Ότι κάτι συμβαίνει με το Android brand το έχουμε καταλάβει εδώ και μερικούς μήνες, με τη Google να αποφεύγει την άμεση αναφορά σε αυτό παρά το γεγονός ότι οι εφαρμογές και οι υπηρεσίες που παρουσιάζει το αφορούν ξεκάθαρα. Χωρίς να υπάρχει κάποια επίσημη επιβεβαίωση από την εταιρεία, δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι στο κοντινό μέλλον είναι αρκετά πιθανό πως θα αφήσει στην άκρη το “Android” για να προωθήσει μόνο το “Google” brand.
Μια νέα ένδειξη προς αυτήν την κατεύθυνση έχει να κάνει με την επικείμενη αλλαγή του domain της web έκδοσης της εφαρμογής Android Messages (σ.σ. έχει μετονομαστεί εδώ και καιρό σε σκέτο Messages) από τη διεύθυνση messages.android.com στη messages.google.com. Αυτή η ένδειξη βρέθηκε σε μια παραπομπή του στον πηγαίο κώδικα Gerrit του Chromium project, το οποίο ουσιαστικά “διατάζει” τα Chromebooks να σταματήσουν να χρησιμοποιούν το android.com URL και να στραφούν στο google.com URL από την επόμενη ή μεθεπόμενη έκδοση του Chrome browser (έκδοση 72 στα τέλη Ιανουαρίου ή 73 στα μέσα Μαρτίου).
Γιατί να αφήσει πίσω της η Google το Android brand;
Μπορεί να ακούγεται περίεργο, ωστόσο, υπάρχουν διάφοροι καλοί λόγοι που θα δικαιολογούσαν κάτι τέτοιο. Ένας από αυτούς είναι ότι πολύς κόσμος δεν μπορεί να συνδέσει άμεσα το Android brand με τη Google, διότι προσφέρεται από δεκάδες άλλους κατασκευαστές στις συσκευές τους, είτε άμεσα μέσω του λειτουργικού συστήματος, είτε έμμεσα μέσω των υπηρεσιών – εφαρμογών που φέρουν το “Android” μπροστά τους. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, το γεγονός ότι η Google μετονόμασε τα Android Pay, Android Messages και Android Wear OS σε Google Pay, Messages και Wear OS αντίστοιχα.
Το επόμενο βήμα, όπως πιστεύουν πολλοί αναλυτές και στο εξωτερικό, θα είναι λογικά η μετονομασία του Android OS σε “Google OS”, κάτι που λογικά θα γίνει το 2019 με την κυκλοφορία της 10ης έκδοσης του mobile λειτουργικού συστήματος. Για την ώρα η κωδική ονομασία είναι Android Q, αλλά δεν αποκλείεται στο συνέδριο Google I/O 2019 (διεξάγεται συνήθως το Μάιο) να έχουμε τα αποκαλυπτήρια του Google OS (Fuchsia OS;).
Εδώ θα προσθέσω και μια εντελώς προσωπική εκτίμηση για την πορεία του Android OS και γενικότερα της Google στον χώρο των φορητών και IoT συσκευών, αφότου παραθέσω κάποια δεδομένα για την εταιρεία:
Έχουμε παρατηρήσει ότι πραγματοποιεί μεγάλα βήματα για να ακούγεται πλέον το δικό της brand ως κατασκευάστρια, εξαγοράζοντας ένα μέρος της HTC Mobile για να λανσάρει τα Pixel smartphones ως “Made by Google” και τα διάφορα άλλα gadgets όπως Google Home, Google Chromecast κλπ.
Έχει, προφανώς, το περισσότερο χρήμα και τα μεγαλύτερα μέσα για τη προώθηση των προϊόντων της (άσχετα αν κατά καιρούς αντιμετωπίζει καταγγελίες για μονοπωλιακές πρακτικές) σε σύγκριση με οποιονδήποτε άλλο κατασκευαστή συσκευών Android, ακόμη και απέναντι στους κολοσσούς Samsung και Huawei.
Κρατάει όλους τους κατασκευαστές Android από τα….(καταλάβατε) επειδή είναι αυτή που έχει και το καρπούζι και το μαχαίρι σε ό,τι αφορά το Android OS, ανεξάρτητα εάν από μπροστά του μπαίνει η φράση “open-source”. Δεν είναι τυχαίο ότι τόσο η Samsung, όσο και η Huawei πραγματοποιούν “ταπεινές” για την ώρα προσπάθειες να εξελίξουν δικά τους λειτουργικά συστήματα (βλ. Tizen OS) και έχουν λανσάρει, επίσης, δικά τους καταστήματα εφαρμογών.
Αναπτύσσει εδώ και μήνες το Fuchsia OS, το οποίο φημολογείται ότι θα αντικαταστήσει τόσο το Android OS, όσο και το Chrome OS. Βασίζεται σε νέο kernel με κωδική ονομασία “Zircon” και μάλιστα θα υποστηρίζει εφαρμογές γραμμένες στην γλώσσα προγραμματισμού Swift της Apple. Υπενθυμίζουμε ότι υποστηρίζεται και η γλώσσα προγραμματισμού Dart της Google, ενώ οι υπάρχουσες εφαρμογές Android θα μπορούν να γίνουν compiled στο Fuchsia OS μέσω του Flutter SDK. Μήπως θα είναι αυτό το Google OS;
Κανείς δεν την εμποδίζει να αποφασίσει μια μέρα ότι “ως εδώ ήταν, κρατάμε το Google OS για πάρτη μας και οι υπόλοιποι κάνετε ό,τι νομίζετε”.
Θα έδινα λίγες πιθανότητες να μετατρεπόταν η Google σε…Apple εν μία νυκτί. Από την άλλη, όμως, η επέλαση Κορεατών και Κινέζων γίνεται με τρομακτικούς ρυθμούς και με την έλευση των δικτύων 5G, η Google μπορεί να “νιώσει” ότι όλοι πατούν επάνω της για να κυριαρχήσουν και αυτή θα μείνει απλά με….δικαιώματα για τη χρήση των υπηρεσιών της. Δεν είναι λίγα, δεν θα πεινάσουν, αλλά είναι διαφορετικό να βλέπεις παντού και μια ταμπελίτσα “Made by Google”, δε νομίζετε;
Για την ώρα, πάντως, έχουμε μόνο κάποιες ενδείξεις και εκτιμήσεις, τίποτα επίσημο. Το θέμα σηκώνει πολύ συζήτηση και πολλά απ’ όσα θεωρούσαμε δεδομένα αυτά τα χρόνια ίσως έρθουν “τούμπα”.