Η ίδια δηλώνει χαρούμενη στο Newsbomb.gr και τονίζει ότι το μεγαλύτερο της βραβείο δεν είναι άλλο από τα χαμόγελα και την ευτυχία των μαθητών της
Είναι η καλύτερη δασκάλα στον κόσμο, όχι μία, ούτε δύο αλλά τρεις φορές. Ο λόγος για την νηπιαγωγό από την Θάσο Βίκυ Ξανθοπούλου η οποία κατέκτησε για 3η συνεχόμενη χρονιά το Global Teacher Award. Μια διάκριση ιδιαίτερη, μια διάκριση που δείχνει ότι ο εκπαιδευτικός λειτουργεί με γνώμονα την καρδιά, το συναίσθημα αλλά και την φαντασία. Η ίδια μιλά γι’ αυτή την ξεχωριστή της επιτυχία στο Newsbomb.gr και δηλώνει πολύ χαρούμενη.
Παρότι δεν βάζει στόχους έχει καταφέρει και έχει καλλιεργήσει την φιλαναγνωσία σε μια εποχή που τα παιδιά «βυθίζονται» στις οθόνες των κινητών τους. Ταυτόχρονα θεωρεί πως η Παιδεία ενός κράτους είναι δείκτης Πολιτισμού και σίγουρα εκείνη είναι μια από τους εκατοντάδες εκπαιδευτικούς που εργάζονται σκληρά για να εξασφαλίσουν στα παιδιά ισόνομες ευκαιρίες για το παρόν αλλά και για το μέλλον τους.
Βραβεύτηκες για 3η συνεχόμενη χρονιά με το Global Teacher Award από τον διεθνή οργανισμό AKS Education Awards το περίμενες;
«Η αλήθεια είναι ότι δεν το περίμενα! Προτάθηκα από τον διεθνή εκπαιδευτικό οργανισμό AKS και το θεώρησα μεγάλη τιμή! Τα τελευταία χρόνια η συνεργασία με τον οργανισμό είναι στενή! Συμμετέχω σε ένα παγκόσμιο δίκτυο εκπαιδευτικών με σεμινάρια, διαλέξεις και workshops παρουσιάζοντας τους στόχους και τις αξίες του προγράμματος «Παίζουμε βιβλίο;». Θεωρώ ότι η συμβολή μου στο εγχείρημα αυτό εκτιμήθηκε».
Το «Παίζουμε βιβλίο» έχει τελικά τόσο «μαγικές» ιδιότητες για τα παιδιά;
«Αν κοιτάς τα παιδιά στα μάτια με σεβασμό, αποδοχή και ειλικρίνεια, τότε σίγουρα το αποτέλεσμα θα είναι μαγικό! Αυτό κάνει το «Παίζουμε βιβλίο;», προσφέροντας ταυτόχρονα στα παιδιά ένα ύψιστο πολιτισμικό αγαθό, το βιβλίο, που γεφυρώνει τις κοινωνικές ανισότητες και οδηγεί στην πρόοδο και την ευημερία».
Θεωρείς ότι η ελληνική Παιδεία είναι προπύργιο για τον Πολιτισμό μας;
«Η Παιδεία ενός κράτους, το πόσο σημαντική θεωρείται και πόσο επενδύει ένα κράτος στην Παιδεία είναι δείκτης πολιτισμού και ένδειξη ειλικρινής προσπάθειας του κράτους για πρόοδο, ανάπτυξη και κοινωνική δικαιοσύνη».
Η Θάσος εκπροσωπείται από εσένα στον κόσμο όλο και φημίζεται για την εκπαίδευση της, το χαίρεσαι αυτό;
«Φυσικά και χαίρομαι! Η Θάσος είναι ο τόπος που έπλεξα να ζω. Είναι το δικό μου μαγικό μέρος! Μέσα από τις διακρίσεις χαίρομαι που ακούγεται το νησί και γίνεται πιο γνωστό! Είναι ένας τρόπος να δικαιώνεται η επιλογή μου».
Ποιος είναι ο επόμενος στόχος σου;
«Στόχους γενικά δεν βάζω στη ζωή μου. Όμως με την έκδοση της σειράς «Παίζουμε βιβλίο;» από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος ελπίζω να διαδοθούν οι βασικοί άξονες του προγράμματος και εύχομαι να αναγνωριστεί η επιτακτική ανάγκη της διάδοσης της φιλαναγνωσίας».
Τα χαμόγελα των παιδιών σου στο σχολείο και η χαρά τους είναι το πιο «βαρύ» βραβείο του κόσμου;
«Χωρίς δεύτερη σκέψη είναι το πιο πολύτιμο».
Στο «μυαλό» της Βίκυς Ξανθοπούλου
Για να μπείτε στο κλίμα, τι είναι το «Παίζουμε Βιβλίο;» σας παραθέτουμε ένα απόσπασμα από την εισαγωγή του βιβλίου της πολυβραβευμένης εκπαιδευτικού. Αυτός ο πρόλογος ουσιαστικά «ακτινογραφεί» την ιδέα της αλλά και τα διαδραστικά αποτελέσματα της.
Ακολουθεί απόσπασμα της εισαγωγής:
«Ακόμη θυμάμαι από τα μαθητικά μου χρόνια τη φράση των δασκάλων ή των καθηγητών μου μετά την ανάγνωση ενός κειμένου: «Τι θέλει να μας πει ο συγγραφέας με αυτό το έργο;». Η αλήθεια είναι ότι ποτέ δεν καταλάβαινα τι ήθελε να μας πει ο συγγραφέας, είτε γιατί το κείμενο ήταν εντελώς αδιάφορο είτε γιατί το νόημα που έδινα στο κείμενο αφορούσε τις δικές μου εμπειρίες και αναμνήσεις οι οποίες δεν είχαν καμία σχέση με αυτές του συγγραφέα.
Την απόλαυση της ανάγνωσης και κυρίως την απόλαυση της ανάγνωσης της παιδικής λογοτεχνίας την ανακάλυψα σε μεγάλη ηλικία. Χρειάστηκε μια και μόνο καθοριστική «συνάντηση» με το κατάλληλο για μένα βιβλίο,, για να μου αποκαλυφθούν όσα ακριβώς αναζητούσα και όσα επιθυμούσα να εκφράσω. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τα συναισθήματα εκείνης της πρώτης «συνάντησης», τον διάλογο μου με το κείμενο, τον ήρωα και τις εικόνες. Αυτήν την καθοριστική «συνάντηση» επιθυμούσα να βιώσουν και οι μαθητές μου, την καθοριστική «συνάντηση» με το «δικό» τους βιβλίο που θα τους μεταμορφώσει, θα τους κάνει να ονειρευτούν, θα τους δώσει κίνητρα για διάβασμα.
Τι σημαίνει «Παίζουμε βιβλίο;»
Η εικοσαετή εμπειρία μου στην εκπαίδευση με κάνει να πιστεύω όσο τίποτε άλλο ότι μέσα από την ανάγνωση ενός βιβλίου το παιδί μπορεί να ζήσει μια μοναδική εμπειρία και να νιώσει την ίδια ακριβώς ευχαρίστηση που βιώνει παίζοντας με τους φίλους του.
Το Παίζουμε βιβλίο; Συνδυάζει τη βιωματική μάθηση με τη διασκέδαση, επιχειρεί την εμβάθυνση σε όλες τις πτυχές του βιβλίου και δημιουργεί εν δυνάμει αναγνώστες.
Γιατί αναγνωστικές εμψυχώσεις
Οι αναγνωστικές εμψυχώσεις είναι δράσεις και εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί που επιχειρούν με βιωματικό τρόπο και με ισχυρότερο κίνητρο την παρουσία του παιχνιδιού, που διαφοροποιείται ανάλογα με τις ανάγκες της ηλικιακής ομάδας στην οποία απευθυνόμαστε, να προκαλούν στα παιδιά το ενδιαφέρον για τη λογοτεχνία και να ενθαρρύνουν την διάθεση του για διάβασμα.
Οι αναγνωστικές εμψυχώσεις:
- Είναι κοινωνικές δραστηριότητες που αξιοποιούν την δυναμική της ομάδας,
- Δίνουν στα παιδιά τη δυνατότητα επιλογής συμμετοχής τους ή μη,
- Πληροφορούν τα παιδιά για την ύπαρξη βιβλιων που θα μπορούσα να τους προκαλέσουν το ενδιαφέρον
- Προσφέρουν κίνητρα στα παιδιά να σχεδιάσουν και να εμπλακούν σε ελεύθερες δραστηριότητες παιχνιδιού
- Καλλιεργούν το αίσθημα ευθύνης
- Επιτρέπουν τη σταδιακή συμμετοχή ακόμη και των λιγότερο πρόθυμων αναγνωστών
- Συνδυάζουν την απόλαυση του παιχνιδιού με την αναγκαιότητα για εμβάθυνση σε όλες τις πτυχές του κειμένου, προκαλώντας τον αναγνώστη να διαβάσει ξανά και ξανά.