Αν αφήναμε τα παιδιά να διαβάσουν όπως θα ήθελαν, θα τα βλέπαμε να κάνουν τα μαθήματά τους ξαπλωμένα στο κρεβάτι τους ή στον καναπέ ακούγοντας μουσική ή ακόμα χειρότερα με την τηλεόραση ανοιχτή. Ανεξαρτήτου ηλικίας…
Όμως το ιδανικό είναι ακριβώς το αντίθετο, καθώς ο χώρος μελέτης πρέπει να είναι ένα μέρος που εμπνέει ηρεμία και να επιτρέπει στο παιδί να συγκεντρωθεί. Σήμερα, θα σας δώσω μερικές συμβουλές για το πώς θα επιτευχθεί το σωστό διάβασμα χωροταξικά αλλά και ουσιαστικά.
Ας ξεκινήσουμε από τον χώρο:
Όσο πιο μικρό είναι το παιδί, τόση περισσότερη καθοδήγηση χρειάζεται κι επιπλέον έχει την ανάγκη να νιώθει ότι είμαστε δίπλα του. Γι’ αυτό και οι ειδικοί στο εξωτερικό θεωρούν ότι το τραπέζι της κουζίνας είναι το ιδανικό. Εκεί μπορεί να απλώσει τα βιβλία του και τα τετράδια του. Παράλληλα θα μπορείτε να το συνδυάσετε με την προετοιμασία του δείπνου, χωρίς όμως να κάνετε θόρυβο και να το αποσυντονίζετε.
Μπορείτε να του παραχωρήσετε ένα συρτάρι όπου θα έχει κάποια βιβλία ή γραφική ύλη ώστε να μην χρειάζεται να σηκώνεται και να πηγαίνει στο δωμάτιο του.
Για να μελετήσει αποτελεσματικά, θα πρέπει να επικρατεί ησυχία. Αν έχετε δύο παιδιά, καλό είναι να διαβάζουν σε διαφορετικούς χώρους ώστε να μην ενοχλεί το ένα το άλλο. Θεσπίστε κανόνες… δεν είναι κακό. Πχ, ο μικρός αδελφός μπορεί να παίζει στο σαλόνι ή η μεγάλη αδελφή να ακούει μουσική στο δωμάτιό της, μέχρι να τελειώσουν οι υπόλοιποι τα μαθήματά τους.
Αυτά ισχύουν όμως για το νηπιαγωγείο ή την πρώτη δημοτικού. Στις επόμενες τάξεις, οι μαθητές πρέπει να έχουν τον δικό τους προσωπικό χώρο. Θα πρέπει να προσέξουμε, ώστε ο χώρος να είναι περιποιημένος, καθαρός και σταθερός που δεν θα αλλάζει κάθε λίγο και λιγάκι και που θα εμπνέει τη συγκέντρωσή τους.
Σύμφωνα με έρευνες, τα παιδιά πρέπει να ξεκινούν το διάβασμα μία ώρα μετά την αποχώρησή τους από το σχολείο. Να προλάβουν να πάρουν μία ανάσα, να φάνε κάτι που θα τους δώσει ενέργεια (κι όχι να τα βαρύνει) και να στρωθούν στη μελέτη. Καλό είναι τα «δύσκολα» μαθήματα να διαβάζονται τις πρώτες απογευματινές ώρες όπου ο βαθμός συγκέντρωσης της προσοχής είναι καλύτερος και μεγαλύτερος.
Όταν τελειώσουν, ας κάνουν μία επανάληψη. Όχι με την αυστηρή έννοια του όρου, αλλά ας το κάνουν ως παιχνίδι. Ας θεατρικοποιήσουν την ιστορία ή ας τραγουδήσουν την προπαίδεια. Είναι ένα είδος παιχνιδιού, επιβράβευσης και σίγουρα δημιουργικής απασχόλησης το να μπει στη διαδικασία να «ερμηνεύσει» το ρόλο του Ηρακλή ή να τραγουδήσει την αλφάβητο στα αγγλικά σαν rock star. Δοκιμάστε το, θα τους αρέσει.
Κι όταν τελειώσει το διάβασμα και τα υπόλοιπα μαθήματά του, ας παίξει… κι ας απολαύσει τον υπόλοιπο ελεύθερο χρόνο του μέχρι να πέσει για ύπνο