Ο αλγόριθμος αποφασίζει: Πώς θα δοθούν οι αυξήσεις στον κατώτατο μισθό


Υπάρχει ο κίνδυνος ο συντελεστής να βγάλει μείωση του νομοθετημένου κατώτατου μισθού;

Αυξήσεις κατώτατου μισθού της τάξης 2,5% με 3% περίπου προκύπτουν με βάση τη νέα φόρμουλα του νομοσχεδίου του υπουργείου Εργασίας που θα εφαρμοστεί μετά το 2028, σύμφωνα με εκτιμήσεις οικονομικών αναλυτών.

Όπως αναλύει το ρεπορτάζ της κυριακάτικης Καθημερινής, οι εκτιμήσεις βασίζονται στα ιστορικά δεδομένα της ελληνικής οικονομίας για την παραγωγικότητα. Αν αυτή επιταχυνθεί σημαντικά θα μπορούσε να εξασφαλίσει καλύτερο αποτέλεσμα.

Οι ίδιοι υπολογίζουν εξάλλου ότι αν είχε εφαρμοστεί ο μαθηματικός τύπος που προβλέπει το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας το 2019, οι αυξήσεις που θα είχαν δοθεί δεν θα διέφεραν σωρευτικά από αυτές που δόθηκαν στην πράξη.

Το νομοσχέδιο προκάλεσε πολλές συζητήσεις σχετικά με το αν είναι σωστό ή όχι να αποφασίζονται με αυτόν τον τρόπο, δηλαδή με έναν μαθηματικό τύπο, οι αυξήσεις κατώτατων μισθών στο μέλλον.

Σε ποιες αυξήσεις καταλήγει αυτός ο μαθηματικός τύπος

Η αύξηση θα είναι ίση με τον πληθωρισμό των νοικοκυριών που βρίσκονται στο χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής συν το ήμισυ της μεταβολής αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών.

Πόσο θα αυξανόταν ο κατώτατος μισθός με βάση τον νέο δείκτη σύμφωνα με Εκτιμήσεις της Διεύθυνσης της Οικονομικής Ανάλυσης Εθνικής Τράπεζας, με βάση τον απλόπληθωρισμό και το 50% της ετήσιας μεταβολής του δείκτη μισθών της ΕΛΣΤΑΤ.

  • 2028 1,7%
  • 2019 1,6%
  • 2020 1,6%
  • 2021 0,1%
  • 2022 6,1%
  • 2023 10.9%
  • 2024 6,5%

Από τα παραπάνω νούμερα προκύπτει ότι μπορεί να οδηγηθούμε ακόμα και σε «πάγωμα» του κατώτατου μισθού, αν κριθεί ότι τα μεγέθη της οικονομίας δεν είναι ευνοϊκά.

Όπως προκύπτει, ο αλγόριθμος που θα λαμβάνει υπόψη τη γενικότερη πορεία της οικονομίας – δηλαδή το ετήσιο ποσοστό μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών και το ήμισυ του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο- μπορεί και να «ψαλιδίσει» τις αυξήσεις.

Υπάρχει ο κίνδυνος ο συντελεστής να βγάλει μείωση του νομοθετημένου κατώτατου μισθού;

Ναι, και για αυτό η επιστημονική επιτροπή προτείνει να μην επιτρέπεται η αναπροσαρμογή προς τα κάτω, άρα να μένει «παγωμένος» τις χρονιές αυτές.

Με δεδομένο ότι το νέο σύστημα αυτόματης αναπροσαρμογής θα στηρίζεται σε σειρά στοιχείων και απαιτείται ικανός χρόνος προσαρμογής, ιδίως της ΕΛΣΤΑΤ, στο πόρισμα προτείνεται η μετάβαση στον αλγόριθμο να γίνει από το 2028. Μέχρι τότε, προβλέπεται αρχικά να ισχύσει το καθεστώς που υπάρχει σήμερα μέχρι τον Μάιο του 2025 και στη συνέχεια μια ενδιάμεση φάση έως τα τέλη του 2027, με νέα διαδικασία διαβούλευσης.

Η νέα αυτή διαδικασία διαβούλευσης προτείνεται να ξεκινά το τελευταίο 10ήμερο του Φεβρουαρίου κάθε έτους με πρόσκληση της Επιτροπής Συντονισμού της διαβούλευσης προς τους κοινωνικούς εταίρους και τους επιστημονικούς και ερευνητικούς φορείς.

Ο φάκελος της διαβούλευσης θα παραδίδεται στο ΚΕΠΕ και στην επιστημονική επιτροπή έως τις 30 Απριλίου κάθε έτους, το σχέδιο πορίσματος της διαβούλευσης θα ολοκληρώνεται έως τις 31 Μαΐου κάθε έτους και θα διαβιβάζεται στην Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης. Τέλος, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης θα εισηγείται στο υπουργικό συμβούλιο το τελευταίο 15νθήμερο του Ιουνίου κάθε έτους.


Πηγή


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ