Κεραμέως: Πώς η ευρωπαϊκή οδηγία που ενσωματώνεται στο εθνικό μας δίκαιο αυξάνει τον κατώτατο μισθό


Στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Το GPS της Επικαιρότητας» μίλησε η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως

Καλεσμένη στον ραδιοφωνικό σταθμό Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Το GPS της Επικαιρότητας» μίλησε η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως όπου μίλησε για τις τελευταίες εξελίξεις στο ζήτημα του κατώτατου μισθού και την οδηγία που έχει λάβει η χώρα μας από την ΕΕ.

«Υπάρχει μια ευρωπαϊκή οδηγία η οποία απευθύνεται στα κράτη μέλη και τους λέει να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο τον τρόπο καθορισμού συνολικά σε όλη την Ευρώπη του κατώτατου μισθού, να διασφαλίσουμε τους επαρκείς κατώτατους μισθούς και δεύτερο πράγμα που μας λέει, να ενισχύσουμε τις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Έρχεται λοιπόν αυτή η ευρωπαϊκή οδηγία και συστήνει ανάμεσα σε άλλα και μηχανισμούς αυτόματης αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού. Για να διευκρινίσω, αναπροσαρμογή σημαίνει μόνο αύξηση. Ρητά η οδηγία προβλέπει ότι δεν μπορεί να υπάρξει μείωση του κατώτατου μισθού. Αυτό το 950 θα είναι η βάση», ανέφερε αρχικά η κ. Κεραμέως συμπληρώνοντας στη συνέχεια:

«Μέχρι το 27 θα έχουμε το 950, δηλαδή το 950 είναι ο κατώτατος μισθός που θα οριστεί μέχρι το 2027. Και τώρα αυτό που συζητάμε στο πλαίσιο ευρωπαϊκής οδηγίας είναι πώς θα αυξάνεται μετά το 2027 ο κατώτατος μισθός. Εκεί λοιπόν, έρχεται μια επιστημονική επιτροπή, η οποία επιφορτίστηκε με την πρόκληση να προτείνει ακριβώς πώς θα ενσωματωθεί αυτή η ευρωπαϊκή οδηγία στο εθνικό μας δίκαιο και προτείνει τη χρήση ενός μαθηματικού τύπου, όπως κάνουν και άλλες οκτώ χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, για να προσδιορίζεται με τον τρόπο αυτό ο κατώτατος μισθός. Να το πω πολύ απλά. Τι λέει η επιστημονική επιτροπή; Όσο ανεβαίνουν οι τιμές στην αγορά, να ανεβαίνει ο κατώτατος μισθός. Εάν τα νοικοκυριά και δη τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά είναι αντιμέτωπα με υψηλές τιμές, τότε να ανεβαίνει και ο κατώτατος μισθός. Και λέει και κάτι άλλο. Λαμβάνουμε αφενός υπόψη τις τιμές στην αγορά, τις πληθωριστικές τάσεις δηλαδή, αλλά ταυτόχρονα και την παραγωγικότητα της οικονομίας μας. (…) Άρα πληθωρισμός και παραγωγικότητα συνολικά θα έλεγα, για να λαμβάνεται υπόψη για το πόσο και πόσο συχνά θα ανεβαίνει. (…) Έχει προταθεί από την επιστημονική επιτροπή ένας συγκεκριμένος μαθηματικός ο οποίος θα χρειάζεται κάποια στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα οποία θα ετοιμαστούν το επόμενο διάστημα. Γι’ αυτό και προβλέπεται ένα μεσοδιάστημα για την πλήρη εφαρμογή του συστήματος από το 27 και μετά δηλαδή, αφού δηλαδή ο κατώτατος μισθός θα έχει πάει στα 950 ευρώ. Από κει και μετά προβλέπεται η εφαρμογή αυτής της οδηγίας. Για τον κατώτατο του 28, ο οποίος θα προετοιμάζεται από το 27. Εάν ο συντελεστής αυτός οδηγεί σε μείωση, δεν θα γίνεται αναπροσαρμογή. Άρα το λέω ευθέως, η συζήτηση που κάνουμε είναι για το πώς και πόσο θα ανεβαίνει ο κατώτατος μισθός πάνω από τα 950 μετά το 2027».

Η κ. Κεραμέως απαντώντας στο ερώτημα αναφορικά με τις επιχειρήσεις και το πώς θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις αυξήσεις αυτές ανέφερε:

«Πράγματι υπάρχουν δύο όψεις στο ίδιο νόμισμα. Αφενός είναι πώς θα στηρίξουμε τους εργαζομένους μας και δη αυτούς που είναι στα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα και αφετέρου πώς θα στηρίξουμε και συνολικά τον χώρο εργασίας και τον επιχειρηματικό κλάδο, προκειμένου ακριβώς να είναι βιώσιμες αυτές οι αυξήσεις. Απαντώ λοιπόν στο δεύτερο με δύο τρόπους. Πώς θα στηρίξουμε δηλαδή και πώς θα διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα αυτού του εγχειρήματος. Πρώτον, στο κομμάτι του μαθηματικού τύπου λαμβάνεται υπόψη η οικονομική ανάπτυξη της χώρας, άρα πόσο καλά τα πηγαίνει η χώρα. Και δεύτερο στοιχείο πολύ σημαντικό. Παράλληλα, η κυβέρνηση έχει εκπονήσει ένα συστηματικό σχέδιο για να μειώνει το μη μισθολογικό κόστος. Δηλαδή αναφέρομαι στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Θα θυμίσω ότι τα τελευταία πέντε χρόνια μιλάμε για μία μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 5,5 ποσοστιαίες μονάδες. Είναι η μεγαλύτερη μείωση, αν δεν κάνω λάθος, που έχει συμβεί στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. (…) Αυτό έχει συμβάλει καθοριστικά στο να δημιουργηθούν 500.000 νέες θέσεις εργασίας την τελευταία 5ετία. Όπως ξέρετε τα νούμερα της ανεργίας είναι ενθαρρυντικά. Το 2019 η ανεργία ήταν στο 18%. Πλέον είναι στο 9%. (…) Το 9% δεν μας γεννάμε εφησυχασμό. Τουναντίον θα έλεγα, διότι αγγίζουμε αυτό που πλέον λέμε το σκληρό πυρήνα της ανεργίας. Και ενώ έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος, στις γυναίκες έχουμε 263 χιλιάδες γυναίκες παραπάνω να δουλεύουν φέτος από ότι το 19. Μας αρκεί; Όχι, είναι η απάντηση».

Όπως σημείωσε στη συνέχεια η κ. Κεραμέως: «Η αλήθεια είναι ότι είμαστε τρίτοι από το τέλος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οπότε έχουμε πολύ δρόμο. Τέσσερις κατηγορίες, γυναίκες, νέους, άτομα με αναπηρία και συνταξιούχοι. Έχουμε τέσσερις κατηγορίες στις οποίες έχουμε πολύ σημαντικά περιθώρια βελτίωσης και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο το επόμενο διάστημα θα επικεντρώσουμε πλέον τις προσπάθειές μας σε αυτές τις τέσσερις κατηγορίες ακόμα περισσότερο. Παράδειγμα, θα ακούσατε τον πρωθυπουργό στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ο οποίος ανακοίνωσε κίνητρα φορολογικά στις επιχειρήσεις που δίνουν voucher στους εργαζόμενους νέους γονείς για παιδικό σταθμό, να εκπίπτει αυτό το voucher, να μην φορολογείται με τον ίδιο τρόπο ή παροχές που δίνουν οι επιχειρήσεις προς γονείς εργαζόμενους για κάθε γέννηση παιδιού και αυτές να εκπίπτουν. Άρα προσπαθούμε να προβλέψουμε κίνητρα τα οποία να ενθαρρύνουν με διάφορους τρόπους την τόνωση της απασχόλησης στις γυναίκες, στους νέους, στα άτομα με αναπηρία και στους συνταξιούχους».

«Το σύστημα αυτό, το οποίο προτείνει η Επιστημονική Επιτροπή και το οποίο πρέπει να σας πω ότι το συζητούμε αυτή τη στιγμή με τους κοινωνικούς εταίρους, ήταν προσωπική μου δέσμευση. (…) Οι κοινωνικοί εταίροι συνολικά έχουν μία θέση αρχής την οποία τη σέβομαι. Δεν συμφωνώ, αλλά τη σέβομαι. Να καθορίζεται αυτό σε επίπεδο ελεύθερης συλλογικής διαπραγμάτευσης. Εγώ το ακούω αυτό και καταλαβαίνω απολύτως τη λογική τους. Πλην όμως η χώρα μας έχει πάρα πολύ κακά προηγούμενα. Έχει δυσκολία στο να συνάψει. Έχει δυσκολία μεγάλη στο να κάτσει στο ίδιο τραπέζι, εργαζόμενος και εργοδότης, οι εκπρόσωποι τους δηλαδή και να συμφωνήσουν. Έχουμε δύο πολύ ωραία παραδείγματα τον τουρισμό και την εστίαση. Εξαιρετικά παραδείγματα που έχει αυτό επιτευχθεί. Εμείς θέλουμε ως κυβέρνηση να ενθαρρύνουμε τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και γι’ αυτό το επόμενο διάστημα θα ανοίξω εγώ ένα ευρύτατο διάλογο για τρόπους που μπορούμε και εμείς ως πολιτεία να ενθαρρύνουμε τις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Αλλά η πραγματικότητα είναι ότι είμαστε πάρα πολύ χαμηλά. (…) Γιατί λοιπόν δεν συμφωνώ με τη θέση αρχής των κοινωνικών εταίρων που λένε να καθορίζουμε ελεύθερα; Πρώτον, γιατί υπάρχει αποδεδειγμένα μια δυσκολία στη σύναψη, ας πούμε, κλαδικών συμβάσεων εργασίας. Δεύτερον, αυτό το οποίο προτείνει η επιστημονική επιτροπή έχει ένα πάρα πολύ σημαντικό προτέρημα, την προβλεψιμότητα. Το να μπορούν όλοι και όταν λέω όλοι οι εργαζόμενοι να κάνουν τον οικογενειακό τους προγραμματισμό και οι επιχειρήσεις να κάνουν τον επιχειρηματικό τους προγραμματισμό, να υπάρχει προβλεψιμότητα, να μειώσουμε την αβεβαιότητα για όλους. Τρίτος λόγος, είναι το μοντέλο που ακολουθεί η μεγάλη πλειοψηφία των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 22 στις 27 χώρες έχουν νομοθετικά κατοχυρωμένο κατώτατο μισθό. Άρα, αυτό που προτείνει η επιστημονική επιτροπή είναι ο κανόνας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αυτό ισχύει και στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια» προσέθεσε η υπουργός.

Συνοψίζοντας, η κ. Κεραμέως επανέλαβε πως η ευρωπαϊκή οδηγία αφορά τα εξής δύο ζητήματα. Τον κατώτατο και πώς προσδιορίζεται ο κατώτατος μισθός και δεύτερον, πώς μπορούν να ενισχυθούν συνολικά οι συλλογικές διαπραγματεύσεις, κλαδικές και άλλες.

«Η οδηγία μας λέει, έχετε την ελευθερία να το κάνετε όπως θέλετε αλλά θεσπίσετε έναν συγκεκριμένο μηχανισμό καθορισμού του κατώτατου μισθού. Αυτό μας λέει. Και θέλει αυτός ο μηχανισμός να είναι προβλέψιμος, διαφανής, αντικειμενικός και ούτω καθεξής. Άρα, μπαίνουν κάποια κριτήρια για το πώς μπορεί να καθοριστούν σαφή κριτήρια και αντικειμενικές διαδικασίες για τον καθορισμό του νόμιμου κατώτατου μισθού. Για τον κατώτατο μισθό, θα υπάρχει αυτός ο μηχανισμός εφόσον καταλήξουμε εκεί, στο πλαίσιο του διαλόγου. Αλλά αυτό δεν επηρεάζει μόνο αυτούς που αμείβονται με κατώτατο μισθό. Γιατί πάνω στον κατώτατο υπολογίζονται και οι τριετίες και τα επιδόματα και ούτω καθεξής. Άρα επηρεάζει πολύ μεγαλύτερη γκάμα θα έλεγα εργαζομένων από αυτούς που αμείβονται με κατώτατο μισθό» συμπλήρωσε η υπουργός για να καταλήξει:

«Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει εστιάσει πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια στο πώς θα αυξήσουμε τον κατώτατο μισθό, πώς θα στηρίξουμε τους εργαζόμενους στη χώρα μας. Παραλάβαμε το 2019 τον κατώτατο μισθό στα 650 ευρώ, σήμερα είναι στα 830 ευρώ ήδη αυτό σηματοδοτεί μια αύξηση της τάξης του 28% και η δέσμευση είναι για έναν κατώτατο μισθό στα 950 ευρώ το 2027, δηλαδή στο τέλος της τετραετίας. Για να έχουμε μια εικόνα συνολικά, αυτή η αύξηση τα χρόνια της διακυβέρνησης Μητσοτάκη σηματοδοτεί μια αύξηση του ύψους 46%. 46% πιο πάνω ο κατώτατος μισθός», ανέφερε η κ. Κεραμέως, περιγράφοντας το πλαίσιο στο οποίο δρομολογούνται οι εξελίξεις για τον κατώτατο.


Πηγή


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ