταναλωτές δηλώνει προβληματισμένος για το αν θα μπορέσει να καλύψει τα έξοδα των Χριστουγεννιάτικων αγορών, ενώ οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται πιο συγκρατημένοι από ποτέ.
Περιορισμένες οι δαπάνες στην ελληνική αγορά τα Χριστούγεννα
Παρά τις προσπάθειες της αγοράς να αυξήσει τον τζίρο κατά τουλάχιστον 10% συγκριτικά με πέρυσι, τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι οι καταναλωτές παραμένουν διστακτικοί. Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, η φετινή Black Friday, που παραδοσιακά ανοίγει τη Χριστουγεννιάτικη περίοδο, δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες. Οι περισσότερες επιχειρήσεις κατέγραψαν στάσιμα ή μειωμένα έσοδα σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Η έρευνα της ΕΥ αποκαλύπτει ότι το 36% των Ελλήνων καταναλωτών σκοπεύει να μειώσει τις αγορές του, ενώ μόλις το 4% σκοπεύει να ξοδέψει περισσότερα. Οι τιμές παραμένουν ο καθοριστικός παράγοντας για το 95% των καταναλωτών, ενώ οι προσφορές προσελκύουν λιγότερους φέτος (55%), υποδεικνύοντας μια πιο συντηρητική καταναλωτική στάση.
Παγκόσμιες τάσεις και προσαρμογές
Σε διεθνές επίπεδο, η καταναλωτική συμπεριφορά χαρακτηρίζεται από έξυπνες, ενημερωμένες και προσεκτικές επιλογές. Το 45% ανησυχεί για τα έξοδα, με το ποσοστό να φτάνει το 49% στους νέους. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το 41% των καταναλωτών θα χρησιμοποιήσει πιστωτικές κάρτες ή προγράμματα “αγόρασε τώρα – πλήρωσε αργότερα”, μια τάση που κερδίζει έδαφος χάρη στις πλατφόρμες όπως η Klarna.
Προσεκτική κατανάλωση και περιορισμοί
Η φετινή εορταστική περίοδος χαρακτηρίζεται από περιορισμούς και προσαρμογές. Οκτώ στους δέκα καταναλωτές σχεδιάζουν να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων, ενώ έξι στους δέκα δε θα αγοράσουν νέα χριστουγεννιάτικα διακοσμητικά. Παράλληλα, οι αυξημένες τιμές ενέργειας οδηγούν έναν στους δύο να μειώσει τη χρήση χριστουγεννιάτικου φωτισμού.
Το 41% των καταναλωτών θα επιλέξει οικονομικότερες επιλογές σε τρόφιμα και κρασιά, ενώ ένα 40% θα περιορίσει τον αριθμό των καλεσμένων στα εορταστικά τραπέζια για να ελέγξει τα έξοδα.
Τα Χριστούγεννα τα φέρνουν δύσκολα «βόλτα» τα νοικοκυριά
Οι οικογένειες με παιδιά αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες προκλήσεις. Το 65% αυτών κυνηγά περισσότερο τις προσφορές, ενώ το 57% έχει προχωρήσει ήδη σε αποταμιεύσεις για τις γιορτές. Σημαντικό είναι ότι το 50% των νοικοκυριών με παιδιά ανησυχεί για την κάλυψη των εορταστικών εξόδων, με το ίδιο ποσοστό να βασίζεται σε δόσεις και προγράμματα “αγόρασε τώρα – πλήρωσε αργότερα”.
Δυστυχώς η φετινή εορταστική περίοδος είναι σαφώς επηρεασμένη από την ακρίβεια και την οικονομική πίεση. Η ελληνική αγορά καλείται να προσαρμοστεί στις νέες προτεραιότητες των καταναλωτών, που δίνουν έμφαση στις οικονομικές επιλογές, αποφεύγοντας περιττές δαπάνες. Τα ευρήματα υπογραμμίζουν την ανάγκη για στρατηγικές προώθησης που θα ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες και τις δυνατότητες του κοινού.