Ανατροπή στις διπλές συντάξεις: Ανατροπές δρομολογούνται στις διπλές συντάξεις από παράλληλη ασφάλιση που χορηγεί ο ΕΦΚΑ με σχέδιο για την ενοποίησή τους σε ένα ποσό ανταποδοτικής και ένα ποσό εθνικής σύνταξης
Σε πρώτη φάση η συγχώνευση των δυο “παράλληλων συντάξεων” σε μια αφορά τις συντάξεις που εκδόθηκαν μετά τον νόμο Κατρούγκαλου, δηλαδή μετά τον Μάιο του 2016.
Σε επόμενο στάδιο, θα επεκταθεί και στις παλαιότερες διπλές συντάξεις από παράλληλη ασφάλιση που εκδόθηκαν πριν τον Μάιο του 2016, και οι οποίες καταβάλλονται επανυπολογισμένες με δυο ανταποδοτικές και δυο εθνικές συντάξεις.
Η ενοποίηση των δυο συντάξεων από παράλληλη ασφάλιση σε μια εκτιμάται ότι αφορά περίπου 100.000 συνταξιούχους (παλαιούς και νέους). Αν προστεθούν και οι δικαιούχοι λόγω θανάτου ο αριθμό των συνταξιούχων που θα έχουν ενιαία σύνταξη από παράλληλη ασφάλιση, ξεπερνά τους 100.000.
Το σχέδιο συγχώνευσης των παράλληλων συντάξεων βρίσκεται σε δοκιμαστικό στάδιο από τον ΕΦΚΑ καθώς επανελέγχονται τα ποσά που έχουν αποδοθεί στους συνταξιούχους, είτε από νέες συνταξιοδοτήσεις είτε από επανυπολογισμένες συντάξεις. Ο επανέλεγχος αφορά στην ορθότητα των υπολογισμών της δεύτερης ανταποδοτικής σύνταξης και των κρατήσεων.
Για παράδειγμα πολλοί συνταξιούχοι μετά το Μάιο του 2016, που είχαν παράλληλη ασφάλιση σε Δημόσιο και ΤΣΑΥ, βλέπουν στα ενημερωτικά τους μόνον την ανταποδοτική και την εθνική σύνταξη από το Δημόσιο ενώ από το ΤΣΑΥ δεν έχουν συνταξιοδοτική απόφαση, αλλά… φύλλο υπολογισμού της δεύτερης ανταποδοτικής τους σύνταξης. Είναι άγνωστο σε αυτά τα φύλλα υπολογισμού, (που δεν θα βλέπουν οι συνταξιούχοι) έχουν υπολογιστεί σωστά τα ποσά που δικαιούνται οι ασφαλισμένοι.
Με την συγχώνευση των δυο συντάξεων σε μια τα ποσά “τσεκάρονται” ξανά και όπου υπάρξουν διαφορές αυτές θα διορθωθούν στην ενιαία σύνταξη.
Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα παρατηρούνται καθυστερήσεις τόσο στην έκδοση των συντάξεων από το δεύτερο ταμείο που οι συνταξιούχοι είχαν παράλληλη ασφάλιση όσο και στην πληρωμή των αναδρομικών που δικαιούνται.
Η ενοποίηση των συντάξεων θα γίνει στις εξής κατηγορίες δικαιούχων:
1. Νέους συνταξιούχους από Μάιο του 2016 και μετά οι οποίοι λαμβάνουν δυο ανταποδοτικές και μια εθνική σύνταξη, και με την ενοποίηση θα έχουν μια ανταποδοτική σύνταξη.
2. Συνταξιιούχους λόγω θανάτου με δυο ανταποδοτικές και μια εθνική σύνταξη για δικαιούχους μετά τον Μάιο του 2016 και αργότερα για δικαιούχους με δυο ανταποδοτικές και δυο εθνικές συντάξεις από παράλληλη ασφάλιση του θανόντα προ του Μαίου του 2016.
3. Συνταξιούχους με παράλληλη ασφάλιση που πήραν τη μια σύνταξη πριν το 2016 και θεμελιώνουν δικαίωμα για τη δεύτερη σύνταξη μετά τον Μαίο του 2016 στο 67ο έτος (και με τουλάχιστον 16 χρόνια στο δεύτερο ταμείο).
4.Παλαιούς συνταξιούχους (πριν τον Μάιο του 2016) που λαμβάνουν δυο επανυπολογισμένες συντάξεις από παράλληλη ασφάλιση (π.χ. Δημόσιο και ΤΣΜΕΔΕ, Δημόσιο και ΤΣΑΥ, κ.λ).
Η ενοποίηση των συντάξεων παράλληλης ασφάλισης θα φανεί στα ενημερωτικά σημειώματα των συνταξιούχων στους επόμενους μήνες.
Για παράδειγμα:
1. Συνταξιούχος από Δημόσιο και ΤΣΑΥ μετά το Μάιο του 2016 παίρνει 900 ευρώ ανταποδοτική σύνταξη από το Δημόσιο και 700 ευρώ ανταποδοτική από το ΤΣΑΥ με μια εθνική σύνταξη 426,17 ευρώ. Με την συγχώνευση θα παίρνει 1.600 ευρώ ανταποδοτική σύνταξη και μια εθνική των 426,17 ευρώ.
2. Συνταξιούχιος πριν το 2016, παίρνει επανυπολογισμένη, ανταποδοτική σύνταξη 1.100 ευρώ από τη ΔΕΗ και πήρε δεύτερη ανταποδοτική σύνταξη ΤΜΕΔΕ μετά το 2016 με ποσό 850 ευρώ. Με τη συγχώνευση θα παίρνει μια ανταποδοτική σύνταξη 1.950 ευρώ και μια εθνική 426,17 ευρώ.
Η ενοποίηση θα αφορά και τις παράλληλες συντάξεις από επικουρική ασφάλιση σε δυο ταμεία.
Ανατροπή στις διπλές συντάξεις: Μια παράλληλη σύνταξη και για παλαιούς
Το πρόβλημα στην ενοποίηση των συντάξεων παράλληλης ασφάλισης είναι οι περιπτώσεις παλαιών επανυπολογισμένων συντάξεων όπου καταβάλλονται δυο εθνικές συντάξεις των 426,17 ευρώ.
Για τους παλαιούς δε, συνταξιούχους η ενοποίηση των δυο ανταποδοτικών και δυο εθνικών συντάξεων θα συνδυαστεί και με την εφαρμογή της διάταξης περί σώρευσης συντάξεων που σημαίνει ότι θα έχουν μια ανταποδοτική από το άθροισμα των σημερινών δυο συντάξεων και μια εθνική με τη δεύτερη να μετατρέπεται πιθανότατα σε προσωπική διαφορά.
Τέλος οι συντάξεις στα 62 έτη (μειωμένη) και στα 67 (ολόκληρη) από το 2030
Σοκ αποτελούν για τους εργαζόμενους τα νέα στοιχεία για το πόσο θα αναγκαστούν να εργαστούν πριν βγούνε στη σύνταξη αφού τα όρια ηλικίας που ισχύουν σήμερα θα ανατραπούν μιας και με πρόσφατη έκθεση της eurostat με βάση τόσο το προσδόκιμο ζωής όσο και το ύψος της συνταξιοδοτικής δαπάνης για την Ελλάδα προβλέπει ότι έως το 2030 θα πρέπει να αυξηθούν τα όρια ηλικίας κατά ενάμιση έτος δηλαδή στα 68,5 για πλήρη και κατά ένα έτος και τρεις μήνες δηλαδή στα 63.5 για πρόωρη συνταξιοδότηση.
Ο Εργατολόγος Θεόδωρος Ξούλος αναφέρει:
Αυτό που γεννά ερωτηματικά στους ασφαλισμένους και τους εργαζόμενους που ήδη είναι σε έναν αγώνα αγωνίας και αβεβαιότητα σε όλα αυτά τα 12 χρόνια μνημονίων όπου χάσανε τις εργασιακές του σχέσεις της εργασιακά τους δικαιώματα μειώθηκαν οι μισθοί τους και από την άλλη να φοβούνται μην αυξηθούν τα όρια ηλικία συνταξιοδότησης.
Το 2030 υπάρχει ένα άλλο κύμα συνταξιοδοτήσεων που από τη μία πλευρά της σκέψης είναι το γεγονός έστω και μειωμένη αρκεί να προλάβω από το 2030 φαίνεται ότι η συζήτηση θα ξεκινήσει σύμφωνα και με το πρώτο μνημόνιο που έχει συνδεθεί η ηλικία συνταξιοδότησης με το προσδόκιμο ζωής από το 2027 αναμένουμε και εμείς να ανοίξει ο δημόσιος διάλογος και να τοποθετηθούμε συνολικά.
Το δημοκρατικό πρόβλημα κρούει το κουδούνι του κινδύνου για τη συντάξεις αφού από τα μέχρι στιγμή στοιχεία που υπάρχουν από την ΕΛΣΤΑΤ ο αριθμός των γεννήσεων που καταγράφηκαν το έτος 2023 είναι 13% λιγότερες από το 2022 ενώ είναι ακριβώς οι μισές από το 1985 καθώς επίσης και η χειρότερη καταγραφή από το 1932.
“Είμαστε ακριβώς στις μισές γεννήσεις από το 1985 και στη χειρότερη καταγραφή από το 1932 όπου ξεκίνησε η ΕΛΣΤΑΤ να δίνει τις μετρήσεις των καταγραφών των γεννήσεων. Από την άλλη πλευρά ο πληθυσμός φαίνεται να γερνάει έτσι φαίνεται ότι αυξάνεται το προσδόκιμο ζωής με συνέπεια στο ασφαλιστικό σύστημα αυτή τη στιγμή η παραγωγικές δυνάμεις να μειώνονται και να αυξάνεται για δαπάνες για τις συντάξεις.
Προάγγελος είναι το ασφαλιστικό για ασφαλιστική μεταρρύθμιση που έγινε στη Γαλλία όπου από τα 62 έτη με 40 χρόνια εργασίας έγινε 44 έτη εργασίας στην ηλικία των 64 δουλειές και το σημαντικότερο που νομίζω ότι δεν έχει ειπωθεί είναι ότι για κάθε χρόνο που δεν έχει συμπληρώσει τα 44 έτη εργασίας η ποινή της μείωσης είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που είναι σήμερα στην Ελλάδα.”
Μειωμένες συντάξεις από το 2030
Πέραν όμως από την συνεχόμενη μείωση των γεννήσεων μεγάλο πρόβλημα αποτελεί και η γήρανση του πληθυσμού με τα στοιχεία να δείχνουν ότι για κάθε δύο ανθρώπους που πεθαίνουν γεννιέται ένας κάτι που δείχνει ότι έχει μειωθεί το μέγεθος του πληθυσμού που βρίσκεται σε αναπαραγωγική ηλικία μιας και ο μέσος όρος ζωής αυξάνεται σύμφωνα με την έκθεση Άτλας στο 11μηνο του 2023 είχαν υποβληθεί 175.226 νέες αιτήσεις συνταξιοδότησης ενώ ο ίδιος αριθμός συνταξιοδοτήσεων θα καταγράφεται μέχρι το 2030.
“Σήμερα η συζήτηση πρέπει να ανοίξει επί του συνόδου χωρίς να περιορίζεται σε δημοσιονομικά μέτρα αμιγώς αλλά το δημογραφικό πρόβλημα να αποτελέσει εφαλτήριο για μια συζήτηση κοινωνικού κράτους – κράτους πρόνοιας όπου οι εργαζόμενοι θα μένουν στον τόπο τους οι νέοι και θα έχουν εργασιακά δικαιώματα μισθούς ούτως ώστε να ενισχύσουμε και το ασφαλιστικό σύστημα να μπορεί να δίνει τις συντάξεις στους γηραιότερους αλλά και οι νέοι να αγωνίζονται και να ζουν με ελπίδα στον τόπο τους.”
Οι ειδικοί ζητούν η συζήτηση για το συνταξιοδοτικό που θα ανοίξεις σύντομα να μην περιορίσει το δημογραφικό ζήτημα σε αμιγώς δημοσιονομικού χαρακτήρα πρόβλημα και επίσης να ξεπεραστεί η διαχρονική απάντηση με την αύξηση των ορίων ηλικίας.