Αλλάζουν τα πάντα στην αυτοκινητοβιομηχανία μετά από τις γερμανικές πιέσεις.
Μετά από συνομιλίες, που διήρκεσαν αρκετές ημέρες, εκπρόσωποι τόσο από την ΕΕ όσο και από την Γερμανία ανακοίνωσαν ότι επιτεύχθηκε συμφωνία στην προτεινόμενη απαγόρευση πωλήσεων νέων οχημάτων εσωτερικής καύσης το 2035. Μόνο που η νέα συμφωνία έχει μερικές εξαιρέσεις, καθώς μετά το 2035 θα μπορούν να πωλούνται και αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αρκεί να κινούνται αποκλειστικά με συνθετικά καύσιμα.
Μετά από αυτή την τροπή, που αλλάζει συσχετισμούς και πλάνα στην αυτοκινητοβιομηχανία, τόσο η Γερμανία όσο και κάποιες άλλες ευρωπαϊκές χώρες που είχαν ταχθεί με το μέρος της, δεν έχουν λόγο να μην ψηφίσουν την συμφωνία για την κατάργηση πώλησης καινούριων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Η νέα ψηφοφορία αναμένεται να διεξαχθεί τις επόμενες ημέρες στις Βρυξέλλες, αφού πάρουν εκ νέου το πράσινο φως για την πώληση αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης μετά το 2035 που θα κινούνται αποκλειστικά με συνθετικά καύσιμα. Το ενδιαφέρον για τη συμφωνία είναι ότι το κείμενο του αρχικού κανονισμού δεν θα αλλάξει, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πολύ σύντομα σχεδιάζει να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής των νέων διατάξεων.
Ωστόσο οργανισμοί, όπως η Greenpeace, αναφέρουν ότι αυτές οι διατάξεις αποσπούν την προσοχή από τον ευρύτερο στόχο της εφαρμογής πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Από την άλλη προβληματίζουν, γιατί η εξέλιξη κινητήρων εσωτερικής καύσης με συνθετικά καύσιμα θα αποσπάσει μεγάλο μέρος των επενδύσεων που θα μπορούσαν να δοθούν στην ηλεκτροκίνηση.
Το ζήτημα είναι ότι αυτές οι νέες διατάξεις έρχονται την περίοδο που οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αποφασίσει να επενδύσουν αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση, ανακοινώνοντας παράλληλα και την χρονική περίοδο που θα σταματήσουν τις παραγωγές μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Στη συνέχεια, θα πρέπει να δούμε πώς θα λειτουργήσουν αυτές οι διατάξεις για τα συνθετικά καύσιμα και πώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες σκοπεύουν να αντιδράσουν στον τομέα των παραγωγών.
Η νέα απόφαση κάνει αρκετούς να σκέφτονται μήπως είναι πιο σωστό η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση να γίνει με πιο αργούς ρυθμούς, ενώ τα τμήματα των αυτοκινητοβιομηχανιών στο άμεσο μέλλον θα μπουν σε έναν αγώνα δρόμου για την κατασκευή νέων κινητήρων. Παράλληλα θα διατηρηθούν στην ζωή και τα υβριδικά, τα οποία είναι πιο ελαφριά, πιο οικονομικά και μπορούν να δώσουν περισσότερες λύσεις μετακίνησης για εκτός πόλεων διαδρομές.
Ένα άλλο ζήτημα που προκύπτει είναι ότι σήμερα τα συνθετικά καύσιμα είναι ακριβότερα από τα παράγωγα του πετρελαίου και κανείς δεν γνωρίζει αν θα αποτελέσουν στο άμεσο μέλλον μια συμφέρουσα λύση. Τουλάχιστον για την αρχή, αφού όσο περνούν τα χρόνια και αυξάνεται η ζήτηση η τιμή του λίτρου θα γίνεται περισσότερο ανταγωνιστική.
Αυτή η απόφαση στρέφει τις κατασκευάστριες εταιρείες στην συνέχιση των παραγωγών τους σε μοντέλα που θα φέρουν κινητήρες εσωτερικής καύσης, άρα οικονομικότερα οχήματα. Παράλληλα, όσο η ηλεκτροκίνηση και οι κυψέλες υδρογόνου εξελίσσονται, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης μπορούν να βοηθήσουν να διατηρηθούν τα αυτοκίνητα προσιτά, έχοντας ως πρωταρχικό στόχο και την μείωση των εκπομπών ρύπων.