Αρκάς: Η καλημέρα με την Σκύλλα και τη Χάρυβδη και η συσχέτιση με τις αμερικανικές εκλογές


Ο Αρκάς μάς καλημερίζει σήμερα με ένα χιουμοριστικό σκίτσο που φαίνεται να περνά ένα υπόγειο κρυφό μήνυμα, χωρίς να το κάνει άμεσα ξεκάθαρο. Στο σκίτσο βλέπουμε ένα εκδοτήριο εισιτηρίων, όπου προβάλλεται ένα θέαμα με την επιγραφή “ΣΚΥΛΛΑ”. Ο κεντρικός χαρακτήρας, στέκεται μπροστά στον υπάλληλο και ζητάει εισιτήριο, όχι για τη Σκύλλα που διαφημίζεται, αλλά για τη Χάρυβδη, δημιουργώντας μια ανατροπή. Το σκίτσο έχει έναν αλληγορικό τόνο, πιθανόν υπαινισσόμενο το δίλημμα και τις δύσκολες επιλογές, ίσως σε σχέση με τις αμερικανικές εκλογές της ημέρας.

Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, τα μυθικά τέρατα Σκύλλα και Χάρυβδη αποτελούσαν κίνδυνο για τους ναυτικούς και τους ταξιδιώτες. Η Σκύλλα κατοικούσε στην ευρωπαϊκή ακτή του πορθμού του Βοσπόρου, ενώ απέναντί της, στην ασιατική πλευρά, βρισκόταν η Χάρυβδη. Αυτές οι δύο μορφές συνδέονται με θρύλους που αφορούν το ταξίδι του Οδυσσέα και των Αργοναυτών, οι οποίοι χρειάστηκε να διασχίσουν το στενό αυτό με τη βοήθεια της θεάς Ήρας και του Ποσειδώνα, που τους προστάτευσε κοιμίζοντας τα τέρατα.

Η εμφάνιση και οι ικανότητες της Σκύλλας

Η Σκύλλα περιγράφεται ως ένα τρομακτικό πλάσμα με έξι κεφάλια, το καθένα με τρεις σειρές δόντια γεμάτα δηλητήριο, και δώδεκα παραμορφωμένα πόδια που αιωρούνταν στον αέρα. Κρυμμένη σε μια σπηλιά, έβγαινε για να αρπάζει κήτη της θάλασσας, όπως δελφίνια και φώκιες, καθώς και ανθρώπους, όταν περνούσαν κοντά της πλοία. Κάθε κεφάλι μπορούσε να αρπάξει έναν κωπηλάτη, προκαλώντας φόβο και απώλειες. Οι γονείς της Σκύλλας αναφέρονται ως ο Φόρκυς και η Κητώ, ενώ αδέρφια της ήταν άλλα θαλάσσια τέρατα, όπως η Έχιδνα και οι Σειρήνες.

Η τρομερή Χάρυβδη και η καταστροφική ισχύς της

Η Χάρυβδη ήταν επίσης ένα τρομερό τέρας, που προκαλούσε δίνη και απορροφούσε νερό τρεις φορές την ημέρα, δημιουργώντας θύελλες και στροβίλους που καταβρόχθιζαν τα πλοία. Η δύναμη της Χάρυβδης έκανε το πέρασμα από το στενό σχεδόν αδύνατο, καθώς κατέστρεφε καράβια και προκαλούσε απώλειες.

Ο συμβολισμός της Σκύλλας και της Χάρυβδης στη ναυτική  κουλτούρα

Για τους ναυτικούς της εποχής, η Σκύλλα και η Χάρυβδη αντιπροσώπευαν τους αόρατους κινδύνους της θάλασσας. Οι θρύλοι αυτοί επινοήθηκαν για να εξηγήσουν τα επικίνδυνα φυσικά φαινόμενα, όπως οι καταιγίδες και τα μεγάλα κύματα, που απειλούσαν τα ταξίδια τους. Η λαϊκή φαντασία προσέδωσε στα φυσικά αυτά στοιχεία την εικόνα τεράτων, τα οποία προκαλούσαν αναταραχή, καταστροφές και θανάτους. Οι ναυτικοί πίστευαν πως αυτά τα μυθικά όντα ήταν υπεύθυνα για τις κακοκαιρίες και ότι έπρεπε να τα αποφύγουν για να επιβιώσουν.

Σύμφωνα με τον Όμηρο, η Σκύλλα και η Χάρυβδη βρίσκονταν σε ένα στενό πέρασμα, γνωστό ως Πλαγκτές Πέτρες. Οι περιγραφές του περάσματος ποικίλλουν, με διαφορετικές τοποθεσίες να αποδίδονται στα τέρατα, όπως ο Βόσπορος, το ακρωτήριο Ταίναρο ή ακόμα και τα Κανάρια νησιά. Ωστόσο, οι περισσότεροι μελετητές πιστεύουν πως το στενό της Μεσσήνης, μεταξύ Ιταλίας και Σικελίας, είναι το πιθανότερο σημείο της μυθολογικής τοποθεσίας των δύο τεράτων.

Ποιος είναι ο σκιτσογράφος Αρκάς

Ο Αρκάς είναι Έλληνας σκιτσογράφος και συγγραφέας. Ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 δημοσιεύοντας τη σειρά Ο Κόκορας στο περιοδικό Βαβέλ και στη συνέχεια στο Παρά Πέντε και στο Μικρό Παρά Πέντε. Το έργο του αποτελείται κυρίως από σειρές με συγκεκριμένο θέμα – πρωταγωνιστές που δημοσιεύονται σε περιοδικά και εφημερίδες και συγκεντρώνονται στη συνέχεια σε άλμπουμ. Από τα έργα του ο Ισοβίτης έχει γίνει σειρά με μαριονέτες για την ελληνική τηλεόραση από τον Μάνθο Σαντοριναίο. Δουλειές του έχουν μεταφραστεί σε άλλες γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, πορτογαλικά, πολωνικά, ρουμανικά, σέρβικα και βουλγάρικα), ενώ έχει γράψει και θεατρικά έργα.

Το πραγματικό ονοματεπώνυμο του εν λόγω συγγραφέα είναι άγνωστο, καθώς ο ίδιος δεν το έχει αποκαλύψει, ενώ τα ονόματα Αντώνης Ευδαίμων και Γεράσιμος Σπανοδημήτρης που έχει χρησιμοποιήσει σε έργα του, θεωρούνται ψευδώνυμα. Επίσης, έχει προταθεί το όνομα Άρης Καστρινός (απ’ όπου υποτιθέμενα προέρχεται και το ΑΡ-ΚΑΣ).

Κατά καιρούς ασκήθηκε κριτική στο έργο του, κυρίως (αλλά όχι αποκλειστικά) από τον πολιτικό χώρο της Αριστεράς. Οι επικρίσεις αφορούν κυρίως ορισμένα σκίτσα του που κατηγορήθηκαν ότι είναι μισογυνικά και “χοντροφοβικά”. Τον Ιούλιο του 2019 η σελίδα του στο Facebook, σύμφωνα με τον ίδιο, απενεργοποιήθηκε για διάστημα μίας εβδομάδας λόγω συνεχών αναφορών από χρήστες που κατηγόρησαν τις αναρτήσεις του.

Αρκάς: ΜΜΕ & αρθρογράφοι έχουν εστιάσει στις πολιτικές του πεποιθήσεις

Ο ίδιος ο Αρκάς, καθώς και ΜΜΕ και αρθρογράφοι, χαρακτήρισαν τις επικρίσεις απόπειρα λογοκρισίας, ενώ υποστήριξαν ότι η σάτιρα του Αρκά στοχεύει το φαινόμενο της πολιτικής ορθότητας, επειδή το θεωρεί επικίνδυνο και ικανό να απειλήσει κατοχυρωμένα δημοκρατικά δικαιώματα και την ελευθερία του λόγου.


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ