Υπνος: Μην συμβουλεύεστε το Youtube αν πάσχετε από διαταραχές ύπνου


Αν δυσκολεύεστε να βρείτε τρόπους για να κοιμηθείτε καλά, ίσως να μην θέλετε να χρησιμοποιήσετε τα βίντεο του YouTube ως πηγή. Οι ερευνητές βρήκαν αυτό που περιέγραψαν ως ανησυχητική ποσότητα ιατρικής παραπληροφόρησης σε βίντεο του YouTube σχετικά με διαταραχές ύπνου.

Διαταραχή ύπνου

«Αυτό που είναι δύσκολο είναι ότι τόσες πολλές πληροφορίες για την υγεία είναι πολύ διαφοροποιημένες και πολλά δημοφιλή βίντεο του YouTube έχουν δόλωμα κλικ και προσελκύουν μικρότερα εύρη προσοχής», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Rebecca Robbins. Είναι καθηγήτρια ιατρικής στην Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ και ερευνήτρια στον τομέα των διαταραχών ύπνου και κιρκάδιου στο Brigham and Women’s Hospital, στη Βοστώνη. “Οι άνθρωποι σήμερα συχνά θέλουν πολύ μικρές πληροφορίες. Ωστόσο, η επιστήμη είναι ουσιαστικά πιο λεπτή από μια απλή γραμμή ή τους 280 χαρακτήρες σε μια ανάρτηση στο Twitter”, εξήγησε ο Ρόμπινς σε δελτίο ειδήσεων του νοσοκομείου.

Περισσότερο από το 60% των ενηλίκων των ΗΠΑ λένε ότι χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο για να βρουν πληροφορίες για την υγεία τους, σημείωσαν οι συγγραφείς της μελέτης. Για να μάθουν τι θα μπορούσαν να βρουν εκεί, οι ερευνητές έψαξαν στο YouTube χρησιμοποιώντας όρους όπως «αϋπνία» και «συμβουλές ύπνου». Ταξινόμησαν τα βίντεο κατά προβολές, χαρακτηρίζοντας εκείνα με τις περισσότερες προβολές ως “δημοφιλή”.

Στη συνέχεια, οι ερευνητές συνέκριναν αυτά τα δημοφιλή βίντεο με αυτά από αξιόπιστες πηγές. Αυτά εντοπίστηκαν από μια λειτουργία του YouTube που τοποθετεί περιεχόμενο από συστήματα υγειονομικής περίθαλψης στην κορυφή των αποτελεσμάτων αναζήτησης για όρους που σχετίζονται με την υγεία. Στη συνέχεια, οι ειδικοί στον ύπνο αξιολόγησαν την ποιότητα των πληροφοριών, χρησιμοποιώντας διάφορα εργαλεία αξιολόγησης των επικοινωνιών υγείας.

Τα ευρήματα έδειξαν ότι το 43% των βίντεο που είχαν τις περισσότερες προβολές έγιναν από bloggers. Το 33% παρήχθη από επαγγελματίες υγείας. και 24% από προπονητές υγείας. Τα δημοφιλή βίντεο είχαν κατά μέσο όρο 8,2 εκατομμύρια προβολές, ενώ εκείνα που οδηγούσαν ειδικοί έλαβαν 300.000 προβολές. Περίπου το 67% των δημοφιλών βίντεο περιείχαν εμπορικές προκαταλήψεις ή προώθησαν ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, σε σύγκριση με κανένα από τα βίντεο που καθοδηγούνται από ειδικούς, ανέφερε η ομάδα μελέτης. Εξίσου εύκολα κατανοητά ήταν και τα δημοφιλή βίντεο από ειδικούς.

Δεν είναι ξεκάθαρο γιατί οι καταναλωτές αναζητούν πληροφορίες για την υγεία του ύπνου από blogger και όχι από ειδικούς στον ύπνο. Μπορεί να είναι η ικανότητα των δημιουργών περιεχομένου να παράγουν μέσα που είναι ελκυστικά, αισθητικά ελκυστικά και σχετίζονται με τους θεατές, πρότειναν οι συγγραφείς.

«Η ιατρική παραπληροφόρηση, συμπεριλαμβανομένων όσων βρίσκονται σε ορισμένα βίντεο σχετικά με τις διαταραχές ύπνου, μπορεί να οδηγήσει τους ασθενείς να αποφεύγουν τη φροντίδα ή να λαμβάνουν λάθος φροντίδα και μπορεί να είναι επιζήμια για τα αποτελέσματα των ασθενών», δήλωσε ο ανώτερος συγγραφέας της μελέτης Δρ Στιούαρτ Κουάν, κλινικός επικεφαλής και ιατρικός διευθυντής του Υπηρεσία Διαταραχών Ύπνου του Brigham. «Η ιατρική για τον ύπνο δεν έχει ανοσία σε αυτό το ζήτημα».

Αυτό που είναι δημοφιλές αλλάζει πάντα, σημείωσαν οι ερευνητές. Ενώ η μελέτη επικεντρώθηκε στο YouTube, οι ερευνητές ελπίζουν να εξετάσουν και άλλες πλατφόρμες κοινωνικών μέσων, συμπεριλαμβανομένων των Instagram και TikTok. Οι ερευνητές δήλωσαν ότι ελπίζουν ότι πλατφόρμες όπως το YouTube θα συνεχίσουν να αναζητούν δημιουργικούς τρόπους συνεργασίας με επαγγελματίες υγείας για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης. Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύτηκαν στο Διαδίκτυο πρόσφατα στο Journal of Clinical Sleep Medicine.


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ