Οι ΗΠΑ εξέφρασαν χθες ικανοποίηση για τις παραχωρήσεις του Πεκίνου μετά την εκεχειρία που συμφώνησαν ο Αμερικανός πρόεδρος και ο Κινέζος ομόλογός του στις αρχές Δεκεμβρίου. Παράγοντες του εμπορίου, όμως, και πηγές προσκείμενες στις σχετικές συνομιλίες εκτιμούν πως το Πεκίνο πρέπει να ανταποκριθεί στο αίτημα της Ουάσιγκτον για μια μακροπρόθεσμη αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο συναλλάσσεται επιχειρηματικά η Κίνα.
Μετά την ανακωχή που συμφώνησαν οι Τραμπ και Σι την 1η Δεκεμβρίου, το Πεκίνο άρχισε να υλοποιεί τις υποσχέσεις του εισάγοντας ξανά αμερικανική σόγια. Επίσης ανακάλεσε τους δασμούς που είχε επιβάλει στις εισαγωγές αμερικανικών αυτοκινήτων, ενώ ανακοίνωσε ότι θα εισαγάγει περισσότερο αμερικανικό πετρέλαιο και θα περιορίσει το φιλόδοξο σχέδιο «Made in China 2025». Ο πρόεδρος Τραμπ εξέλαβε αυτές τις υποχωρήσεις ως ενδείξεις πως «η Κίνα επιθυμεί μια μεγάλη συμφωνία». Σύμφωνα, όμως, με εμπορικούς κύκλους των ΗΠΑ, οι παραχωρήσεις αυτές του Πεκίνου απλώς επαναφέρουν τις σχέσεις των δύο χωρών εκεί που βρίσκονταν προτού αρχίσει ο εμπορικός πόλεμος. Δεν ανταποκρίνονται στο κεντρικό αίτημα των ΗΠΑ για διαρθρωτικές αλλαγές στην Κίνα, για τερματισμό της πολιτικής επιδότησης των μεγάλων κρατικών επιχειρήσεων και της θεσμοθετημένης πρακτικής των κινεζικών επιχειρήσεων να υποκλέπτουν τεχνογνωσία από τις αμερικανικές.
«Νομίζω πως είναι κινήσεις καλής θέλησης, αλλά δεν προσφέρουν κάτι στα αιτήματα που είχε ο Τραμπ προτού εγκαινιάσει τον εμπορικό πόλεμο», τονίζει ο Γκάρι Χαφμπάουερ, στέλεχος και εμπειρογνώμων για θέματα εμπορίου στο Ινστιτούτο Διεθνών Οικονομικών Peterson. Η Κίνα άρχισε και πάλι να εισάγει σόγια την προηγούμενη εβδομάδα, όταν ο Τραμπ δήλωσε πως το Πεκίνο εισήγαγε «τεράστιες» ποσότητες σόγιας. Επρόκειτο, όμως, για εισαγωγές 1,5 εκατ. τόνων σόγιας που απογοήτευσαν καθώς συνήθως η Κίνα εισήγε τουλάχιστον 30 με 35 εκατ. τόνους τον χρόνο. Η υποχώρηση που ενθουσίασε κυρίως τον Τραμπ ήταν, πάντως, η απόφαση της Κίνας να άρει τους τιμωρητικούς πρόσθετους δασμούς, ύψους 25%, που επέβαλε στις εισαγωγές αμερικανικών αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τον Ντέρεκ Σίσορς, σινολόγο στο ερευνητικό κέντρο επιχειρηματικών θεμάτων American Enterprise Institute της Ουάσιγκτον, επρόκειτο για ένα «λογικό βήμα», όμως έχει αργήσει πολύ. Ο ίδιος προέβλεψε πως η Κίνα δεν πρόκειται να αυξήσει τις εισαγωγές της από τις ΗΠΑ καθώς επιβραδύνεται η εγχώρια ζήτηση. Και καταλήγει πως «ο Τραμπ δικαίως το θεωρεί θετικό βήμα, αλλά σε ένα έτος θα έχει διαπιστώσει πως δεν θα έχουν αυξηθεί οι εξαγωγές αμερικανικών αυτοκινήτων στην Κίνα». Παράλληλα, το Πεκίνο εξέδωσε οδηγίες σε τοπικές κυβερνήσεις από τις οποίες αφαίρεσε κάθε αναφορά στο σχέδιο «Made in China 2025», που θέτει στόχους ανάπτυξης βιομηχανίας υψηλής τεχνολογίας.
Ταυτοχρόνως, δημοσιεύματα του Τύπου ανέφεραν πως το Πεκίνο σχεδιάζει να αντικαταστήσει το μέρος του προγράμματος που στοχεύει ευθέως στο να ανταγωνιστεί την κυριαρχία των ΗΠΑ σε τομείς όπως η αεροδιαστημική, η ρομποτική, η ημιαγωγοί, τα οχήματα νέας τεχνολογίας και η τεχνητή νοημοσύνη. Στην ομιλία που θα εκφωνήσει σήμερα ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζνιπίνγκ, επ’ ευκαιρία της 40ής επετείου από την απόφαση του Ντενγκ Ξιαοπίνγκ να ανοίξει την κινεζική οικονομία ενδέχεται να αναφερθεί σε άλλου είδους υποχωρήσεις του Πεκίνου. Σύμφωνα με τον Σκοτ Κένεντι, διευθυντή κινεζικών μελετών στο Κέντρο Στρατηγικών και Οικονομικών Μελετών στην Ουάσιγκτον, πρέπει να δώσει «σαφές μήνυμα πως σχεδιάζει ευρύτερη απελευθέρωση της κινεζικής οικονομίας». Ο ίδιος τονίζει ότι «το επόμενο βήμα θα έπρεπε να είναι μια σειρά από ουσιώδεις μεταρρυθμίσεις που θα αναλάβουν μόνοι τους οι Κινέζοι και θα προλειάνουν το έδαφος για έναν νέο γύρο σινοαμερικανικών συνομιλιών το νέο έτος».