Οι εργαζόμενοι στα εργοστάσια της Volkswagen στη Γερμανία θα απεργήσουν από σήμερα Δευτέρα (2/12) για τα σχέδια της αυτοκινητοβιομηχανίας να απολύσει χιλιάδες ανθρώπους, να μειώσει τους μισθούς και να κλείσει εργοστάσια για πρώτη φορά στη χώρα.
Ανακοινώνοντας ότι οι «προειδοποιητικές απεργίες», οι οποίες συνήθως διαρκούν λίγες ώρες, θα ξεκινήσουν σε όλα τα εργοστάσια της VW, ο Thorsten Gröger, επικεφαλής διαπραγματευτής της ένωσης IG Metall με τη VW, δήλωσε: «Εάν χρειαστεί, θα είναι η πιο σκληρή μάχη συλλογικών διαπραγματεύσεων που έχει δει ποτέ η Volkswagen». Ο ηγέτης του συνδικάτου κατηγόρησε τους διευθυντές της VW ότι επιδεινώνουν την κατάσταση: «Η Volkswagen έβαλε φωτιά στις συλλογικές μας συμβάσεις», είπε.
Τα σχέδια της VW να κλείσει τουλάχιστον τρία εργοστάσια – τα πρώτα εγχώρια λουκέτα στην 87χρονη ιστορία της εταιρείας – να απολύσει χιλιάδες εργαζόμενους και να μειώσει τους μισθούς κατά 10% οδήγησαν σε μια σφοδρή διαμάχη με το συνδικάτο και το συμβούλιο εργαζομένων.
Ο Όμιλος VW, ο οποίος περιλαμβάνει την Audi και την Porsche, είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης της Γερμανίας, με σχεδόν 300.000 εργαζόμενους στη χώρα, εκ των οποίων περίπου 120.000 καλύπτονται από συλλογική σύμβαση εργασίας. Σε ανακοίνωσή της την Κυριακή, η VW είπε ότι σέβεται το δικαίωμα των εργαζομένων να συμμετέχουν σε μια προειδοποιητική απεργία και ότι έχει λάβει μέτρα για να ελαχιστοποιήσει τις επιπτώσεις.
Τα προβλήματα στη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης είναι ένα απρόβλεπτο σκηνικό για τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς, ο οποίος προκήρυξε πρόωρες εκλογές τον περασμένο μήνα, όταν απέλυσε τον υπουργό Οικονομικών του, τερματίζοντας την εύθραυστη κυβέρνηση συνασπισμού της Γερμανίας.
Οι Γερμανοί θα ψηφίσουν στις 23 Φεβρουαρίου σε εκλογές με την αντιπολιτευόμενη κεντροδεξιά συμμαχία CDU/CSU να αναμένεται να γίνει η μεγαλύτερη ομάδα σε βάρος των Σοσιαλδημοκρατών του Σολτς. Η προεκλογική εκστρατεία εκτυλίσσεται με φόντο την κρίση στον κατασκευαστικό τομέα υψηλής τεχνολογίας της Γερμανίας και τα προβλήματα για τους παραδοσιακούς στυλοβάτες της γερμανικής βιομηχανίας, τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η VW παλεύει με την αδύναμη καταναλωτική ζήτηση, το κόστος μετάβασης από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης σε ηλεκτρικά οχήματα και τον έντονο ανταγωνισμό από την Κίνα. Η εταιρεία ανέφερε τις χαμηλές πωλήσεις EV ως βασικό λόγο για μια βαθιά μείωση του κόστους. Οι διευθυντές της VW είπαν ότι η «επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης» απαιτεί «μια θεμελιώδη αναδιάρθρωση», επικαλούμενοι την πτώση της ζήτησης για τα αυτοκίνητα στην Ευρώπη, συν το υψηλότερο κόστος εργασίας, ενέργειας και πρώτων υλών.
Το συνδικάτο και το συμβούλιο εργαζομένων έχουν υποβάλει σχέδια που λένε ότι θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ στο κόστος εργασίας χωρίς να χρειαστεί να κλείσουν τα εργοστάσια. Τα σχέδια περιλαμβάνουν απώλεια μελλοντικών αυξήσεων μισθών σε αντάλλαγμα για λιγότερες ώρες εργασίας σε ορισμένα εργοστάσια και παραίτηση από τα μπόνους για τα στελέχη και προσωπικό.
Η Volkswagen απάντησε ότι, ενώ τα μέτρα θα μπορούσαν να βοηθήσουν βραχυπρόθεσμα, δεν θα οδηγούσαν «σε καμία μακροπρόθεσμη οικονομική ανακούφιση για την εταιρεία τα επόμενα χρόνια». Η IG Metall έκανε λόγο για μια «εξαιρετικά λυπηρή» απάντηση, κατηγορώντας την εταιρεία ότι «αγνόησε τις εποικοδομητικές προτάσεις των εκπροσώπων των εργαζομένων». Το συνδικάτο έχει προειδοποιήσει για έναν «καυτό χειμώνα» απεργιών.
Η κρίση για τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης είναι εμβληματική των προβλημάτων για τη βιομηχανία σε ολόκληρη την ήπειρο. Την περασμένη εβδομάδα, η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε ότι θα ηγηθεί ενός «στρατηγικού διαλόγου» για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Αντιμετωπίζει πίεση από συμμάχους της κεντροδεξιάς και της ακροδεξιάς να καταργήσει ή να αποδυναμώσει τους πράσινους στόχους για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες λένε ότι δυσκολεύονται να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις για τη μετάβαση της παραγωγής από βενζίνη και ντίζελ σε ηλεκτρικά οχήματα, καθώς η ζήτηση για αυτοκίνητα με μπαταρίες καθυστερεί. Την ίδια στιγμή, οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα – που κατηγορούνται από την ΕΕ ότι ενισχύονται από «άδικες» κρατικές επιδοτήσεις – αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τους.
Η VW ανακοίνωσε τον Οκτώβριο ότι τα κέρδη της μειώθηκαν σχεδόν κατά 60% εν μέσω πτώσης των πωλήσεων στην Κίνα. Η VW παραμένει κερδοφόρα, αλλά τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν σχεδόν 60% στα 2,4 δισ. ευρώ το τρίμηνο από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο, από 5,8 δισ. ευρώ ένα χρόνο νωρίτερα.