10 στοιχεία και 10 αποφάσεις για έναν καλύτερο ψηφιακό κόσμο


Είναι γεγονός ότι η πλειονότητα των μικρών παιδιών έχει επαφή με την οθόνη, είτε αυτή είναι του κινητού, του τάμπλετ ή ενός λάπτοπ. Και είναι επίσης γεγονός ότι εμείς οι γονείς γκρινιάζουμε, γκρινιάζουμε πολύ. Μήπως όμως δεν είναι αυτός ο κατάλληλος τρόπος να προστατεύσουμε τα παιδιά μας;

Παιδιά και Διαδίκτυο: 10 στοιχεία που πρέπει να γνωρίζουμε:

Ξέρουμε καλά ότι η τεχνολογία αποτελεί μέρος της ζωής των παιδιών μας. Γνωρίζουμε όμως πόσες ώρες αφιερώνουν στο διαδίκτυο και κατά πόσο παραμένουν ασφαλή στις ψηφιακές γειτονιές; Τους βάζουμε όρια, εξηγώντας τους παράλληλα την αναγκαιότητα αυτών;

Μεγάλη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ, σε 14.000 μαθητές, 10-17 ετών, σχετικά με τις συνήθειες και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν στο διαδίκτυο, κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:

1. Η πλειοψηφία (41%) ξεκινά να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο στην ηλικία των 7-8 ετών ενώ ένα 20% δηλώνει ότι ξεκίνησε τη χρήση του διαδικτύου στην πολύ μικρή ηλικία των 4-6 ετών.

2. Τα παιδιά μιλάνε με τους φίλους τους (36%), βλέπουν ταινίες ή ακούν μουσική (33%), παίζουν παιχνίδια (24%).

3. Το 34% νιώθει ότι παραμελεί τις δραστηριότητές του για χάρη του ψηφιακού κόσμου ενώ μόλις ένα 4% παραδέχεται ότι αντιμετωπίζει πρόβλημα εθισμού στο διαδίκτυο, με το 20% να μην ξέρει αν αντιμετωπίζει πρόβλημα εθισμού στο διαδίκτυο.

4. To 14% μοιράζεται προσωπικό υλικό στο διαδίκτυο.

5. Το 41% αποδέχεται αιτήματα φιλίας από αγνώστους.

6. Το 21% έχει δεχτεί διαδικτυακή παρενόχληση και ένα μεγάλο ποσοστό επιχείρησε να την αντιμετωπίσει, χωρίς να το αναφέρει σε κανέναν.

7. Το 21% έχει συναντηθεί με κάποιον που γνώρισε στο διαδίκτυο.

8. Το 61% έχει συναντήσει ακατάλληλο περιεχόμενο.

9. Το 70% ανοίγει προφίλ σε κοινωνικό δίκτυο κάτω από την επιτρεπτή ηλικία των 13 ετών.

10. Σχεδόν οι μισοί γονείς (43%) δεν βάζουν όρια στη χρήση του διαδικτύου.

 

10 αποφάσεις για έναν ασφαλέστερο ψηφιακό κόσμο:

Ας σταθούμε όμως σε αυτό το τελευταίο συμπέρασμα, αναλογιζόμενοι εάν ανήκουμε και εμείς σε αυτό το 43% των γονιών που δεν βάζει όρια και δεν θέτει κανόνες στην ψηφιακή ζωή των παιδιών.

Η σημερινή ημέρα ας αποτελέσει τροφή για σκέψη και έναυσμα για λήψη σημαντικών αποφάσεων που θα βελτιώσουν τη σχέση με τα παιδιά μας και θα βοηθήσουν ώστε να ανοιχτεί μπροστά τους ένας ασφελέστερος, καλύτερος κόσμος:

1. Προσπαθώ να έρθω σε επαφή με τις νέες τεχνολογίες και να μάθω πόσο συναρπαστικός κόσμος είναι αυτός που ανοίγεται μπροστά στην οθόνη του παιδιού μου. Η άγνοια είναι κακός σύμβουλος και η δαιμονοποίηση του διαδικτύου αποτελεί αδιέξοδο στις σχέσεις με τα παιδιά μου.

2. Θέτω όρια στο παιδί μου όσον αφορά στη χρήση της οθόνης. Τα όρια είναι αναγκαία σε όλους τους τομείς διαπαιδαγώγησης, συμπεριλαμβανομένου και του διαδικτύου.

3. Δεν με αφορά μόνο ο χρόνος που αφιερώνει το παιδί μου μπροστά στην οθόνη αλλά και η ποιότητα του περιεχομένου με το οποίο έρχεται σε επαφή.

4. Κατανοώ γιατί τα σημερινά video games είναι τόσο συναρπαστικά στα μάτια των παιδιών, μαθαίνω για τα οφέλη τους και επιτρέπω στο παιδί μου να παίζει και να χαίρεται αλλά με μέτρο.

5. Δίνω στο παιδί μου το καλό παράδειγμα και δεν σκοτώνω τις ώρες μου μπροστά από έναν υπολογιστή ή ένα κινητό, παρά χρησιμοποιώ την τεχνολογία προς όφελός μου, δίχως να στερώ την παρουσία μου από την οικογένειά μου.

6. Εκπαιδεύω σωστά το παιδί μου μέσα από απλές καθημερινές πράξεις και γεννώ ένα κλίμα εμπιστοσύνης έτσι ώστε μεγαλώνοντας να μπορεί να προστατευτεί μόνο του από ενδεχόμενους κινδύνους και να νιώθει άνετα να μοιραστεί μαζί μου οτιδήποτε το προβληματίζει στο διαδίκτυο.

7. Χρησιμοποιώ εφαρμογές γονικού ελέγχου έτσι ώστε με τη συναίνεση του παιδιού μου να γνωρίζω ποιες ψηφιακές γειτονιές ανακαλύπτει.

8. Μιλάω στο παιδί μου για το sexting, το cyber bullying, τους ψεύτικους λογαριασμούς στα social media, τα fake news ενώ παράλληλα το ωθώ να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο και τα άπειρα οφέλη του στην ενημέρωση, την εκπαίδευση, την ψυχαγωγία. Δεν εστιάζω μόνο στα αρνητικά, αναδεικνύω παράλληλα και τα θετικά του διαδικτύου.

9. Το φέρνω σε επαφή με την ρομποτική, το γράφω σε σεμινάρια, το ωθώ να λαμβάνει μέρος σε διαγωνισμούς, ανοίγω έναν νέο, καλύτερο κόσμο μπροστά του.

10. Ενημερώνομαι ο ίδιος σωστά, επιλέγοντας έγκυρες πηγές ενημέρωσης και τη γνώμη των ειδικών και όχι αναξιόπιστες και απρόσωπες ομάδες ή forum στο Facebook.

Γονείς και παιδιά, μαζί, μπορούμε να κάνουμε το διαδίκτυο ένα ασφαλές μέρος, όπου ο καθένας θα μπορεί να χρησιμοποιεί την τεχνολογία με υπευθυνότητα, σεβασμό, κριτική σκέψη και δημιουργικότητα.

ΠΗΓΗ


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ