«Μειώνουμε το μέσο χρόνο αδειοδότησης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, από 5 χρόνια, που σήμερα διαρκεί, σε μόλις 14 μήνες», υπογράμμισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, αναφερόμενος στο νομοσχέδιο για την αδειοδοτική διαδικασία των ΑΠΕ, που συζητείται από σήμερα στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
«Μέσα από την απλοποίηση, βοηθούμε την πολύ γρηγορότερη, την ταχύτερη εγκατάσταση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, έτσι ακριβώς όπως αναφέρει και έτσι όπως επιτάσσει η κατεύθυνση που δίνει η Ευρώπη», είπε ο κ. Σκρέκας και σημείωσε ότι με το νέο πλαίσιο μειώνεται η γραφειοκρατία και δημιουργείται ευνοϊκό επενδυτικό περιβάλλον.
«Πέρα και πάνω από όλα, απεξαρτιόμαστε από την εισαγωγή ορυκτών καυσίμων και χρησιμοποιούμε το εγχώριο δυναμικό, που διαθέτουμε όπως η ενέργεια και ο άνεμος και με αυτό τον τρόπο συμβάλλουμε συνολικότερα στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Βάζουμε, επίσης, βάσεις για να καθιερωθεί η Ελλάδα ως κόμβος πράσινης ενέργειας, μέσα από τις διασυνδέσεις, μέσα από τη διευκόλυνση των διασυνδέσεων με τις γειτονικές και τις όμορες χώρες, ώστε πραγματικά η Ελλάδα να αξιοποιήσει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ σε εγχώριο επίπεδο και να εξάγουμε τελικά, να καταστεί εξαγωγός χώρα ηλεκτρικής ενέργειας μετά το 2030», είπε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ο κ. Σκρέκας ανέφερε επίσης ότι με το νομοσχέδιο:
- Εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο για έργα αποθήκευσης ενέργειας και έτσι δίνεται η δυνατότητα εγκατάστασης ακόμα περισσότερων ΑΠΕ. Επίσης η ενέργεια, οποία θα παράγεται και δεν θα καταναλώνεται τη στιγμή της παραγωγής, θα αποθηκεύεται για να χρησιμοποιηθεί τις επόμενες ώρες
- Ψηφιοποιούνται οι διαδικασίες, ώστε να γίνονται πολύ πιο γρήγορα και με μεγαλύτερη διαφάνεια
- Εξυπηρετούνται οι στρατηγικοί στόχους για εγκατάσταση τουλάχιστον 25 GW Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και 3,5 GW συστημάτων αποθήκευσης, έως το 2030
- Υπερδιπλασιάζεται η εγκατεστημένη ισχύς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, τα επόμενα χρόνια, με αύξηση έως 54% των Αιολικών και 167% της ισχύος των φωτοβολταϊκών
- Αυξάνεται η χωρητικότητα, στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, για την ένταξη περισσότερων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
- Προχωρούν σε επενδύσεις, που αναβαθμίζουν τα ηλεκτρικά δίκτυα της χώρας
- Προσελκύονται επενδύσεις άνω των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ, έως το 2030, για την κατασκευή και λειτουργία πάνω από 15 Γιγαβάτ νέων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
- Δημιουργείται πιλοτικό πλαίσιο για τη χωροθέτηση, εγκατάσταση και λειτουργία πλωτών φωτοβολταϊκών.
Το νομοσχέδιο, όπως εξάλλου υπογράμμισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, περιλαμβάνει και άλλες «κρίσιμες διατάξεις», όπως ο προσωρινός μηχανισμός επιστροφής μέρους εσόδων αγοράς επόμενης ημέρας.
«Πρόκειται για μία πολύ δραστική θεσμική παρέμβαση, στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, με την οποία βάζουμε τέλος στην παραγωγή αυξημένων εσόδων -υπερεσόδων ή υπερκερδών- όπως τα λέμε- για τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας», είπε ο κ. Σκρέκας και εξήγησε: «Ουσιαστικά, τοποθετούμε και ορίζουμε ένα πλαφόν στην τιμή αποζημίωσης των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, ανάλογα με το πραγματικό κόστος λειτουργίας και ανάλογα με τη φορολογία τους. Έτσι, τη διαφορά από αυτή τη ρυθμιζόμενη οροφή μέχρι την τιμή στη χονδρική αγορά, την ανακτούμε στη βάση και την οδηγούμε στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης. Ουσιαστικά, αυτό επιστρέφει πίσω, μέσα από τις επιδοτήσεις που κάνουμε, απευθείας στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας των καταναλωτών -είτε είναι νοικοκυριά, είτε είναι επιχειρήσεις. Με αυτό τον τρόπο, και μετά την αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής και το πλαφόν που βάζουμε και στην τιμή λιανικής, ερχόμαστε και απορροφούμε το 85% της αύξησης για τα νοικοκυριά, οριζόντια, ανεξαρτήτως κατανάλωσης, είτε για κύριες, είτε για μη κύριες κατοικίες».
Ο κ. Σκρέκας είπε ότι με το νομοσχέδιο ρυθμίζονται και ζητήματα για την άμεση μίσθωση, από τον ΔΕΣΦΑ, πλοίου υγροποιημένου φυσικού αερίου, που θα δώσει τη δυνατότητα διπλασιασμού της αποθηκευτικής ικανότητας της Ρεβυθούσας.
Τα κόμματα
«Το υπουργείο Περιβάλλοντος φέρνει ένα σχέδιο νόμου που έχει ως στόχο, τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου αδειοδότησης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, καθώς και της παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας», είπε ο εισηγητής της ΝΔ Βασίλης Βασιλειάδης και πρόσθεσε ότι με το νομοσχέδιο επιδιώκονται η ανάπτυξη πιλοτικών θαλάσσιων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμών, καθώς και η ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων για την ενέργεια και την προστασία του περιβάλλοντος.
Αντικείμενο του σχεδίου νόμου είναι η ενιαία και συνεκτική διαμόρφωση της λεγόμενης β΄ φάσης αδειοδότησης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που άρχεται με την υποβολή αίτησης στον αρμόδιο διαχειριστή για χορήγηση οριστικής προσφοράς σύνδεσης και ολοκληρώνεται με την έκδοση της άδειας λειτουργίας σε συνέχεια της αντίστοιχης α΄ φάσης του νόμου 4685 του 2020, είπε ο κ. Βασιλειάδης και πρόσθεσε ότι με το νομοσχέδιο, ρυθμίζονται ειδικότερα ζητήματα για την παραγωγή και αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας και τίθεται το πρώτο πλαίσιο για την ανάπτυξη θαλάσσιων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμών.
«Πέρα από τις νέες επενδύσεις και τα νέα έργα, το σχέδιο νόμου επιλύει ζητήματα που περιορίζουν και οι ήδη υπάρχουσες επενδύσεις σε έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, αλλά και σε έργα συμπαραγωγής ηλεκτρισμού – θερμότητας υψηλής απόδοσης, τόσο στο διασυνδεδεμένο, όσο και στο μη διασυνδεδεμένο σύστημα», είπε επίσης ο εισηγητής της ΝΔ και πρόσθεσε ότι με τις προτεινόμενες διατάξεις αυξάνεται ο ηλεκτρικός χώρος και διατίθεται σε μηχανισμούς που απορροφούν τη ραγδαία αύξηση του ενεργειακού κόστους. Παράλληλα, διασφαλίζεται η υλοποίηση των αναγκαίων έργων επέκτασης ή ενίσχυσης του ελληνικού δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και της αποπληρωμής του κόστους από τις χρεώσεις χρήσης δικτύου.
Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Θεοπίστη Πέρκα αναφέρθηκε στη μίσθωση πλοίου Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (Υ.Φ.Α.) στη νήσο Ρεβυθούσα. «Ενώ πράγματι εξασφαλίζει τον εφοδιασμό της χώρας, εγείρονται πολλά ερωτήματα σε ό,τι αφορά στο κόστος και στο ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο», είπε η βουλευτής που υπογράμμισε ότι πρέπει η κυβέρνηση να εξηγήσει ποια δικλείδα ασφαλείας θα υπάρξει, «ώστε να μη ξαναδούμε την προσφιλή της μέθοδο των απευθείας αναθέσεων που πληρώνει πολύ ακριβά ο λαός».
Η βουλευτής αναφέρθηκε και στη ρήτρα αναπροσαρμογής: «έχουμε μια πρώτη επιτυχία! Η κυβέρνηση αναγνωρίζει επιτέλους αυτό που για μήνες αρνιόταν… ότι υπάρχουν υπερκέρδη! Τι και αν το έλεγε ο ΣΥΡΙΖΑ, τι και αν το επιβεβαίωνε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή – που πρότεινε και μέτρα με την εργαλειοθήκη, τα οποία ουδέποτε υιοθετήθηκαν από την κυβέρνηση. Χρειάστηκαν 9 μήνες τουλάχιστον για να το δει η κυβέρνηση. Ελπίζω ότι δεν θα χρειαστεί άλλους τόσους για να υλοποιήσει την υπόσχεσή της για φορολόγηση των υπερκερδών».
Παράλληλα, όμως, υπογράμμισε ότι παραμένει αδιευκρίνιστο το ποσό επί του οποίου θα εφαρμοστεί η κατά 90% φορολόγηση και ότι αδιευκρίνιστη παραμένει και η διοικητικά καθοριζόμενη τιμή, αφού η διάταξη δεν θεσπίζει όριο κέρδους στους παραγωγούς ενέργειας και παραπέμπει τον υπολογισμό σε Υπουργική Απόφαση.
«Την καθυστέρηση της κυβέρνησης, την έχουν πληρώσει πολύ ακριβά οι καταναλωτές, τα νοικοκυριά και οι παραγωγικοί φορείς. Η επιδότηση των λογαριασμών γίνεται με λεφτά που οι ίδιοι οι πολίτες έχουν δώσει σε προηγούμενους λογαριασμούς. Δηλαδή η κυβέρνηση επιστρέφει με μεγάλη καθυστέρηση λεφτά που κακώς εισπράχτηκαν από τους καταναλωτές, στερώντας ρευστότητα από τα νοικοκυριά και την αγορά. Συγχρόνως εξακολουθεί να μη βλέπει την αδυναμία πληρωμής της ρήτρας από καταναλωτές που κινδυνεύουν από ρευματοκοπές», είπε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
«Οι καθυστερήσεις στα έργα Α.Π.Ε. εκτινάσσουν πλέον τον ενεργειακό κόστος για όλους τους καταναλωτές και οδηγούν σε πολλά ενεργειακά αδιέξοδα», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛΛ Γιώργος Αρβανιτίδης σημειώνοντας πως η Κυβέρνηση της ΝΔ είχε δεσμευθεί στο σχέδιο «Ελλάδα 2.0» ότι τα σχετικά μέτρα θα γίνουν νόμος του Κράτους έως τον Ιούνιο του 2022.
Ο κ. Αρβανιτίδης πρότεινε πρότεινε εκπόνηση συνδυαστικής μελέτης του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ που θα εκτιμά την τρέχουσα ικανότητα του Συστήματος και του Δικτύου Ηλεκτρισμού για το τι μπορεί να απορροφήσει σε ενέργεια από κυμαινόμενες ΑΠΕ και θα επικαιροποιείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Παράλληλα, επέκρινε την απόφαση της Κυβέρνησης να αναθέσει σε εταιρεία συμβούλων την ενσωμάτωση σχολίων από τη διαβούλευση, τη σύνταξη της αιτιολογικής έκθεσης και τη σύνταξη των μετέπειτα υπουργικών αποφάσεων, ενώ σημείωσε ότι Ρήτρα Αναπροσαρμογής θα ανασταλεί για έναν χρόνο από την 1η Ιουλίου, οι λεπτομέρειες του νέου μηχανισμού όμως, θα ρυθμιστούν με υπουργική απόφαση που θα ακολουθήσει.
«Η ΝΔ με τις επιλογές της δημιουργεί «κλειστά συστήματα» διανομής της εξουσίας, διαμοιράζοντας μάλιστα δημόσιους πόρους. Τινάζει στον αέρα προγραμματισμούς και επιχειρηματικά σχέδια μικρών παραγωγών. Θέτει εμπόδια στην ομότιμη συμμετοχή στις χρηματοδοτήσεις και τις διασυνδέσεις μικρών και μεσαίων έργων παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας», είπε ο Γιώργος Αρβανιτίδης και πρόσθεσε ότι «το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής έχει κάνει σημαία του την ενεργειακή δημοκρατία. Δίνει προτεραιότητα στην αποκεντρωμένη παραγωγή και αποθήκευση ενέργειας και τονίζει την ανάγκη διάχυσης των πόρων σε περισσότερους» και ότι για το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, η προώθηση των ΑΠΕ απαιτεί άλλο υπόδειγμα ανάπτυξης, με βιώσιμη και ισόρροπη Ανάπτυξη, με αποκεντρωμένη παραγωγή από ΑΠΕ κάθε κλίμακας. Τάσσεται επίσης υπέρ της μεγάλης ενίσχυσης των ΑΠΕ, με σχέδιο για τη χωροθέτηση τους και σε συνεννόηση με τις τοπικές κοινωνίες.
«Το νομοσχέδιο εντάσσεται στην ομάδα νομοθεσίας που εξυπηρετεί την πράσινη μετάβαση, όπου με πιο γρήγορο, πιο μαζικό και καταστροφικό περιβαλλοντικά και οικονομικά για τα λαϊκά συμφέροντα τρόπο, προωθεί την ταχύτερη αδειοδοτική διαδικασία των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας», είπε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου.
«Είναι ρυθμίσεις που προωθούν την επιτάχυνση της υλοποίησης των στόχων της πράσινης μετάβασης, της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των ομίλων, την κερδοφόρα διέξοδο για τα λιμνάζοντα κεφάλαια. Ρυθμίσεις που ακριβώς στο πλαίσιο της λεγόμενης πράσινης μετάβασης προωθείται ακόμα πιο πολύ η εμπορευματοποίηση της γης, των υδάτων, των δασών, της υγείας, υπονομεύοντας την ισόρροπη σχέση ανθρώπινης παραγωγικής δραστηριότητας και περιβάλλοντος», είπε η βουλευτής του ΚΚΕ.
«Όλα αυτά μπορεί να τα σερβίρετε ως δήθεν φιλοπεριβαλλοντικά, που αντιμετωπίζουν την κλιματική αλλαγή και την ενεργειακή απεξάρτηση, όμως δε μπορείτε να κρύψετε ότι ήδη καταστρέφονται περιοχές Natura και όχι μόνο, για κατασκευή πάρκων ανεμογεννητριών, φωτοβολταϊκών με αρνητικές συνέπειες στο περιβάλλον, μόνο και μόνο για την παραγωγή ακριβού ηλεκτρικού ρεύματος που πληρώνουν η εργατική τάξη, τα λαϊκά στρώματα.,», είπε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ και προειδοποίησε: «Οι εγκαταστάσεις γιγαντιαίων αιολικών πάρκων οδηγούν σε καταστροφή δασικών εκτάσεων με αρνητικές επιδράσεις στον υδροφόρο ορίζοντα και την αντιμετώπιση πλημμυρικών φαινομένων. Δεκάδες είναι οι καταγγελίες από τοπικές αγωνιστικές πρωτοβουλίες στην Ελλάδα και βέβαια βρέθηκαν αντιμέτωπες με την κρατική καταστολή στα ‘Αγραφα, στο Βέρμιο, στον Ταΰγετο, στη Βλάστη, στον Βούρινο, αλλά και αλλού. Φανταστείτε τι θα γίνει τώρα με τις fast track διαδικασίες που προωθείτε».
«Η αντικατάσταση του λιγνίτη από φυσικό αέριο και LNG είναι πλέον επισφαλής, αφού υπάρχει θέμα τροφοδοσίας, λόγω των κυρώσεων εναντίον της Ρωσίας και των προβλημάτων των Ηνωμένων Πολιτειών», είπε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος και επισήμανε ότι η Γερμανία θέτει ξανά σε λειτουργία μονάδες άνθρακα που είχαν κλείσει. «Αναφέρεται», επισήμανε ο Βασίλης Βιλιάρδος για το νομοσχέδιο, «πως για να απορροφηθούν νέες μονάδες μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, θα πρέπει ο ΔΕΔΔΗΕ να δρομολογήσει έργα αναβάθμισης, ενώ ο ΔΕΔΔΗΕ στην Επιτροπή για τις συμβάσεις μετασχηματιστών και καλωδίων, δεν ανέφερε τίποτα για ελλείψεις. Ούτε αναγράφεται ποιο θα είναι το κόστος για να απορροφηθούν οι άδειες που θα είναι αρκετές, οπότε εύλογα αναρωτιόμαστε εάν δρομολογείται η συγκέντρωση της αγοράς στους μεγάλους παραγωγούς του καρτέλ της ενέργειας».
«Συνολικά πάντως για το νομοσχέδιο το Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης δήλωσε πως η αδειοδότηση παραμένει γραφειοκρατική, καθώς επίσης αναποτελεσματική», είπε επίσης ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης και πρόσθεσε: «το δήθεν πιλοτικό πλαίσιο για τη χωροθέτηση, αδειοδότηση, εγκατάσταση και λειτουργία παραγωγής ενέργειας από πλωτά φωτοβολταϊκά σε θαλάσσιο περιβάλλον είναι πλήρως αδιαφανές. Εκτός από τη γενικότερη λανθασμένη επιλογή, προβλέπεται κατά παρέκκλιση εγκατάσταση και λειτουργία τους ακόμη και σε ζώνες προστασίας και διαχείρισης, ειδική απαλλαγή από τις υποχρεώσεις που διέπουν τους σταθμούς ΑΠΕ, για παράδειγμα, λήψη βεβαίωσης παραγωγού, ειδικών έργων, προσκόμιση οικοδομικής άδειας κλπ».
«Πρόκειται για ακόμη ένα νομοσχέδιο λεηλασίας της φύσης, σε μια στιγμή που η φύση καταρρέει, σε μια στιγμή που ο πλανήτης καταρρέει και αυτό γίνεται πλέον πασιφανές ακόμη και στα μικρά παιδιά απ’ όλα αυτά που βιώνουμε. Δηλαδή, από όλα αυτά που βιώνουμε εμείς εδώ στη χώρα μας, από αυτά που βιώνουν οι πολίτες στην Ευρώπη και από όλα όσα βιώνουν, όπως τα ακραία καιρικά φαινόμενα, την αλλαγή του τόπου του καθενός όπου και αν βρίσκεται και όπως τον γνώριζε και όπως ήταν τα ιστορικά κτηματολογικά δεδομένα του κάθε μέρα, χρόνια μετά τη χρόνια», είπε ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης.
«Όλοι λένε, ότι το πρώτο πράγμα που έχουμε να κάνουμε εμείς σαν συντεταγμένη κοινωνία και κάθε χώρα ξεχωριστά, είναι να προστατεύσουμε τις προστατευόμενες περιοχές – τις φυσικές περιοχές. Εσείς έρχεστε εδώ σήμερα με ένα νομοσχέδιο που λαϊκίζει με τον όρο της απλοποίησης, για να μας πει, ότι απλοποίηση είναι η διάλυση της προστασίας της φύσης, η κατάργηση της προστασίας της φύσης και το πράσινο φως στη λεηλασία της», κατήγγειλε ο κ. Αρσένης και πρόσθεσε: «Να το πω απλά, πρώτα θα μπουν όλα τα αιολικά και όλα τα υπόλοιπα και μετά θα βγουν οι διαχειριστικές μελέτες, σε τετελεσμένα».
«Είναι ευρωπαϊκή μας υποχρέωση, το 10% της γης αυτής της χώρας και των θαλάσσιων περιοχών της, να γίνει περιοχή χωρίς καμία παρέμβαση, δηλαδή, μηδενικής παρέμβασης. Και αυτή τη στιγμή εσείς εδώ μας φέρνεται, όλους τους χιλιάδες τρόπους που θα παραβιαστεί αυτή η υποχρέωση, που δεν θα υπάρχει καμία υποχρέωση μηδενικής παρέμβασης και όχι για το 10%, αλλά ούτε και 1%.Θα περίμενε κανείς σήμερα να συζητάμε, τα σχέδια διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών, αυτά που μας ορίζουν τι μπορεί να γίνει πού και πού θα χωροθετηθούν αυτά τα 10% του χώρου αυτού του τόπου που θα είναι μηδενικής παρέμβασης», είπε ο Κρίτων Αρσένης.