Νέο σύστημα επιλογής διοικήσεων στους φορείς του δημοσίου προωθεί το υπουργείο Εσωτερικών με σχέδιο νόμου που θα τεθεί από αύριο σε δημόσια διαβούλευση και αμέσως μετά θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.
Οι αλλαγές αφορούν πάνω από 600 θέσεις διοικήσεων (πρόεδροι, αντιπρόεδροι, διοικητές, αναπληρωτές διοικητές, υποδιοικητές, διευθύνοντες και εντεταλμένοι σύμβουλοι) σε περισσότερα από 500 Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου για τα οποία η επιλογή των διοικήσεων ανήκει στην κυβέρνηση.
Όπως ανέφεραν η υπουργός και η υφυπουργός Εσωτερικών Νίκη Κεραμέως και Βιβή Χαραλαμπογιάννη που παρουσίασαν το νομοσχέδιο, οι αλλαγές θα δρομολογηθούν από το νέο έτος με πρώτη προτεραιότητα τους επικεφαλής των 7 Υγειονομικών Περιφερειών της χώρας (ΥΠΕ), θα ακολουθήσουν έως το πρώτο εξάμηνο του 2024 οι διοικήσεις των νοσοκομείων και στη συνέχεια σταδιακά των άλλων φορέων.
Ομαδοποίηση των φορέων και διαφορετικά κριτήρια επιλογής
Όλοι οι φορείς θα ομαδοποιηθούν σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με το εύρος και τη σπουδαιότητα των δραστηριοτήτων τους αλλά και τη γεωγραφική τους κατανομή. Στην πρώτη ομάδα θα κατανεμηθούν οι μεγάλοι φορείς πανελλαδικής εμβέλειας -εκτός των νοσοκομείων-, όπως είναι ο ΕΟΠΥΥ, ο ΕΟΦ και οι ΥΠΕ και των οποίων οι θέσεις διοικήσεων είναι συνολικά περί τις 190.
Στη δεύτερη ομαδα θα ενταχθούν φορείς ειδικού χαρακτήρα, όπως οι φορείς διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών, καθώς και τοπικής εμβέλειας όπως είναι τα δημοτικά αθλητικά κέντρα και οι βιβλιοθήκες, με συνολικά περί τις 270 θέσεις. Στην τρίτη κατηγορία θα ενταχθούν τα 129 νοσοκομεία με τις θέσεις διοικήσεως να είναι περίπου 160.
Βασικοί στόχοι του νομοσχεδίου, όπως ανέφερε η κυρία Κεραμέως, είναι η αναβάθμιση των απαιτήσεων για κάθε θέση, ώστε τα στελέχη που θα επιλέγονται να έχουν αυξημένα προσόντα και ικανότητες, η ενίσχυση της αξιοκρατίας και της διαφάνειας, η αποτελεσματικότητα του συστήματος μέσω της επιτάχυνσης των διαδικασιών, και η αξιολόγηση των διοικήσεων, ώστε αν δεν επιτυγχάνουν τους στόχους τους να αντικαθίστανται.
Οι προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος θα εκδίδονται από το εποπτεύον κατά περίπτωση υπουργείο υπό την καθοδήγηση και τον έλεγχο του ΑΣΕΠ.
Κριτήρια επιλογής
Τα κριτήρια επιλογής δεν θα είναι οριζόντια αλλά διαφορετικά για κάθε κατηγορία και ανάλογα με τη φύση και την αποστολή του φορέα. Για κάθε θέση θα απαιτούνται υποχρεωτικά το πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης, η γνώση ξένης γλώσσας, 10 έτη εργασιακή εμπειρία (6 έτη για φορείς τοπικής εμβέλειας ή ειδικού χαρακτήρα), η συνάφεια του πτυχίου ή/και (κατά περίπτωση) τουλάχιστον 5 ετών εργασιακής εμπειρίας, προς το αντικείμενο της θέσης ή την άσκηση διοίκησης (3 έτη για φορείς τοπικής εμβέλειας ή ειδικού χαρακτήρα).
Οι υποψήφιοι των φορέων της πρώτης και της τρίτης ομάδας προβλέπεται να περνούν από τεστ δεξιοτήτων σε ψηφιακό περιβάλλον, κατά τα διεθνή πρότυπα. Θα ακολουθεί η μοριοδότηση των τυπικών προσόντων και της εργασιακής εμπειρίας και στη συνέχεια οι επτά πρώτοι υποψήφιοι για κάθε θέση θα περνούν από δομημένη συνέντευξη. Η ανώτερη βαθμολογία θα είναι τα 3.200 μόρια εκ των οποίων από 800 θα πιάνουν το τεστ δεξιοτήτων, η εργασιακή εμπειρία και η συνέντευξη, ενώ με έως 600 μόρια θα αξιολογούνται τα τυπικά προσόντα.
Η τελική επιλογή θα γίνεται από τον υπουργό που εποπτεύει τον φορέα ανάμεσα στους τρεις υποψηφίους που θα συγκεντρώσουν την υψηλότερη βαθμολογία.
Το βάρος της αξιολόγησης των υποψηφίων δεν θα πέφτει σε ένα και μόνο πενταμελές συμβούλιο του ΑΣΕΠ όπως ισχύει σήμερα, αλλά θα επιμερίζεται σε επιτροπές επιλογής ανάλογα με την ομάδα φορέων, γεγονός που εκτιμάται ότι θα επιταχύνει τη διαδικασία.
Η θητεία των νέων διοικήσεων αυξάνεται από τα τρία στα τέσσερα χρόνια. Με την ανάληψη των καθηκόντων τους θα υπογράφουν συμβόλαιο απόδοσης και αξιολογούνται σε ετήσια βάση με βάση σχεδίων δράσης που θα έχουν συγκεκριμένους ποιοτικούς και ποσοτικούς στόχους.
Στην περίπτωση που οι τιθέμενοι στόχοι επιτυγχάνονται τότε θα καταβάλλεται μπόνους παραγωγικότητας, ενώ εάν η απόδοση δεν είναι ικανοποιητική, ο αρμόδιος υπουργός θα εισηγείται στο Υπουργικό Συμβούλιο την άμεση παύση του.Πηγή