Η ζώνη ασφαλείας σώζει καθημερινά ζωές στους δρόμους, ωστόσο ακόμη και σήμερα υπάρχουν οδηγοί και επιβάτες οχημάτων που αρνούνται ή αμελούν να τη χρησιμοποιούν παρά τις τσουχτερές ποινές, οι οποίες προβλέπονται στον ελληνικό Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Συγκεκριμένα, οι παραβάτες οδηγοί τιμωρούνται στη χώρα μας με 350 ευρώ πρόστιμο και αφαίρεση διπλώματος για 10 ημέρες, ενώ το πρόστιμο για τους επιβάτες ανέρχεται σε 100 ευρώ και επιβάλλεται στους ίδιους. Για τους ανήλικους φέρει την ευθύνη ο οδηγός του οχήματος, ενώ για τα βρέφη και τα μικρά παιδιά δεν αρκεί μόνο η ζώνη ασφαλείας, αλλά πρέπει να μεταφέρονται σε ειδικά καθισματάκια.
Οι πιο συνηθισμένες δικαιολογίες των παραβατών, όταν τους σταματά η αστυνομία, είναι ότι πήγαιναν κάπου κοντά με το αυτοκίνητο, ότι βιάζονταν ή απλά ότι είχαν ξεχάσει να δεθούν. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα καταρρίπτονται βεβαίως τέτοιου είδους επιχειρήματα, αφού διαθέτουν φωτεινές και ηχητικές ενδείξεις, που δείχνουν μάλιστα και σε ποια θέση κάθεται το ΄΄μαύρο πρόβατο’’.
Είναι προφανές, ότι οι απείθαρχοι οδηγοί και επιβάτες αγνοούν τις τραγικές συνέπειες που έχει η μη χρήση της ζώνης ασφαλείας σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος, ακόμη και με χαμηλές ταχύτητες, ενώ κάποιοι θεωρούν ότι κινδυνεύουν μόνο όταν κάθονται μπροστά και όχι πίσω. Γι αυτό και βλέπουμε, ότι είναι μεγαλύτερος ο αριθμός των πίσω επιβατών που δεν κάνουν χρήση της ζώνης ασφαλείας σε σχέση με τους οδηγούς και τους συνοδηγούς.
Σε δοκιμές που έχουν πραγματοποιηθεί από διεθνή ινστιτούτα και φορείς οδικής ασφάλειας έχει αποδειχθεί ότι η σφοδρότητα της πρόσκρουσης ενός οχήματος πάνω σε ένα εμπόδιο με μόλις 30 χλμ./ώρα ισοδυναμεί με πτώση από τέσσερα μέτρα ύψος. Η πρόσκρουση ενός οχήματος με ταχύτητα 64 χλμ./ώρα προκαλεί σε έναν οδηγό και συνοδηγό που δεν έχουν δεθεί με ζώνη ασφαλείας πολύ σοβαρούς τραυματισμούς στο κεφάλι και στα πόδια, ακόμη και αν έχουν ανοίξει οι αερόσακοι. Εδώ θα πρέπει να πούμε, ότι οι ζώνες ασφαλείας λειτουργούν συνδυαστικά με τους αερόσακους, αφού συγκρατούν το σώμα στη σωστή θέση, ώστε να πέφτει πάνω στο φουσκωμένο airbag.
Ας δούμε όμως ποια είναι τα πιο συνηθισμένα λάθη στη χρήση της ζώνης ασφαλείας και πώς πρέπει να τα αποφεύγουμε, ώστε να μας προστατεύει αποτελεσματικά:
1. Δεν περνάμε τη ζώνη ασφαλείας κάτω από τη μασχάλη, για να νιώθουμε πιο άνετα και να μη μας ενοχλεί, επειδή δεν μας προστατεύει ιδανικά σε περίπτωση ατυχήματος.
2. Δεν δενόμαστε ποτέ μαζί με την ίδια ζώνη με τον διπλανό συνεπιβάτη μας, κάτι που συνηθίζεται όταν μεταφέρονται παιδιά.
3. Η ζώνη ασφαλείας δεν πρέπει να είναι μπερδεμένη, άρα την ξεμπερδεύουμε πριν ξεκινήσουμε.
4. Δεν ράβουμε ούτε επισκευάζουμε μία ζώνη ασφαλείας με σημάδια φθοράς, αλλά την αντικαθιστούμε με καινούργια.
5. Δεν ξεκινάμε, αν δεν έχουν δεθεί όλοι οι επιβάτες του οχήματος, ενώ τους ελέγχουμε και κατά τη διάρκεια της διαδρομής, ιδίως τα παιδιά.
6.Φροντίζουμε να εφαρμόζει σωστά η ζώνη ασφαλείας στο σώμα μας και να μην είναι υπερβολικά χαλαρή, ενώ το διαγώνιο τμήμα πρέπει να περνά από την ωμοπλάτη και να μην ακουμπά το λαιμό.
7.Ρυθμίζουμε το ύψος του προσκέφαλου, ώστε να καλύπτει το κεφάλι μας και να αποτρέπει σε συνδυασμό με τη ζώνη ασφαλείας τους αυχενικούς τραυματισμούς.
8. Δεν φοράμε βαριά ρούχα, όπως παλτά και χοντρά μπουφάν, κάτω από τη ζώνη ασφαλείας, γιατί μπορεί να γλιστρήσει το σώμα κάτω από αυτή σε μία σφοδρή πρόσκρουση. Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο για τα βρέφη και τα παιδιά.
Πηγή: ieidiseis.gr