Οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζουν αντιφατική συμπεριφορά στις αγορές τους, όπως καταγράφεται στην παγκόσμια έρευνα Consumer Outlook της NielsenIQ. Ενώ τα νοικοκυριά είναι πλέον ιδιαίτερα προσεκτικά στις δαπάνες για τρόφιμα, επιλέγοντας κυρίως προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για να περιορίσουν τα έξοδα, παρατηρείται ταυτόχρονα αύξηση στις αγορές τεχνολογικών προϊόντων.
Επικέντρωση σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας φτάνει το 24,7% του μέσου καλαθιού των ελληνικών νοικοκυριών. Αυτό δείχνει ότι οι καταναλωτές έχουν υιοθετήσει στρατηγικές για να μειώσουν το κόστος, δίνοντας προτεραιότητα σε πιο οικονομικές επιλογές. Παρόλα αυτά, παρά τη διστακτικότητα στην κατανάλωση βασικών αγαθών λόγω της συνεχούς αύξησης των τιμών στα τρόφιμα, η ψυχολογία των καταναλωτών φαίνεται να είναι βελτιωμένη συγκριτικά με την περσινή χρονιά.
Αύξηση δαπανών για τεχνολογικά αγαθά
Παρά τις περικοπές στα σουπερμάρκετ, οι Έλληνες αυξάνουν τις αγορές τους σε τεχνολογικά προϊόντα. Κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2024, οι πωλήσεις κινητών τηλεφώνων αυξήθηκαν κατά 7,5%, οι υπολογιστές κατά 2,2%, ενώ οι μικρές οικιακές συσκευές σημείωσαν αύξηση 5,1%. Η κατηγορία των ειδών τηλεπικοινωνίας αποτελεί το 33,4% των συνολικών τεχνολογικών δαπανών, αποδεικνύοντας τη σημασία της τεχνολογίας στην καθημερινότητα των νοικοκυριών.
Νέες προτεραιότητες των καταναλωτών
Οι πληθωριστικές πιέσεις των τελευταίων ετών ανάγκασαν τους καταναλωτές να επαναπροσδιορίσουν τις προτεραιότητές τους. Οι αλλαγές αυτές φαίνεται να έχουν γίνει συνήθεια, με τους καταναλωτές να εξοικονομούν χρήματα από τα καθημερινά έξοδα για να επενδύουν σε τεχνολογία και διαρκή αγαθά. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η στροφή αυτή υποδεικνύει ότι η νέα οικονομική πραγματικότητα έχει διαμορφώσει διαφορετικές καταναλωτικές προτιμήσεις.
Το μέλλον της αγοράς στην Ελλάδα
Η τάση αυτή δεν αναμένεται να αλλάξει σύντομα, καθώς οι καταναλωτές συνεχίζουν να προσαρμόζονται σε νέες οικονομικές συνθήκες. Οι επενδύσεις σε τεχνολογία και η προτίμηση για οικονομικότερες επιλογές στα βασικά αγαθά δείχνουν ότι οι Έλληνες καταναλωτές έχουν βρει τρόπους να εξισορροπήσουν τις δαπάνες τους, δίνοντας έμφαση σε προϊόντα που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής.
Η καταναλωτική συμπεριφορά στην Ελλάδα δείχνει την προσαρμοστικότητα των νοικοκυριών σε δύσκολες οικονομικές συγκυρίες. Με την τεχνολογία να βρίσκεται στο επίκεντρο των νέων προτεραιοτήτων και τις περικοπές στα βασικά είδη να αποτελούν τον κανόνα, φαίνεται πως οι καταναλωτές επιλέγουν πλέον να επενδύουν εκεί όπου βλέπουν μεγαλύτερη αξία και απόδοση στην καθημερινότητά τους.