Η ανάγκη για μείωση της πιθανότητας εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο πληθυσμός στην Ευρώπη αλλά και στον υπόλοιπο ανεπτυγμένο κόσμο γηράσκει, έχει οδηγήσει σε αλλαγές στις καταναλωτικές προτιμήσεις. Μια από αυτές είναι η ζήτηση αλκοολούχων ποτών χωρίς … αλκοόλ και με λιγότερες θερμίδες. Τάση η οποία αποτυπώνεται στην κατανάλωση. Αν και αυτό δεν σημαίνει πως ήρθε το τέλος των εταιρειών αλκοολούχων ποτών, οίνων και των ζυθοποιών, ωστόσο η στροφή μερίδας καταναλωτών σε πιο “υγιεινά” ποτά δεν απαξιώνεται από τους μεγάλους του κλάδου.
Αντιθέτως όλο και περισσότερες ζυθοποιίες έχουν ρίξει ή σκοπεύουν να ρίξουν στην αγορά και στην Ελληνική, μπύρες με λίγο ή καθόλου αλκοόλ. Γιατί; Η απάντηση είναι προφανής. Γιατί υπάρχει ζήτηση. Μόνο πέρυσι παρήχθησαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση 900 εκατομμύρια λίτρα μπύρας χωρίς αλκοόλ, ποσότητα που αντιστοιχεί στο 2% της συνολικής παραγωγής. Αν σε αυτές τις ποσότητες προστεθούν και οι μπύρες με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ, τότε το μερίδιο της συγκεκριμένης κατηγορίας στην ΕΕ σε επίπεδο παραγωγής προσεγγίζει το 6%.
Αν και για την Ελλάδα δεν υπάρχουν καταγεγραμμένα επίσημα στοιχεία για τις ποσότητες μπύρας χωρίς ή με λίγο αλκοόλ που καταναλώνονται, το γεγονός ότι οι μεγάλοι του κλάδου έχουν ρίξει στην αγορά ήδη τέτοια προϊόντα, επιβεβαιώνει ότι υπάρχει ζήτηση. Ήδη η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, θυγατρική της Heineken, διαθέτει μεταξύ των άλλων στην αγορά την Amstel Free με 0,0% αλκοόλ, τη Heineken LIGHT που έχει λιγότερες θερμίδες, 86 ανά φιάλη, και λιγότερο αλκοόλ, 3,3%, την ΑΛΦΑ Χωρίς, η οποία δεν περιέχει αλκοόλ, και την Amstel Radler η οποία περιέχει 2% αλκοόλ.
Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, θυγατρική της Garlsberg, έχει παρουσία σε αυτή την κατηγορία, διαθέτοντας στην ελληνική αγορά μεταξύ των άλλων την FIX Άνευ μπύρα χωρίς αλκοόλ και τη Mythos Radler με περιεκτικότητα σε αλκοόλ 2%. Από κοντά και η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης, η οποία διακρίθηκε πρόσφατα στο 18ο Συνέδριο Marketing και Πωλήσεων με το βραβείο Best Launching για το 2018 στην κατηγορία των alcohol free μπυρών με την εζα Alcohol Free. Επίσης διαθέτει στην αγορά την BLUE island fizzy lemon Radler με 2% αλκοόλ και τη BLUE island pear delight malt ένα μη αλκοολούχο ποτό με βάση τη βύνη και το χυμό αχλαδιού, ελεύθερο γλουτένης.
Και η επανάσταση των μικροζυθοποιίων
Με ή χωρίς αλκοόλ ο κλάδος στην Ευρώπη συνεχίζει να αναπτύσσεται. Μέσα σε έναν χρόνο ο Ευρωπαϊκός κλάδος αύξησε τη δύναμή του κατά 1.000 νέα ζυθοποιία, τα περισσότερα εκ των οποίων μικρά. Μόνο την τελευταία πενταετία ο αριθμός των μικρών ζυθοποιίων έχει διπλασιαστεί, με αποτέλεσμα σήμερα να δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση 9.500 ζυθοποιίες, αναφέρει στο εισαγωγικό του σημείωμα στην έρευνα του The Brewers of Europe ο πρόεδρός του Παύλος Φωτιάδης.
Τάση η οποία αποτυπώνεται και στην Ελλάδα, όπου ο αριθμός των μικροζυθοποιών μέσα στην τελευταία 7ετία έχει υπερτετραπλασιαστεί και από 7 που ήταν το 2011 σήμερα δραστηριοποιούνται 30. Εξέλιξη πάντως η οποία δεν συνδέεται με την κατανάλωση η οποία παραμένει στάσιμη στα 35 λίτρα κατά κεφαλή την ίδια περίοδο. Ούτε και με την παραγωγή η οποία έχει χάσει από το 2011 έως και το 2017 συνολικά 100.000 λίτρα.
Κι όμως στην Ελλάδα σήμερα είναι ενεργές συνολικά 40 ζυθοποιίες μικρές και μεγάλες όταν το 2011 ο αριθμός τους ήταν 15. Ίσως γιατί αρκετές από αυτές ποντάρουν στις εξαγωγές που οποίες το 2011 ήταν 409 χιλ. λίτρα, υποχώρησαν στα 229 χιλ. λίτρα το 2014, έφτασαν στο peak τους με 432 χιλ. λίτρα το 2015, για να διαμορφωθούν πέρυσι στις 417 χιλ. λίτρα.
Της Αλεξάνδρας Γκίτση