Ο Αριστοτελικός Περίπατος στην Ανατολική Χαλκιδική αποτελεί εκείνο το τουριστικό προϊόν, που εκτόξευσε τη φήμη της στις ευρωπαϊκές τουριστικές αγορές και απογείωσε τις ξενοδοχειακές πωλήσεις – ειδικά τους μήνες Απρίλιο, Μάιο, Ιούνιο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο.
«Είναι η ζωντανή απόδειξη της άποψης που θέλει την εναλλακτικότητα να αποτελεί το εθνικό τουριστικό μέλλον» αναφέρει σε δήλωσή του ο Πρόεδρος της Ολυμπιάδας, Γιάννης Πετράκης, ένας από τους Προέδρους των 6 Αριστοτελικών Κοινοτήτων που δημιούργησαν την αρχική υποδομή.
Στη συνέντευξη που ακολουθεί παρουσιάζουν το έργο τους:
Κύριε Πετράκη, ποιοι είναι οι εμπνευστές του «Αριστοτελικού Περιπάτου» ως υποδομής αλλά και τουριστικής μορφής;
Ολυμπιάδα, Βαρβάρα, Νεοχώρι, Στάγειρα, Στρατονίκη και Στρατώνι ένωσαν τις δυνάμεις τους, εμπνεόμενοι εξαιρετικές υποδομές:
– Του κυρίως μονοπατιού «από το Άλσος του Αριστοτέλη μέχρι τα Αρχαία Στάγειρα», που συνθέτει τον «Αριστοτελικό Περίπατο», δεδομένου ότι συνδέει τους δύο κατεξοχήν αριστοτελικούς χώρους της Ανατολικής Χαλκιδικής
– Του «δικτύου Αριστοτελικών Περιηγήσεων», που ενώνει τις 6 αριστοτελικές κοινότητες μέσα από ένα μονοπάτι μήκους περίπου 50 χιλ., το οποίο άμεσα θα συνδεθεί με τη «διαδρομή του Αλέξη Ζορμπά» στο Παλαιοχώρι – Αρναία και τις «διαδρομές του ελάτου» στο Χολομώντα, δημιουργώντας ένα συνεχόμενο περιπατητικό δίκτυο μήκους 80 χιλ.!
Άρα, εκτός από τους 6 αρχικούς συν-εμπνευστές, το Παλαιοχώρι, η Αρναία και ο Χολομώντας συντάσσονται στο επικοινωνιακό γαϊτανάκι, δημιουργώντας μία αλυσίδα παραγωγής πραγματικού έργου.
Πώς αποτιμάται το έργο αυτό;
Μα φυσικά σε νούμερα. Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν το 2010 η περιοχή της Ολυμπιάδας αποτελούσε «ανύπαρκτο» τουριστικό προορισμό, λόγω:
– του περιορισμένου και χωρίς ταυτότητα εύρους του,
– των κλιματολογικών συνθηκών,
– της παντελούς έλλειψης τουριστικής αναφοράς των Αρχαίων Σταγείρων από τους μέχρι τότε αρμόδιους φορείς.
Η τιτάνια προσπάθεια προώθησης του brand «Αριστοτέλης» από τον Προαθωνικό Οργανισμό Τουρισμού εστίασε:
– στις παρουσιάσεις του αρχαιολογικού χώρου των Σταγείρων σε πάνω από 1200 τουριστικά γραφεία του εξωτερικού,
– στις θεματικές εκθεσιακές συμμετοχές,
– στις εκδηλώσεις προβολής του σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις,
– στις επισκέψεις product managers ευρωπαϊκών τουριστικών γραφείων και εκπροσώπων Τύπου στον ίδιο το χώρο (υπολογίζεται ότι πάνω από 900 τουριστικοί επαγγελματίες επισκέφθηκαν τα Αρχαία Στάγειρα και ακολούθησαν τα «αριστοτελικά μονοπάτια» στο διάστημα της 9ετούς δραστηριοποίησης του Π.Ο.Τ. στην περιοχή), τοποθετώντας τα Αρχαία Στάγειρα σε εκατοντάδες επαγγελματικούς τουριστικούς καταλόγους σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο (αλλά και τη μεσογειακή λεκάνη), αφυπνίζοντας παράλληλα τους μέχρι τότε εφησυχασμένους «αρμόδιους φορείς», οι οποίοι έστω και μιμητικά ακολούθησαν την τάση της επικοινωνιακής μας στρατηγικής.
Παράλληλα, η δημιουργία του brand «Αριστοτελικός Περίπατος», μέσα από το χρυσο-βραβευμένο από τα tourism awards 2016 ομώνυμο project, έδωσε μεγάλη θεματική τουριστική δυναμική σε μια κατεξοχήν μεταλλευτική περιοχή, η οποία αποδείχθηκε μέσω του έργου ότι συνυπάρχει με μια ραγδαία αναπτυσσόμενη τουριστική ανάπτυξη.
Η μεγάλη επικοινωνιακή μας καμπάνια σε στοχευμένες ευρωπαϊκές πόλεις (Λονδίνο, Στοκχόλμη, Goteborg, Βιέννη, Άμστερνταμ, Dusseldorf, κλπ.), αλλά και τα αλλεπάλληλα fam. Trips των trekking specialists’ στο Αριστοτελικό Όρος τοποθέτησαν την περιοχή σε επαγγελματικούς τουριστικούς καταλόγους με παγκόσμια εμβέλεια (π.χ. Ramblers, Prima Κλπ.), με αποτέλεσμα αυτή να δέχεται εκατοντάδες περιπατητές τους μήνες Απρίλιο – Μάιο και Σεπτέμβριο – Οκτώβριο.
Κύριε Μιχαηλίδη, ως Πρόεδρος της Βαρβάρας, πώς είδατε να αναπτύσσονται και να αποδίδουν τα brands της ορεινής ζώνης μέσα από το δημιούργημα σας;
O «Αριστοτελικός Περίπατος» αποτελεί την αποδοτικότερη τουριστική δράση του ορεινού όγκου. Λόγω της πανίσχυρης ταυτότητάς του, πωλείται με εξαιρετική ευκολία σε τουριστικά ώριμες αγορές, γιατί ως τουριστικό πακέτο είναι δομημένος με τέτοιο τρόπο, που συνδυάζει τις περιπατητικές με τις θαλάσσιες περιηγήσεις, τον πολιτισμό, την ιστορία, την πρωτογενή παραγωγή και τη γαστρονομία. Απευθύνεται σε πολλές ομάδες κοινού και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Ο «Αριστοτελικός Περίπατος» εξάλλου ήταν ο λόγος για τον οποίο η περιοχή εντάχθηκε πρόσφατα στο πρόγραμμα του Walking Federation του Βελγίου, το οποίο αποτελεί τη «βίβλο» των περιπατητών στις Κάτω Χώρες και αριθμεί χιλιάδες τουριστικά γραφεία – μέλη. Η ένταξη αυτή «παρέσυρε» στο επαγγελματικό της πέρασμα περιπατητικές διαδρομές στην Αρναία και το Χολομώντα, οι οποίες αποτελούν πλέον μέρος του βελγικού περιπατητικού προγράμματος και συνθέτουν την τρέχουσα φάση της χαρτογράφησής μας, ολοκληρώνοντας ένα ήδη επιτυχημένο τουριστικό μοντέλο.
Η δημιουργία ολοκληρωμένων τουριστικών προϊόντων αποτελούν «έτοιμη τροφή» για τους τουριστικούς πράκτορες. Ως παράδειγμα αναφέρεται η πολιτιστική διαδρομή «των μεγάλων Ελλήνων ανδρών», όπου οι επισκέψεις στους αρχαιολογικούς χώρους ξεκινούν από τη γειτονική μας Αμφίπολη, εκτείνονται μέχρι τα Αρχαία Στάγειρα και τον Άθωνα και καταλήγουν στη Θεσσαλονίκη. Μεγάλα πολιτιστικά brand names συνδέθηκαν ιστορικά και χρονικά δημιουργώντας ένα παγκόσμιας εμβέλειας τουριστικο-πολιτιστικό προϊόν, στο οποίο ο επισκέπτης ακολουθεί μια ιστορική πορεία ανθρώπων που σημάδεψαν για πάντα τις ανθρώπινες γενιές. Έτσι, προορισμοί άγνωστοι και τουριστικά απομονωμένοι, όπως αυτοί του ορεινού όγκου, που ποτέ δε θα μπορούσαν να υπάρξουν από μόνοι τους στον τουριστικό χάρτη, αποτελούν μέρος πολύ σημαντικών πακέτων, τα οποία διοχετεύονται συστηματικά στους επαγγελματίες του κλάδου ως ολοκληρωμένες προτάσεις διακοπών.
Άρα, μας λέτε, ότι η δημιουργία της υποδομής – από μόνη – της δε φτάνει για να αναπτύξει τον τόπο.
Ακριβώς. Μέσα από αυτήν τη δημιουργία ο Προαθωνικός Οργανισμός Τουρισμού εκπόνησε και εφάρμοσε ένα άκρως επαγγελματικό, πολυσύνθετο, σύγχρονο και αποδοτικό πρόγραμμα τουριστικής προώθησης στον κόσμο, το οποίο σήμερα αποτελεί «σχολείο» για όλους όσοι έχουν «επαγγελματικό βάθος», έμπνευση και προπαντός αγάπη για τους τόπους τους οποίους υπηρετούν.
Κύριε Μαρκογιαννάκη, ως Πρόεδρος της Στρατονίκης, πώς θεωρείτε ότι θα εξελιχθεί η δυναμική του εγχειρήματος;
Ανοδικά, με την προϋπόθεση ότι η τουριστική προώθηση θα συνεχισθεί με τον ίδιο ποιοτικό και επαγγελματικά στοχευμένο τρόπο. Όταν το 2012 παρουσιάσαμε για πρώτη φορά την έμπνευσή μας στο τουριστικό κοινό δεν μπορούσαμε ποτέ να φαντασθούμε ότι το 2018 η Ολυμπιάδα θα μετρούσε γύρω στις 5.000 περιπατητικές διανυκτερεύσεις, ότι η Βαρβάρα και τα Στάγειρα θα τοποθετούνταν στο διεθνή τουριστικό χάρτη, ότι σταδιακά το Στρατώνι θα έβγαινε από το τέλμα της τουριστικής ανυπαρξίας, ότι η Αρναία θα μετατρέπονταν σε κέντρο αγροτουριστικής και γαστρονομικής ανάπτυξης και ότι ο ορεινός όγκος θα συνέθεσε κυρίαρχη τουριστική μορφή, αναβαθμίζοντας το υπάρχον προϊόν.
Θεωρούμε ότι ο «Αριστοτελικός Περίπατος» δεν αποτελεί απλά μια διαδρομή – σαφώς συντηρημένη, σηματοδοτημένη και χαρτογραφημένη. Συνθέτει και συντίθεται από έναν ολόκληρο κόσμο, που παρουσιάζει την ιστορία, την καταβολή, τη δραστηριότητα, την αυθεντικότητα και τη συμμετοχή του σε ένα τουριστικό project που «δημιούργησε» ξανά τον τόπο τους μέσα από τα δικά τους μονοπάτια – αυτά στα οποία τοποθέτησαν την ψυχή και τη νιότη τους και σήμερα τα προτείνουν στο περιπατητικό κοινό ολόκληρου του κόσμου.
Κύριε Ρίμπα, ως Πρόεδρος του Παλαιοχωρίου, πώς «ζείτε» εκ των έσω την επέκταση της δραστηριότητας;
Η απάντηση είναι «γεμάτα». Βλέπουμε το έργο μας να αποδίδει και το εξελίσσουμε μέσα από εμπνευσμένα projects και brands, που έχουν να κάνουν όχι μόνο με τη γνώση της ιστορίας και του τόπου αλλά και με το μεράκι που ακουμπούμε σε αυτά. Ο «Αριστοτελικός Περίπατος» το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα συνδέεται με τη διαδρομή του «Αλέξη Ζορμπά», του Έλληνα μεταλλωρύχου που έζησε στο Παλαιοχώρι τον περασμένο αιώνα, συνηθίζοντας τους περιπάτους στις πλαγιές του Χολομώντα και του Αριστοτελικού Όρους.
Η επιτυχία της δραστηριότητας έχει να κάνει με τον εμπλουτισμό της με φρέσκες ιδέες, εμπνευσμένες από το φυσικό / ιστορικό περιβάλλον και από ανθρώπους – γνώστες, που δεν έχουν δεύτερες σκέψεις πέρα από την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του τόπου, προς όφελος των ανθρώπων – πρωταγωνιστών του!
Κύριε Πετράκη, εσείς που είστε ο Πρόεδρος της γενέτειρας του Αριστοτέλη, τι μήνυμα στέλνετε στο περιπατητικό κοινό;
Δικαιωματικά νομίζω θα μου επιτραπεί να χρησιμοποιήσω απόσπασμα από το κείμενο του visitgreece, που από το 2015 προβάλλει συστηματικά στον κόσμο τον «Αριστοτελικό Περίπατο»:
«Αυτός ο περίπατος δεν αποτελεί απλώς μία περιπατητική διαδρομή, αλλά ταξίδι στο χρόνο, στην ιστορία, στον πολιτισμό, στη φύση και στο ιδανικό φυσικό περιβάλλον. Εναλλάσσεται ανάμεσα σε 32 χιλ. μαγικών τοπίων μεταξύ βουνού και θάλασσας, πράσινου και γαλάζιου, λόφων και κάμπων, γης και ουρανού. Ο Αριστοτελικός Περίπατος δεν αποτελεί απλώς μια ακόμη περιπατητική διαδρομή. Αποτελεί εμπειρία ζωής. Ζήστε την!»