Πριν λίγες μέρες μια είδηση από το εξωτερικό έκανε τον γύρο του διαδικτύου προκαλώντας την έκπληξη αλλά και πολλά ερωτηματικά.
Η Lufthansa μήνυσε έναν επιβάτη, ο οποίος αποβιβάστηκε κανονικά στον ενδιάμεσο σταθμό της πτήσης του, αλλά δεν επιβιβάστηκε ποτέ στο επόμενο αεροπλάνο για να φτάσει στον τελικό προορισμό του. Και τι την νοιάζει την Lufthansa αν τελικά ο επιβάτης της ξέμεινε στο αεροδρόμιο θα σκεφτεί κανείς πολύ λογικά;
Ο συγκεκριμένος επιβάτης έκανε κράτηση πτήσης από το Σιάτλ στο Όσλο, η οποία είχε ενδιάμεσα ολιγόωρη παραμονή στη Φρανκφούρτη. Ξεκίνησε στην ώρα του από το Σιάτλ, προσγειώθηκε στην ώρα του στη Φρανκφούρτη, όταν όμως ήρθε η ώρα να επιβιβαστεί στην πτήση του για την πρωτεύουσα της Νορβηγίας, άδικα η εταιρεία φώναζε το όνομά του από τα μεγάφωνα. Εκείνος δεν εμφανίστηκε ποτέ κι αυτό γιατί στο μεταξύ είχε επιβιβαστεί σε μία άλλη πτήση και πετούσε για Βερολίνο. Επρόκειτο για μια ταξιδιάρα ψυχή που άλλαξε γνώμη κι αποφάσισε να αλλάξει και προορισμό; Μάλλον, όχι… Επρόκειτο για έναν ακόμη επιβάτη που έκανε το κόλπο skiplagging για να γλιτώσει όχι λίγα, αλλά πολλά ευρώ.
Το «κόλπο» γίνεται ως εξής: Κλείνεις ένα εισιτήριο για έναν προορισμό που δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλής και έχει μάλιστα κι ενδιάμεση στάση, πράγμα που κάνει την τιμή του εισιτηρίου να πέφτει ακόμη περισσότερο. Αυτό που στα αλήθεια σε ενδιαφέρει όμως δεν είναι ο προορισμός, αλλά το ταξίδι. Κι αυτό γιατί είτε θέλεις να ταξιδέψεις στην stop over πόλη, είτε να πάρεις μία ανταπόκριση από αυτή που είναι πιο φθηνή από ότι θα ήταν μία πτήση που θα έκλεινες από την πόλη – αφετηρία.
Χαρακτηριστικό του πόσα χρήματα κοστίζει αυτό στις αεροπορικές εταιρίες είναι το γεγονός ότι η Lufthansa υποστήριξε στο γερμανικό δικαστήριο που έσυρε τον επιβάτη από το Σιάτλ ότι έχασε 2.112 ευρώ. Ο δικαστής αθώωσε βέβαια τον επιβάτη, αλλά η εταιρεία άσκησε έφεση στην απόφαση και είναι αποφασισμένη να την κυνηγήσει.
Το skiplagging δεν είναι στα αλήθεια κάτι καινούριο. Ως γνωστόν «πενία τέχνας κατεργάζεται» και αμέτρητοι ταξιδιώτες το έχουν κάνει και το έχουν ξανακάνει. Ήταν όμως μέχρι πρόσφατα ένα «κοινό μυστικό». Η εποχή του διαδικτύου όμως που έχει κάνει την πληροφορία εύκολα προσβάσιμη σε όλους φανέρωσε το μυστικό. Οι ιστοσελίδες που έχουν αναλάβει να κάνουν συγκρίσεις τιμών ξεφυτρώνουν η μία μετά την άλλη κι όλοι μιλάνε πια ανοιχτά για αυτό το θέμα. Μία από τις πιο δημοφιλείς ιστοσελίδες που έχουν αναλάβει να βρίσκουν τις «τρύπες» των αεροπορικών δρομολογίων στις «κρυφές πόλεις» έχει ως μότο τη φράση «βρίσκουμε για εσάς τις πτήσεις που οι αεροπορικές εταιρείες δεν θέλουνε να βρείτε».
Και γιατί δεν θέλουν να τις βρούμε; Για προφανείς κι όχι τόσο προφανείς λόγους. Ο πρώτος και πλέον έκδηλος είναι το γεγονός ότι τα έσοδα μειώνονται. Ο δεύτερος είναι ότι χαλάει τα στατιστικά τους, που δεν είναι μόνο οικονομικά εργαλεία για αυτές αλλά και η δημόσια εικόνα τους. Επίσης χάνουν χρόνο περιμένοντας τους επιβάτες που δεν εμφανίζονται ποτέ, με αποτέλεσμα να σημειώνονται καθυστερήσεις, σε έναν κόσμο που ο χρόνος είναι χρήμα.
Πρόκειται επίσης για μια πρακτική που λειτουργεί σε βάρος των επιβατών που δεν την χρησιμοποιούν. Αυτό γιατί μπορεί να κερδίζει αυτός που θα αφήσει την πτήση του στη μέση, κάποιος άλλος όμως που θα θέλει να κλείσει επίσης εισιτήριο για την ίδια πτήση και οι θέσεις θα είναι λίγες θα πληρώσει μεγαλύτερο ναύλο. Ή μπορεί να μην βρει καν εισιτήριο, όσο κι αν είναι ανάγκη να ταξιδέψει στον συγκεκριμένο προορισμό. Όσο δε μειώνονται τα έσοδα γενικά για τις αεροπορικές εταιρείες, τόσο αυξάνουν τις τιμές των εισιτηρίων τους για να αναπληρώσουν το χαμένο έδαφος.
Ο νόμος για το skiplagging είναι σε γενικές γραμμές ασαφής, ωστόσο θέτει το ερώτημα το αν το ότι μπορεί να είναι νόμιμο το κάνει και ηθικό. Αν πάντως επιλέξει κανείς να κάνει skiplagging, έχει κι αυτό τους κανόνες του. Πρώτα από όλα δεν πρέπει να το πει και μπορεί κάποιος να το κάνει μια φορά, είτε στο πήγαινε, είτε στο έλα και φυσικά δεν μπορεί να το κάνει συνέχεια. Τέλος, η βαλίτσα το καθιστά αδύνατο. Απαιτείται μόνο χειραποσκευή.
Και τέλος ο ενδιαφερόμενος δεν θα πρέπει να ξεχνά ότι πάντα υπάρχει η πιθανότητα να βρεθεί στην πύλη αποχωρήσεων αντιμέτωπος με τους δικηγόρους της αεροπορικής εταιρείας, που θα ζητήσουν εξηγήσεις και, όπως απέδειξε η πρόσφατη επικαιρότητα, δεν αποκλείονται και οι μηνύσεις…