Είναι φυσικό όταν κάποιος μας ασκεί κριτική να αισθανόμαστε χάλια. Δεν είναι πολύ πιθανό κάποιος που δέχεται κριτική να πει: «Αχ, τι καλά;». Επιπλέον, μια κριτική θα μας απασχολήσει πολύ περισσότερο από οποιοδήποτε κομπλιμέντο και αν μας κάνουν; Προσπαθήστε να θυμηθείτε μία μέρα κατά την οποίο δεχτήκαμε ένα επικριτικό σχόλιο και ένα «μπράβο». Τι σας απασχόλησε περισσότερο;
Ποια είναι όμως τα μυστικά για να μπορέσετε να δεχτείτε την κριτική με πιο ήρεμο τρόπο και ίσως να προσπαθήσετε να βελτιωθείτε μέσα από αυτή;
Κρατήστε στην ψυχραιμία και την ηρεμία σας. Μπορεί οι παλμοί της καρδιάς σας να ανεβαίνουν και να νιώθετε τις παλάμες σας υγρές από τον ιδρώτα, ωστόσο εκείνη τη στιγμή καλό θα ήταν να πάρετε μία βαθιά ανάσα και να δείξετε ψυχραιμία. Η ηρεμία, ακόμα και όταν δεν έρχεται φυσικά ή εύκολα, πάντα κερδίζει σε σχέση με τον εκνευρισμό. Μπορείτε να προχωρήσετε στα επόμενα βήματα μόνο εφόσον καταφέρετε να διατηρήσετε την ψυχραιμία σας.
Ακούστε πριν απαντήσετε. Πριν αρχίσετε να αντιδράτε, αφήστε το άλλο άτομο να ολοκληρώσει αυτό που θέλει να σας πει. Αν δεν το κάνετε, μπορεί ο έτερος συνομιλητής να νιώσει ότι δέχεται επίθεση και αυτό να του προκαλέσει ανησυχία και εκνευρισμό. Μόνο εφόσον ολοκληρώσει ο άλλος, θα πρέπει να σκεφτείτε πώς θα απαντήσετε. Πάρτε ένα λεπτό για να ετοιμάσετε την απάντησή σας. Και αν είστε έτοιμος ή έτοιμη να απαντήσετε προχωρήστε στο 3ο βήμα.
Πείτε στο άτομο που σας άσκησε κριτική ότι χρειάζεστε χρόνο για να σκεφτείτε αυτά που ακούσατε. Υποθέτουμε βέβαια ότι αυτό το άτομο θα έχει μεγάλη σημασία στη ζωή σας. Αν το άτομο που σας άσκησε την κριτική είναι κάποιος τυχαίος ή ξένος, τότε βεβαίως υπάρχει η επιλογή να απομακρυνθείτε και να μη δώσετε καμία συνέχεια. Αν όμως το άτομο είναι σημαντικό, καλό θα ήταν να πάρετε τον χρόνο σας για να σκεφτείτε. Δηλώστε ότι θα επανέλθετε σύντομα αφού σκεφτείτε καλά τα δεδομένα της κατάστασης. Αυτή η προσέγγιση είναι πολύ σημαντική γιατί αν αφήσουμε τον κρίσιμο χρόνο των πρώτων αντιδράσεων να περάσει, μπορούμε να προσεγγίσουμε με πολύ μεγαλύτερη διαύγεια το θέμα.
Και στις 2 περιπτώσεις, δηλαδή είτε επιλέξετε να απαντήσετε αμέσως είτε ζητήσετε να πάρετε τον χρόνο σας, είναι σημαντικό να αναλογιστείτε τα θετικά στοιχεία του επικριτικού μηνύματος. Είναι πολύ πιθανό ότι το άτομο που σας άσκησε την κριτική, νοιάζεται ουσιαστικά για εσάς και απλά θέλει να σας βοηθήσει να φτάσετε την καλύτερη εκδοχή σας.
Όταν αποφασίσετε να απαντήσετε, ζητήστε παραδείγματα. Αν κατηγορείστε ότι είστε αδιάφορη, απροετοίμαστος, ανεύθυνη ή απερίσκεπτος και εσείς διαφωνείτε, τότε καλό θα είναι να ζητήσετε παραδείγματα που να στηρίζουν αυτούς τους χαρακτηρισμούς. Αυτό θα σας δώσει την ευκαιρία να δουλέψετε πάνω σε δεδομένα. Οι γενικοί χαρακτηρισμοί, όπως αυτοί που προαναφέραμε, δύσκολα θα μπορέσουν να σας φανούν χρήσιμοι, σε αντίθεση με τα συγκεκριμένα παραδείγματα.
Προσπαθήστε να δείξετε ενσυναίσθηση προς το άτομο που σας μιλά και σας ασκεί κριτική. Αυτό είναι ίσως το πιο δύσκολο βήμα. Εκείνη μπορεί να θεωρεί ότι σας μιλά ευγενικά, αλλά στην πραγματικότητα ο τόνος να είναι πολύ επιθετικός. Ή εκείνος μπορεί να είναι τόσο νευρικός που να μη σας αφήνει να πείτε κουβέντα. Σε κάθε περίπτωση, είναι πολύ πιθανό να αισθανθείτε καλύτερα αν προσπαθήσετε να δείτε πίσω από την συμπεριφορά του ατόμου.
Σκεφτείτε να κάνετε ένα δώρο στον εαυτό σας την μέρα εκείνη που αισθάνεστε ότι η κριτική που δεχτήκατε ήταν πολλή. Όλοι αισθανόμαστε καλύτερα φροντίζοντας τον εαυτό μας.