Για πρώτη φορά, η πρωτεύουσα της Γερμανίας αποκτά μουσείο αφιερωμένο στον φημισμένο καλλιτέχνη της περιόδου της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, Γκέοργκ Γκρος.
Η παλιά κατοικία στη συνοικία Schöneberg – πρώην βενζινάδικο της Shell, τη δεκαετία του 1950 – του συλλέκτη και εμπόρου έργων τέχνης Juerg Judin μετατράπηκε στο Das kleine Grosz Museum. Η διαχείριση του μουσείου, του οποίου τα εγκαίνια έγιναν τον προηγούμενο μήνα δόθηκε για τα επόμενα πέντε χρόνια σε έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό. Έως ότου το μουσείο αποκτήσει προϊστορία δύο ετών ελέγχου των κλιματικών συνθηκών στο εσωτερικό του ώστε να μπορεί να απευθύνεται σε άλλα μουσεία για δανεισμό έργων, τα εκθέματα που θα παρουσιάζονται εκεί θα προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές – συμπεριλαμβανομένης της συλλογής του Judin – και από έργα του καλλιτέχνη που ανήκουν στο estate του Γκρος.
Μέσα από ζωγραφική και σκίτσο, ο Γκρος από τις αρχές της δεκαετίας του 1900 έως τον θάνατό του το 1959, αιχμαλώτιζε τις πραγματικότητες της κοινωνίας του Βερολίνου ( https://www.instagram.com/p/CdIGdi0M7Xj/ ). Η ιδιωτική πρωτοβουλία δημιουργίας του μουσείου δεν θα ήταν εφικτή δίχως τον Ralph Jentsch, διαχειριστικό διευθυντή του estate του Γκρος, και συγγραφέα του καταλόγου της έκθεσης στο μουσείο.
Στο ισόγειο στεγάζεται μόνιμη συλλογή, η οποία δίνει τη δυνατότητα χρονολογικής επισκόπησης της καλλιτεχνικής διαδρομής του Γκρος, παρουσιάζοντας δημιουργικές περιόδους τόσο κατά τα χρόνια της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης όσο και τα χρόνια στις ΗΠΑ ( https://www.instagram.com/p/Cc_DvyYNsf8/ ). Στον άνω όροφο, όπου θα φιλοξενούνται περιοδεύουσες εκθέσεις – δύο τον χρόνο και έχουν ήδη προγραμματιστεί οι 10 της πενταετίας –, η έκθεση «Gross πριν τον Grosz» εστιάζει στον έφηβο Georg Ehrenfried Gross, ο οποίος στην επαρχία επεδείκνυε μεγάλο ταλέντο ως εικονογράφος. Η έκθεση αυτή ολοκληρώνεται τον Σεπτέμβριο και η δεύτερη θα εγκαινιαστεί τον Νοέμβριο και θα εξερευνά τα ταξίδια του Γκέοργκ Γκρος το 1922 στη σοβιετική Ρωσία όπου και συνάντησε τον Λένιν.
Παρά τη θυελλώδη καριέρα του, αυτά που απεικόνιζε ο Γκρος κατέληγαν από καιρό σε καιρό να είναι προφητικά. Μια ακουαρέλα του 1934 – ήταν ήδη στις ΗΠΑ – με τίτλο «Απειλή» δείχνει τον Χίτλερ ως δολοφονικό τέρας. «Δημιουργημένο τρία χρόνια πριν την “Guernica”, το έργο προβλέπει αυτό για το οποίο σύντομα θα ήταν υπεύθυνος ο Χίτλερ» επισημαίνει ο Ralph Jentsch.
Μετά την αρχική πενταετία, το μέλλον του μουσείου θα εξαρτηθεί από την επιτυχία που θα έχει προσελκύοντας επισκέπτες και οικονομική υποστήριξη από επιπρόσθετους χρηματοδότες ( https://www.instagram.com/p/Cc_EO-5tyGy/ ).