Η βιομηχανία της μόδας κατατάσσεται ως η δεύτερη πιο ρυπογόνος βιομηχανία στον κόσμο και το «κρυφό κόστος» της βιομηχανίας της μόδας, το «πληρώνει» η μητέρα φύση.
Αρκεί να αναφερθεί πως όσον αφορά στις εκπομπές άνθρακα, η μόδα είναι υπεύθυνη για περισσότερες από όλες τις εκπομπές που προέρχονται από τις διεθνείς πτήσεις και τη θαλάσσια ναυτιλία μαζί.
Τα τελευταία χρόνια, όπως φαίνεται, τα πράγματα αλλάζουν, μιας και η βιωσιμότητα είναι μία έννοια που ανταποκρίνεται σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας και έχει εισβάλλει για τα καλά στις ζωές μας. Πρόκειται για μία λέξη που ακούμε και διαβάζουμε όλο και πιο συχνά και η οποία, έχει αρχίσει να έχει πολλές και θετικές επιδράσεις σε πολλούς τομείς της ζωής μας, μεταξύ των οποίων και εκείνον της μόδας.
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η βιομηχανία της μόδας διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα οικολογικά αποτυπώματα. Αυτή η διαπίστωση οδήγησε στην καθιέρωση του όρου βιώσιμη μόδα πριν από περίπου δέκα χρόνια, προωθώντας την ανάγκη αλλαγών στον συγκεκριμένο κλάδο. Τι εννοούμε, λοιπόν, όταν χρησιμοποιούμε τον όρο «βιώσιμη μόδα» σήμερα; Η απάντηση δίνεται τόσο από τα ρούχα από δεύτερο χέρι, τα brands που έχουν ως πρώτη ύλη τα ανακυκλώσιμα υλικά και στην αποφυγή του όρου fast fashion.
Από το fast fashion στο sustainable fashion
Κάνοντας μία σύντομη χρονική αναδρομή στον κόσμο της μόδας, θα αντιληφθεί κάποιος πως μέσα σε τέσσερις δεκαετίες, ο μέσος δυτικός άνθρωπος πενταπλασίασε τον αριθμό των ενδυμάτων που αγοράζει μέσα στον χρόνο. Η υπερκαταναλωτική τάση αυτή, όπως καταγγέλλουν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, καλλιεργείται και από πολυεθνικές ρούχων που αλλάζουν τη μόδα σε πολύ σύντομα χρονικά διαστήματα για να μεγιστοποιήσουν το κέρδος τους, κάνοντάς τη φθηνή. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως βάσει ερευνών, αγοράζουμε πολύ περισσότερα ρούχα από παλαιότερα και πετάμε το 85% από αυτά στις χωματερές! Αυτό σημαίνει επί της ουσίας πως το περιβάλλον πληρώνει πολύ υψηλό τίμημα για αυτή μας τη σπατάλη.
Η λύση επομένως έρχεται μέσα από την εμφάνιση της βιώσιμης μόδας, η οποία καλεί τους σχεδιαστές και τις επιχειρήσεις ρουχισμού να αναδιαμορφώσουν τον τρόπο παραγωγής των ρούχων τους, εξασφαλίζοντας καλύτερες συνθήκες για τους εργαζόμενούς τους και επιλέγοντας βιώσιμα υλικά και τρόπους για την κατασκευή των ρούχων, ενώ την ίδια ώρα παρακινεί και εμάς τους ίδιους, να αποκτήσουμε μία πιο υπεύθυνη στάση σε ό,τι αφορά στις αγορές των ρούχων μας και τον τρόπο που τα αξιοποιούμε εν γένει.
Αξίζει επίσης να γνωρίζουμε πως ο όρος sustainable fashion δημιουργήθηκε σε αντιδιαστολή με τον όρο fast fashion, ούτως ώστε να μας μυήσει σε έναν τρόπο ζωής, ο οποίος όχι μόνο θα φροντίσει το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα, αλλά ταυτόχρονα θα μπορέσει να μας βοηθήσει να περιορίσουμε και τα χρηματικά ποσά που ξοδεύουμε για τις αγορές ρουχισμού.
Η τάση δείχνει να αλλάζει μέρα με τη μέρα, μιας και παγκόσμιοι κολοσσοί, αλλά και μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα στον χώρο της ένδυσης και της υπόδησης, στην προσπάθειά τους να χτίσουν ισχυρότερους δεσμούς με το καταναλωτικό κοινό τους και να βγάλουν από πάνω τους την «ταμπέλα» της οικολογικής καταστροφής που προκαλούν, επενδύουν σε δράσεις που έχουν ως απώτερο στόχο την προστασία του περιβάλλοντος, όπως είναι η βιώσιμη μόδα.