To δεξαμενόπλοιο MV SOUNION παραμένει φλεγόμενο μετά την επίθεση που δέχτηκε από τους αντάρτες Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Όλα έτοιμα για την επιχείρηση ρυμούλκησής του
Νέα προσπάθεια διάσωσης του ελληνόκτητου δεξαμενόπλοιου «Sounion» στην Ερυθρά Θάλασσα που παραμένει αγκυροβολημένο δυτικά της Χοντάιντα της Υεμένης, θα επιχειρηθεί από ναυγοσωστικό πλοίο και ένα ρυμουλκό. Μετά την αποτυχημένη προσπάθεια δύο ρυμουλκών που κινητοποιήθηκαν αρχικά για τη ρυμούλκηση του ελληνόκτητου τάνκερ, το Λιμενικό Σώμα ανακοίνωσε ότι ελληνικό ναυαγοσωστικό πλοίο, στο οποίο επιβαίνει ειδική ναυαγοσωστική ομάδα με εξειδικευμένο εξοπλισμό, έχει μεταβεί πολύ κοντά στο σημείο.
Το ναυαγοσωστικό πλοίο και το ρυμουλκό συνοδεύονται από την ελληνική φρεγάτα Ψαρά και γαλλικό πολεμικό πλοίο, προκειμένου να επιχειρηθεί η διάσωση του Sounion και του φορτίου του, αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Η ρυμούλκηση του ελληνόκτητου τάνκερ, που μεταφέρει 150.000 τόνους ιρακινού αργού πετρελαίου με προορισμό τους Αγίους Θεοδώρους, είχε κριθεί προς το παρόν αδύνατη, λόγω της ύπαρξης μικρών εστιών φωτιάς στο κατάστρωμά του από τις 27 Αυγούστου και των υψηλών θερμοκρασιών.
Το υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιο MV SOUNION παραμένει φλεγόμενο μετά την επίθεση που δέχτηκε από αντάρτες Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτή τη στιγμή είναι αγκυροβολημένο, δεν παρασύρεται και δεν υπάρχουν ενδείξεις πετρελαιοκηλίδας από το κύριο αμπάρι, σύμφωνα με νεότερη ενημέρωση. Το Sounion χτυπήθηκε από πυραύλους στα ανοικτά των ακτών της Χοντέιντα στις 21 Αυγούστου.
Για την πρόληψη μιας περιβαλλοντικής καταστροφής, είναι σημαντικό οι δημόσιοι, ιδιωτικοί οργανισμοί και φορείς να συνεργαστούν στενά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η EUNAVFOR ASPIDES είναι έτοιμη να διευκολύνει μια νέα επιχείρηση διάσωσης τις επόμενες ημέρες παρέχοντας προστασία στα εμπορικά ναυλωμένα πλοία που θα ρυμουλκήσουν το πλοίο σε ασφαλή τοποθεσία.
Οι υπεύθυνοι της επιχείρησης σχεδιάζουν να συνεχίσουν τις εργασίες για την απομάκρυνση του κατεστραμμένου δεξαμενόπλοιου Sounion, το οποίο δέχθηκε πολλές φορές επίθεση από αντάρτες Χούθι και εγκαταλείφθηκε στις 21 Αυγούστου. Η επιχείρηση για τη διάσωση του πλοίου από μια καταστροφική βύθιση διεκόπη νωρίτερα αυτό το μήνα λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια και θα συνεχιστεί σύντομα υπό την συνοδεία ευρωπαϊκού πολεμικού πλοίου.
Το υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιο κατευθυνόταν βόρεια στην Ερυθρά Θάλασσα στις 21 Αυγούστου όταν προσεγγίστηκε από δύο μικρά σκάφη. Υπήρξε ανταλλαγή πυρών και τα σκάφη αποσύρθηκαν. Δύο ώρες αργότερα, το δεξαμενόπλοιο ανέφερε ότι χτυπήθηκε από δύο «βλήματα» και υπέστη μικρές ζημιές, αλλά το σκάφος συνέχισε την πορεία του. Λιγότερο από μία ώρα αργότερα, το σκάφος χτυπήθηκε ξανά, με αποτέλεσμα να απενεργοποιηθεί η μηχανή του και το πλήρωμα να το εγκαταλείψει. Το ινδικό Πολεμικό Ναυτικό έστειλε δυνάμεις για την ασφαλή εκκένωση του πληρώματος. Το 25μελές πλήρωμά του (23 Φιλιππινέζοι και δύο Ρώσοι), μεταφέρθηκαν στη συνέχεια από γαλλικό αντιτορπιλικό σε ασφαλές σημείο στο Τζιμπουτί.
Οι αντάρτες των Χούθι επέστρεψαν στο εγκαταλελειμμένο πλοίο αργότερα για να τοποθετήσουν εκρηκτικά στο κατάστρωμα. Οι εκρήξεις άνοιξαν πολλές τρύπες στις δεξαμενές φορτίου του πλοίου και το πλοίο καιγόταν για περισσότερο από μία εβδομάδα μετά, αλλά δεν βυθίστηκε.
Οι δυτικές κυβερνήσεις έχουν προειδοποιήσει ότι η δράση της τρομοκρατικής ομάδας θα μπορούσε να προκαλέσει καταστροφική πετρελαιοκηλίδα στην Ερυθρά Θάλασσα, έως και τέσσερις φορές μεγαλύτερη από την καταστροφή του Exxon Valdez – με σοβαρές συνέπειες για το περιβάλλον και την αλιεία επιβίωσης.
Μια αποστολή διάσωσης με πολλά μεγάλα ρυμουλκά ξεκίνησε για να ρυμουλκήσει το σκάφος, αλλά σταμάτησε λίγο μετά – παρόλο που οι δυνάμεις των Χούθι είχαν συμφωνήσει να επιτρέψουν στους διασώστες την πρόσβαση στο σκάφος. Μια μέρα μετά την έναρξη των εργασιών επί τόπου, η EUNAVFOR – η ευρωπαϊκή ναυτική αποστολή που έχει ανατεθεί να προστατεύει τα ρυμουλκά – εξέδωσε μια σύντομη δήλωση λέγοντας ότι θα διερευνηθούν άλλες εναλλακτικές λύσεις.
Την Πέμπτη (12/9), ανώνυμες πηγές κοντά στην επιχείρηση διάσωσης είπαν στο Reuters ότι θα συνεχιστεί εντός δύο ημερών. Η ρυμούλκηση θα είναι τεχνικά δύσκολη, σύμφωνα με τους εμπλεκόμενους, επειδή το σκάφος είναι κατεστραμμένο και διαθέτει φορτίο, πολλαπλασιάζοντας τους κινδύνους σε περίπτωση ατυχήματος.
Εάν το φορτίο του απελευθερωνόταν πλήρως, θα μπορούσε να προκαλέσει τη μεγαλύτερη πετρελαιοκηλίδα από πλοίο που έχει καταγραφεί στα χρονικά. Είναι επίσης άγνωστο εάν οι Χούθι μπορεί να έχουν αφήσει πυρομαχικό στο σκάφος μετά τις δραστηριότητές τους στο πλοίο.
Επικεφαλής του Ανώτατου Πολιτικού Συμβουλίου των Χούθι δήλωσε ότι η απόφαση να επιτραπεί η απόσυρση του «Sounion» οφείλεται στην ανησυχία για οικολογική καταστροφή, ωστόσο η περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας εξακολουθεί να αποτελεί κίνδυνο για αρκετά πλοία που δέχονται επιθέσεις.