Όταν σκεφτόμαστε το bullying, το μυαλό μας πάει κατευθείαν στα ψυχολογικά και ψυχικά προβλήματα που μπορεί να προκαλέσει στα θύματα. Κι όμως. Το bullying μπορεί να έχει μακροπρόθεσμα αποτελέσματα ακόμα και στην υγεία όσων δοκιμάζονται από αυτό. Νέα έρευνα Βρετανών επιστημόνων δείχνει πως οι έφηβοι που υφίστανται bullying μπορεί να δουν δομικές αλλαγές και στον εγκέφαλο τους.
Ερευνητές από το King’s College του Λονδίνου στη Βρετανία ανέλυσαν δεδομένα, ερωτηματολόγια καθώς και τομογραφίες του εγκεφάλου 682 εφήβων ηλικίας 14 ως 19 ετών από τη Βρετανία, την Ιρλανδία, τη Γαλλία και τη Γερμανία.Τα παιδιά συμμετείχαν στη μακροχρόνια μελέτη IMAGEN, η οποία είχε ως στόχο την καταγραφή της ανάπτυξης του εγκεφάλου και της ψυχικής υγείας των εφήβων. Στο πλαίσιο αυτής της μελέτης όλοι οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε τομογραφία εγκεφάλου όταν ήταν 14 και 19 ετών.
Επιπλέον, στις ηλικίες των 14, των 16 και των 19 ετών τα νεαρά άτομα συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια σχετικά με το αν είχαν πέσει ποτέ θύμα bullying και σε ποιον βαθμό.
36 από τους 682 εφήβους ήταν θύματα χρόνιου bullying. Δεδομένα που αφορούσαν αυτούς τους 36 εφήβους συγκρίθηκαν με εκείνα άλλων συμμετεχόντων που είχαν βιώσει λιγότερο σοβαρό εκφοβισμό και για μικρότερο διάστημα από συνομηλίκους τους. Ελήφθησαν επίσης υπόψη αλλαγές στον όγκο του εγκεφάλου καθώς και τα επίπεδα κατάθλιψης, άγχους και υπερκινητικότητας στην ηλικία των 19 ετών.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν στην επιθεώρηση «Molecular Psychiatry».
Η επικεφαλής της έρευνας Δρ. Εριν Μπούρκε Κινλάν και οι συνεργάτες της διαπίστωσαν πως το bullying συνδέεται με εμφάνιση προβλημάτων ψυχικής υγείας στα παιδιά – αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο, απλώς και αυτή η μελέτη ήλθε να επιβεβαιώσει τα ευρήματα προηγούμενων μελετών. Το εντελώς νέο εύρημα ήταν ότι το bullying συνδέεται με μείωση του όγκου δύο περιοχών του εγκεφάλου, και συγκεκριμένα του κερκοφόρου πυρήνα και του κελύφους.
Αυτές οι αλλαγές στον εγκέφαλο φάνηκε να εξηγούν, τουλάχιστον ως έναν βαθμό, το πώς συνδέεται το bullying με τα υψηλότερα επίπεδα γενικευμένου άγχους στην ηλικία των 19 ετών.
«Η σημασία των δομικών αλλαγών που υφίστανται ο κερκοφόρος πυρήνας και το κέλυφος του εγκεφάλου σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη άγχους συνδέεται κυρίως με τη συνεισφορά που έχουν αυτές οι δύο περιοχές σε σχετικές με το άγχος συμπεριφορές, όπως το πόσο ευαίσθητο είναι το άτομο απέναντι στην ανταμοιβή, τα κίνητρά του, η προσοχή του αλλά και η επεξεργασία των συναισθημάτων» εξήγησε η δρ Μπούρκε Κινλάν.
Προσέθεσε ότι είναι ανησυχητικό το γεγονός πως ποσοστό έως και 30% των νεαρών ατόμων υφίσταται bullying από τους συνομηλίκους τους – και μάλιστα κάποια παιδιά υπομένουν τέτοιες συμπεριφορές σχεδόν σε καθημερινή βάση.
Η επικεφαλής της μελέτης υπογράμμισε ότι η εφηβεία είναι μια περίοδος κατά την οποία τα παιδιά αποκτούν νέες εμπειρίες αλλά συγχρόνως αναπτύσσεται πολύ και ο εγκέφαλός τους. Ετσι, συνιστά να γίνουν όλες οι δυνατές προσπάθειες ώστε να περιοριστεί το bullying προτού αποτελέσει πολύ σοβαρό πρόβλημα το οποίο θα οδηγήσει σε αλλαγές στη δομή του εγκεφάλου των εφήβων και τελικώς πιθανώς σε ανάπτυξη ψυχικών νόσων.