Αρκάς: Ο γνωστός και αγαπημένος σκιτσογράφος, δεν διστάζει να αγγίξει με την πένα του τις πιο τραγικές πτυχές της ελληνικής επικαιρότητας. Στο πρόσφατο σκίτσο του, που δημοσιεύθηκε σήμερα, επιλέγει να μας καλημερίσει με έναν τρόπο που μόνο αυτός ξέρει: με χιούμορ πικρό, που βυθίζεται βαθιά στην πραγματικότητα της καταστροφής.
Το σκίτσο του απεικονίζει ένα δάσος που φλέγεται, μέσα από το οποίο περνούν οι χρονολογίες από το 1997 έως το 2025. Κάθε χρονολογία φαντάζει σαν μία ακόμη χρονιά που σβήνεται από τις φλόγες, υπενθυμίζοντάς μας τις συνεχείς πυρκαγιές που καταστρέφουν τα ελληνικά δάση χρόνο με το χρόνο.
Η εικόνα, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και προφητική, καταγράφει όχι μόνο την επαναλαμβανόμενη τραγωδία των πυρκαγιών, αλλά και μια απαισιόδοξη πρόβλεψη για το μέλλον. Το κόκκινο «Καλημέρα» που δεσπόζει στην κορυφή του σκίτσου, λειτουργεί σαν μια ειρωνική υπενθύμιση της αδιάκοπης καταστροφής, που έχει καταντήσει πλέον «βαρετή», όπως χαρακτηριστικά σχολιάζει ο Αρκάς, αν και παραμένει «τραγικά εγκληματική».
Ο Αρκάς, με την ευαισθησία και την καυστική του διάθεση, μας καλεί να αναλογιστούμε τη σοβαρότητα της κατάστασης και την επαναλαμβανόμενη φύση αυτών των τραγικών γεγονότων. Το σκίτσο του γίνεται έτσι ένας καμβάς προβληματισμού για την ανικανότητα ή την αμέλεια της κοινωνίας και των υπεύθυνων φορέων να προστατεύσουν το φυσικό περιβάλλον και τις ζωές που εξαρτώνται από αυτό.
Μια «Καλημέρα» λοιπόν, όχι γεμάτη φως και αισιοδοξία, αλλά μια «Καλημέρα» μέσα από τις φλόγες, που ζητά από όλους μας να δούμε την αλήθεια πίσω από τον καπνό.
Ποιος είναι ο σκιτσογράφος Αρκάς
Ο Αρκάς είναι Έλληνας σκιτσογράφος και συγγραφέας. Ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 δημοσιεύοντας τη σειρά Ο Κόκκορας στο περιοδικό Βαβέλ και στη συνέχεια στο Παρά Πέντε και στο Μικρό Παρά Πέντε. Το έργο του αποτελείται κυρίως από σειρές με συγκεκριμένο θέμα – πρωταγωνιστές που δημοσιεύονται σε περιοδικά και εφημερίδες και συγκεντρώνονται στη συνέχεια σε άλμπουμ. Από τα έργα του ο Ισοβίτης έχει γίνει σειρά με μαριονέτες για την ελληνική τηλεόραση από τον Μάνθο Σαντοριναίο. Δουλειές του έχουν μεταφραστεί σε άλλες γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, πορτογαλικά, πολωνικά, ρουμανικά, σέρβικα και βουλγάρικα), ενώ έχει γράψει και θεατρικά έργα.
Το πραγματικό ονοματεπώνυμο του εν λόγω συγγραφέα είναι άγνωστο, καθώς ο ίδιος δεν το έχει αποκαλύψει, ενώ τα ονόματα Αντώνης Ευδαίμων και Γεράσιμος Σπανοδημήτρης που έχει χρησιμοποιήσει σε έργα του, θεωρούνται ψευδώνυμα. Επίσης, έχει προταθεί το όνομα Άρης Καστρινός (απ’ όπου υποτιθέμενα προέρχεται και το ΑΡ-ΚΑΣ).
Κατά καιρούς ασκήθηκε κριτική στο έργο του, κυρίως (αλλά όχι αποκλειστικά) από τον πολιτικό χώρο της Αριστεράς. Οι επικρίσεις αφορούν κυρίως ορισμένα σκίτσα του που κατηγορήθηκαν ότι είναι μισογυνικά και “χοντροφοβικά”. Τον Ιούλιο του 2019 η σελίδα του στο Facebook, σύμφωνα με τον ίδιο, απενεργοποιήθηκε για διάστημα μίας εβδομάδας λόγω συνεχών αναφορών από χρήστες που κατηγόρησαν τις αναρτήσεις του.
Αρκάς: ΜΜΕ & αρθρογράφοι έχουν εστιάσει στις πολιτικές του πεποιθήσεις
Ο ίδιος ο Αρκάς, καθώς και ΜΜΕ και αρθρογράφοι, χαρακτήρισαν τις επικρίσεις απόπειρα λογοκρισίας, ενώ υποστήριξαν ότι η σάτιρα του Αρκά στοχεύει το φαινόμενο της πολιτικής ορθότητας, επειδή το θεωρεί επικίνδυνο και ικανό να απειλήσει κατοχυρωμένα δημοκρατικά δικαιώματα και την ελευθερία του λόγου.
Λόγω της αλλαγής του περιεχομένου και των πολιτικών μηνυμάτων των έργων του ανά τα χρόνια καθώς και της ανωνυμίας του ορισμένοι εικάζουν πως ο αυθεντικός Αρκάς έχει πεθάνει και πλέον τα υποτιθέμενα έργα του δημιουργούνται από τρίτους.