Πολλαπλά οφέλη από την αποδοχή καρτών, με κορυφαίο την απλοποίηση των καθημερινών τους λειτουργιών, “βλέπουν” οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Η απλοποίηση των καθημερινών εργασιών είναι και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, το βασικότερο πλεονέκτημα των ηλεκτρονικών συναλλαγών (64%). Ακολουθούν η ενίσχυση της ασφάλειας (42%) και η δυνατότητα διεύρυνσης των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων (22%). Η άποψη των ελληνικών εταιρειών δεν απέχει από την αντίστοιχη των επιχειρήσεων σε Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Σύμφωνα με έρευνα της Mastercard, οι ιδιοκτήτες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη χαρακτηρίζουν ωφέλιμη την αποδοχή καρτών ως μέσο συναλλαγής εντός του καταστήματος, καθώς θεωρούν ότι απλοποιεί τις καθημερινές λειτουργίες (60%), βοηθά στην προσέλκυση νεών πελατών (46%) και παρέχει μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας (28%). Επιπροσθέτως, φαίνεται ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της περιοχής αναγνωρίζουν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές ως φυσικό συμπλήρωμα των online επιχειρήσεων τους λόγω της ευκολίας (66%), της ασφάλειας (31%) και των δυνατοτήτων ανάπτυξης (30%). Ένα άλλο πολύ ενδιαφέρον στατιστικό στοιχείο, που προκύπτει από την έρευνα, είναι πως η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση μεταξύ των χωρών της συγκεκριμένης περιοχής ως προς την αναλογία POS τερματικών και πληθυσμού, με 48.854 POS ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους.
Αποδοχή καρτών
Η έρευνα διαπιστώνει αύξηση στις συναλλαγές μέσω κάρτας σε σχέση με την περσινή χρονιά, ενώ, όσον αφορά στη προώθηση των ανέπαφων συναλλαγών, υποστηρίζουν ότι η χρήση τους διευκολύνει τους καταναλωτές. Όπως δείχνει η έρευνα, 1 στις 3 μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης επιτρέπει, πλέον, τις συναλλαγές με κάρτες λόγω της αυξημένης ζήτησης από τη μεριά των πελατών. Την ίδια στιγμή, το 18% εξ αυτών βλέπει την αποδοχή των καρτών για τις πληρωμές ως μία ευκαιρία για να συμβαδίσει η επιχείρησή του με τις σύγχρονες τεχνολογικές τάσεις. Η έρευνα εξέτασε τον τρόπο με τον οποίο οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις διαχειρίζονται τα έξοδα στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη: οι πληρωμές μέσω τραπεζικών λογαριασμών συγκεντρώνουν το υψηλότερο ποσοστό – είτε πρόκειται για την εξόφληση προμηθευτών, την πληρωμή φόρων ή τη διαχείριση των λειτουργικών δαπανών (57,9%).
Εμπόδιο η υψηλή φορολογία
Η υψηλή φορολογία και οι συνθήκες της αγοράς εμποδίζουν – σύμφωνα με την έρευνα – την περαιτέρω διείσδυση των συναλλαγών χωρίς μετρητά στην Ελλάδα. Συνολικά, στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη η περαιτέρω ανάπτυξη παρεμποδίζεται κατά κύριο λόγο από εξωτερικούς παράγοντες. Οι συνθήκες της αγοράς, δηλαδή η μειωμένη μέση αγοραστική δύναμη των πολιτών είναι η πιο συχνή αιτία που γίνεται αντιληπτή (19%), η οποία ακολουθείται από την υψηλή φορολογία (16,07%) και τη γραφειοκρατία (9,94%), τη στιγμή που το 4% αγωνίζεται να αποκτήσει πρόσβαση σε πρόσθετα κεφάλαια. Στην Ελλάδα, οι επιχειρήσεις δηλώνουν ότι δυσκολεύονται, κυρίως, λόγω της υψηλής φορολογίας (60%), των συνθηκών της αγοράς (59%), ενώ σχεδόν 2 στις 10 (19%) επισημαίνουν ως αιτίες που εμποδίζουν την ανάπτυξη, τους δυσμενείς κανόνες εμπορίου και τον αθέμιτο ανταγωνισμό (18%).
Ο ρόλος των ΤΠΕ
Η έρευνα επισημαίνει ότι, παρά την ανάπτυξη των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη απασχολούνται ως επί το πλείστον σε παραδοσιακούς τομείς, εκτός ΤΠΕ. 1 στις 4 επιχειρήσεις δραστηριοποιείται στο λιανικό εμπόριο, ενώ ακολουθούν αυτές που ανήκουν στους τομείς της παροχής υπηρεσιών (16,5%) και της μεταποίησης (11,8%). Η Ελλάδα διαφέρει σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της περιοχής που εξετάζονται, καθώς το 20,5% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ανήκει στον κλάδο του λιανικού εμπορίου, ενώ έπονται ο αγροτικός τομέας με 15,5% και ο τουρισμός (13,5%). Οι μικρές επιχειρήσεις αποτελούν πάνω από το 99% του τομέα των επιχειρήσεων στις χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης. Σχεδόν 2 στις 3 επιχειρήσεις θεωρούνται πολύ μικρού μεγέθους (από 1-9 εργαζόμενους), με την τάση αυτή να κορυφώνεται στην Ουγγαρία (69% επί του συνόλου των μικρομεσαίων επιχειρήσεων), την ώρα που επιχειρηματικότητα και αυτό-απασχόληση ευδοκιμούν στη Σερβία (30,5%). Οι επιχειρήσεις πολύ μικρού μεγέθους κυριαρχούν μεταξύ των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και στην Ελλάδα (65,5%), τη στιγμή που το ποσοστό των αυτοαπασχολούμενων και επιχειρηματιών ανέρχεται στο 30%.