Χειριστική συμπεριφορά: Αναγνωρίζοντας τις φράσεις που την αποκαλύπτουν


Η χειριστική συμπεριφορά είναι μια μορφή ψυχολογικής χειραγώγησης όπου ένα άτομο προσπαθεί να επηρεάσει ή να ελέγξει άλλους προς όφελός του, συχνά εις βάρος των συναισθημάτων ή της ευημερίας των άλλων.

Της: Έπης Τρίμη

Η χειραγώγηση μπορεί να είναι τόσο λεπτή και δυσδιάκριτη που πολλές φορές είναι δύσκολο να την αναγνωρίσουμε. Ωστόσο, υπάρχουν συγκεκριμένες φράσεις και μοτίβα λόγου που συχνά υποδηλώνουν χειριστική συμπεριφορά. Αναγνωρίζοντας αυτές τις φράσεις, μπορούμε να προστατεύσουμε τον εαυτό μας και να διατηρήσουμε υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις.

Οι φράσεις που δείχνουν χειριστική συμπεριφορά

  1. “Αν μ’ αγαπούσες πραγματικά, θα…”
    • Αυτή η φράση χρησιμοποιείται συχνά για να χειραγωγήσει το άτομο, θέτοντάς το σε μια θέση όπου αισθάνεται ότι πρέπει να αποδείξει την αγάπη του κάνοντας κάτι που μπορεί να μην θέλει ή να μην είναι άνετο γι’ αυτό.
  2. “Δεν είσαι αρκετά καλός/καλή για να…”
    • Με αυτή τη φράση, ο χειριστικός προσπαθεί να μειώσει την αυτοεκτίμηση του άλλου ατόμου, καθιστώντας το πιο ευάλωτο και εξαρτημένο από την έγκρισή του.
  3. “Εγώ φταίω για όλα, σωστά;”
    • Η ειρωνεία και ο σαρκασμός σε αυτή την φράση στοχεύουν να κάνουν το άλλο άτομο να αισθανθεί ενοχή ή να το πείσουν να πάρει πίσω τη δική του θέση για να αποφύγει τη σύγκρουση.
  4. “Κάνω τόσα πολλά για σένα, και εσύ…”
    • Αυτή η φράση χρησιμοποιείται για να υπενθυμίσει στο άλλο άτομο τις “θυσίες” του χειριστικού, δημιουργώντας μια αίσθηση ενοχής και υποχρέωσης.
  5. “Είσαι υπερβολικά ευαίσθητος/η.”
    • Με αυτή τη φράση, ο χειριστικός προσπαθεί να υποβαθμίσει τα συναισθήματα του άλλου ατόμου, κάνοντάς το να αμφιβάλλει για την αντίληψή του και να αισθανθεί ότι είναι παράλογο ή υπερβολικό.
  6. “Δεν το εννοούσα έτσι, υπερβάλλεις.”
    • Η άρνηση της ευθύνης και η αντιστροφή της κατάστασης είναι κοινά στοιχεία χειριστικής συμπεριφοράς, καθώς ο χειριστικός προσπαθεί να κάνει το άλλο άτομο να αισθανθεί ότι παρεξήγησε την κατάσταση.
  7. “Αν δεν το κάνεις, τότε…”
    • Οι απειλές και τα τελεσίγραφα είναι ξεκάθαρα σημάδια χειραγώγησης, καθώς χρησιμοποιούνται για να αναγκάσουν το άλλο άτομο να συμμορφωθεί υπό την απειλή κάποιας αρνητικής συνέπειας.
  8. “Όλοι οι άλλοι συμφωνούν μαζί μου, εσύ είσαι ο μόνος/η μόνη που διαφωνεί.”
    • Αυτή η φράση χρησιμοποιείται για να απομονώσει το άτομο και να το κάνει να αισθανθεί μειοψηφία ή λάθος, ενισχύοντας την πίεση να συμμορφωθεί.

Πώς να αντιμετωπίσουμε τη χειριστική συμπεριφορά

Αναγνωρίζοντας αυτές τις φράσεις, μπορούμε να πάρουμε μέτρα για να προστατευθούμε.

Σας παρουσιάζουμε μερικές στρατηγικές:

  • Αυτογνωσία και αυτοεκτίμηση: Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε την αξία μας και να μην επιτρέπουμε σε άλλους να μας μειώνουν.
  • Θέση ορίων: Θέστε σαφή και σταθερά όρια στις σχέσεις σας και μην επιτρέπετε σε κανέναν να τα παραβιάζει.
  • Διεκδικητική επικοινωνία: Μάθετε να επικοινωνείτε με διεκδικητικό τρόπο, εκφράζοντας τα συναισθήματά σας και τις ανάγκες σας χωρίς να απολογείστε ή να φοβάστε.
  • Αναζήτηση υποστήριξης: Εάν αισθάνεστε ότι δεν μπορείτε να αντιμετωπίσετε την κατάσταση μόνοι σας, αναζητήστε βοήθεια από φίλους, οικογένεια ή έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας.

Όπως γίνεται αντιληπτό η χειριστική συμπεριφορά μπορεί να είναι δύσκολο να αναγνωριστεί και να αντιμετωπιστεί, αλλά είναι ζωτικής σημασίας να κατανοήσουμε τις φράσεις και τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται για να μας επηρεάσουν. Με την αναγνώριση και την αντίσταση σε αυτές τις χειραγωγικές πρακτικές, μπορούμε να διατηρήσουμε την ψυχική μας υγεία και να δημιουργήσουμε πιο υγιείς και ισορροπημένες σχέσεις.


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ