Νέα μελέτη αποκαλύπτει την επίδραση της συχνότητας των κινήσεων του εντέρου στο μικροβίωμα και την υγεία

Η συχνότητα των κινήσεων του εντέρου μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στο μικροβίωμα του εντέρου και κατ’ επέκταση στην υγεία μας. Σύμφωνα με μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Cell Reports Medicine, η συχνότητα αυτή επηρεάζει τα βακτήρια του εντέρου που συμμετέχουν στην πέψη των φυτικών ινών, καθώς και την παραγωγή τοξικών μεταβολιτών που σχετίζονται με χρόνιες ασθένειες.

Συγκεκριμένα, τα βακτήρια του εντέρου που χωνεύουν φυτικές ίνες είναι πιο συχνά σε άτομα που πηγαίνουν τουαλέτα μία ή δύο φορές την ημέρα. Αντίθετα, σε άτομα με συχνή διάρροια ή δυσκοιλιότητα, ευδοκιμούν βακτήρια που σχετίζονται με τον ανώτερο γαστρεντερικό σωλήνα ή τη ζύμωση των πρωτεϊνών.

Η μελέτη ανέλυσε δεδομένα από 1.400 υγιείς ενήλικες που συμμετείχαν σε πρόγραμμα ευεξίας της εταιρείας Arivale από το 2015 έως το 2019. Οι ερευνητές κατέληξαν σε τέσσερις κατηγορίες συχνότητας εντερικών κινήσεων: δυσκοιλιότητα (μία ή δύο κινήσεις την εβδομάδα), χαμηλή-κανονική (τρεις έως έξι την εβδομάδα), υψηλή-κανονική (μία έως τρεις την ημέρα) και διάρροια.

Τα αποτελέσματα έδειξαν επίσης ότι υπάρχει συσχετισμός μεταξύ της συχνότητας των κινήσεων του εντέρου και των μεταβολιτών του αίματος, καθώς και των χημικών ουσιών του πλάσματος. Τα υποπροϊόντα της πρωτεϊνικής ζύμωσης, όπως η θειική p-κρεσόλη και το θειικό ινδοξύλιο, που προκαλούν νεφρική βλάβη, ήταν εμπλουτισμένα σε συμμετέχοντες με δυσκοιλιότητα.

Τα επίπεδα θειικού ινδοξυλίου στο αίμα συσχετίστηκαν επίσης με μειωμένη νεφρική λειτουργία, ενώ οι χημικές ουσίες που συνδέονται με ηπατική βλάβη ήταν υψηλότερες σε άτομα με διάρροια, τα οποία είχαν επίσης περισσότερες φλεγμονές.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι τα ευρήματά τους αποδεικνύουν μια αιτιώδη σχέση μεταξύ της συχνότητας των εντερικών κινήσεων, του εντερικού μικροβιακού μεταβολισμού και της βλάβης των οργάνων. Ο Δρ. Kyle Staller, διευθυντής του Εργαστηρίου Γαστρεντερικής Κινητικότητας στο Γενικό Νοσοκομείο της Μασαχουσέτης και αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής στην Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ, δήλωσε: «Αυτή η μελέτη θα μπορούσε να μας δώσει έναν δρόμο για να διερευνήσουμε τη σχέση αυτή με την πάροδο του χρόνου και να μάθουμε αν τα άτομα με χαμηλή συχνότητα κινήσεων του εντέρου παράγουν περισσότερους δυνητικά τοξικούς μεταβολίτες και στη συνέχεια αναπτύσσουν νεφρική νόσο».