Σύμφωνα με πληροφορίες του ΔΟΥΡΕΙΟΥ ΙΠΠΟΥ, η παρουσίαση του AAV7A1, το οποίο αποτελεί διακαή πόθο για τον εκσυγχρονισμό της επιχειρησιακής ικανότητας των Ελλήνων Πεζοναυτών, αναμένεται να γίνει στο Βόλο με την ευκαιρία διεξαγωγής της ΤΑΜΣ “ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 19 – ALEXANDER THE GREAT 19″ (ATG19) η οποία διεξάγεται μεταξύ 6-12 Ιανουαρίου στην ευρύτερη περιοχή του Παγασητικού Κόλπου με επίκεντρο τα Γλαφυρά Βόλου.
Σε αυτήν συμμετέχουν 300 Πεζοναύτες των ΗΠΑ και 300 Έλληνες, προερχόμενοι από την 22η Εκστρατευτική Μονάδα Πεζοναυτών (22 MEU) και την 32 Ταξιαρχία Πεζοναυτών (32 ΤΑΞ Π/Ν – ΜΟΡΑΒΑΣ) αντιστοίχως.
Ένα βήμα πιο κοντά στην απόκτηση αμφίβιων τεθωρακισμένων
Στόχος της άσκησης ATG19 είναι η διεξαγωγή συνεκπαίδευσης Ελέγχου και Διοίκησης σε επίπεδο Τάγματος και επιχειρησιακής εκπαίδευσης σε επίπεδο Λόχου μεταξύ Πεζοναυτών Ελλάδος και ΗΠΑ με σκοπό την επαύξηση της διαλειτουργικότητας και την ενίσχυση των αμυντικών σχέσεων των δύο χωρών.
Η παρουσίαση του AAV7A1 θα γίνει από την 22 MEU σε αντιπροσωπεία του ΓΕΣ και της Διακλαδικής Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων (ΔΔΕΕ) του ΓΕΕΘΑ, σε ανταπόκριση σχετικού αιτήματος της ελληνικής πλευράς, προκειμένου το ΓΕΣ να αποκτήσει μια επικαιροποιημένη άποψη για τα οχήματα αυτά που είναι απαραίτητα ώστε η 32 ΤΑΞ Π/Ν να αποκτήσει ικανότητα εκτέλεσης αμφίβιων αποβατικών ενεργειών με άφεση δυνάμεων σε μεγάλη απόσταση από την ακτή απόβασης.
Όπως είναι γνωστό, η εκτέλεση αποβατικών ενεργειών διεξάγεται με το πρώτο κύμα να εξέρχεται στην ακτή με τα πεπαλαιωμένα ΑΒΑΚ και φουσκωτά σκάφη zodiac τα οποία κρίνονται ως ανεπαρκή καθώς δεν προσφέρουν καμία προστασία από εχθρικά πυρά.
Όπως είχαμε αναφέρει και σε σχετικό δημοσίευμα μας στο «ΔΙ» το περασμένο Οκτώβριο, το θέμα προμήθειας AAV7A1 τέθηκε εκ νέου με αφορμή την επίσκεψη του ΥΕΘΑ Π. Καμμένου στις ΗΠΑ, ο οποίος συναντήθηκε με τον (απερχόμενο πλέον) υπουργό Άμυνας των ΗΠΑ Τζέιμς Μάττις, στο Πεντάγωνο.
Είχαμε επισημάνει τότε ότι ο ΥΕΘΑ ζήτησε πριν από την αναχώρησή του από την Ελλάδα λίστα με προτεραιότητες από όλα τα Γενικά Επιτελεία, προκειμένου να διερευνηθούν οι πιθανότητες κάποιες από τις ανάγκες αυτές να καλυφθούν από πλεονάζον υλικό των ΗΠΑ.
Στη λίστα αυτή ξεχωρίζαν κατ’ αρχήν οι απαιτήσεις που σχετίζονται με την παραχώρηση αμφίβιων τεθωρακισμένων προκειμένου να αντικατασταθούν οι πεπαλαιωμένες και επιχειρησιακά ανεπαρκείς αποβατικές άκατοι (ΑΒΑΚ) που χρησιμοποιούνται σήμερα από την 32 ΤΑΞ Π/Ν.
Τι περιλαμβάνει η αμερικανική πρόταση
Νεότερες αποκλειστικές πληροφορίες του ΔΟΥΡΕΙΟΥ ΙΠΠΟΥ επιβεβαιώνουν πλέον ότι σε αυτή τη φάση η αμερικανική προσφορά αφορά δύο επιλογές. Η πρώτη είναι για αμφίβια τεθωρακισμένα οχήματα LVTC7A1, τα οποία όμως βρίσκονται αυτή τη στιγμή εκτός ενέργειας και σε αποθήκευση. Η δεύτερη επιλογή αφορά τα εκσυγχρονισμένα AAV7Α1 RAM/RS που θα αρχίσουν να αποσύρονται από το Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ από το 2020.
Επιβεβαιώνονται λοιπόν πλήρως οι εκτιμήσεις που είχαμε συμπεριλάβει στην αναφορά μας σχετικά με το ζήτημα τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τις οποίες ανοίγει σε αυτήν τη χρονική συγκυρία «παράθυρο ευκαιρίας», με αφορμή την απόφαση του Σώματος Πεζοναυτών των ΗΠΑ να ακυρώσουν το πρόγραμμα αναβάθμισης των AAV7A1, το οποίο είχε τον προσδιορισμό AAV-SU (Assault Amphibious Vehicles-Survivability Upgrade).
Να διευκρινίσουμε στο σημείο αυτό ότι η σημερινή διαμόρφωση των AAV7 βρίσκεται στο επίπεδο AAV7A1 Reliability, Availability and Maintainability/ Rebuild to Standard (RAM/RS). Πρόκειται για πρόγραμμα αναβάθμισης των Πεζοναυτών που είχε υλοποιηθεί την περίοδο 1999-2007 και στο οποίο αντικαταστάθηκε ο κινητήρας και το σύστημα ανάρτησης με τα αντίστοιχα του ΤΟΜΑ M2 Bradley Fighting Vehicle (BFV) του Στρατού των ΗΠΑ.
Τελικά η ηγεσία των Αμερικανών Πεζοναυτών αποφάσισε ότι είναι προτιμότερο να ακυρώσει το πρόγραμμα και να διοχετεύσει το σχετικό κονδύλι στο πρόγραμμα ACV (Amphibious Combat Vehicle) το οποίο θα κοστίζει έκαστο περί τα 3-4,5 εκατ. $ ανά όχημα. Η απαίτηση αφορά 573 οχήματα σε πρώτη φάση, τα οποία θα παραδοθούν την περίοδο 2020-2022.
Κατά συνέπεια, η επικείμενη παρουσίαση του AAV7A1 επί ελληνικού εδάφους επιβεβαιώνει τα όσα αναφέραμε περί δυνατότητας άμεσης μετάβασης “hot transfer” στην Ελλάδα, μέσα στην επόμενη 3ετία ενός ικανού αριθμού εκσυγχρονισμένων AAV7Α1 που θα αντικατασταθούν από τα πρώτα ACV (νέου τύπου αμφίβια τεθωρακισμένα του USMC) που θα αρχίσουν να τίθενται σε υπηρεσία.
Προοπτική αναβάθμισης σε επίπεδο AAV-SU
Τέλος, να σημειωθεί ότι σύμφωνα με πληροφορίες έχει ήδη γίνει ενημέρωση στο ΓΕΣ για το αμφίβιο τεθωρακισμένο AAV7A1 από την BAE Systems Land & Armaments (κοινοπραξία που απορρόφησε την United Defense που ήταν ο αρχικός κατασκευαστής του AAV7). Η ενημέρωση έγινε στις αρχές Δεκεμβρίου μέσω του Γραφείου Αμυντικής Συνεργασίας (ODC) της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα.
Εκτιμάται ότι στην ενημέρωση αυτή η κατασκευάστρια εταιρεία παρουσίασε τα πλεονεκτήματα που προσδίδει στα AAV7A1 η διαμόρφωση AAV-SU (Assault Amphibious Vehicles-Survivability Upgrade) η οποία περιλαμβάνει αναβάθμιση της θωράκισης, εγκατάσταση νέων εργονομικών καθισμάτων, θωρακισμένες δεξαμενές καυσίμου και βελτιώσεις στον κινητήρα και στις αναρτήσεις του οχήματος, έτσι ώστε να μην μειωθούν οι επιδόσεις (ως αποτέλεσμα της αύξησης του βάρους στη θωράκιση).
Ιδανικό σενάριο θα αποτελούσε η αναβάθμιση των AAV7A1 που αναμένεται να παραχωρηθούν από τις ΗΠΑ στη χώρα μας στο επίπεδο AAV-SU αν και αυτό είναι κάτι που μάλλον θα εξαρτηθεί από τις ισχύουσες οικονομικές δυνατότητες.