Μια νέα μελέτη δείχνει ότι ο χρόνος ψηφιακής οθόνης των παιδιών έχει αυξηθεί σημαντικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, με αποτέλεσμα πιθανούς κινδύνους για τη σωματική υγεία. Οι ειδικοί στην όραση στο Anglia Ruskin University (ARU) εξέφρασαν ανησυχίες ότι αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει την όραση και τη γενική υγεία των παιδιών, με αρκετές παθήσεις που συνδέονται με την αύξηση του χρόνου οθόνης. Η πανδημία προκάλεσε μια άνευ προηγουμένου κίνηση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, με πολλές χώρες να κλείνουν τα σχολεία τους. Οι μαθητές αφέθηκαν να βασίζονται σε ψηφιακές συσκευές για να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους.
Το έγγραφο ανασκόπησης, που δημοσιεύθηκε στο Journal of School Health και με επικεφαλής το Anglia Ruskin University (ARU), εξέτασε ερευνητικές μελέτες που πραγματοποιήθηκαν παγκοσμίως κατά τη διάρκεια της πανδημίας και τα ευρήματα δείχνουν μια σταθερή εικόνα του αυξημένου χρόνου ψηφιακής οθόνης για παιδιά και εφήβους:
- Στον Καναδά, το 89% των γονέων παραδέχτηκε ότι τα παιδιά τους υπερέβαιναν τις δίωρες ημερήσιες οδηγίες που ορίζουν οι υγειονομικές αρχές της χώρας.
- Στη Γερμανία, ο χρόνος οθόνης είχε αυξηθεί κατά περίπου μία ώρα την ημέρα.
- Στη Χιλή, μια μελέτη διαπίστωσε ότι ο χρόνος οθόνης μεταξύ των νηπίων και των παιδιών προσχολικής ηλικίας είχε σχεδόν διπλασιαστεί σε περισσότερες από τρεις ώρες την ημέρα.
- Τέλος, στην Τυνησία ερευνητές ανέφεραν αύξηση 111% στον συνολικό χρόνο οθόνης για παιδιά ηλικίας 5-12 ετών.
Ποια προβλήματα συνδέονται από τον χρόνο οθόνης;
Μεταξύ των κινδύνων για την υγεία των ματιών που συνδέονται με τη χρήση ψηφιακών συσκευών είναι η καταπόνηση των ματιών, η ασταθής διόφθαλμη όραση (επαρκή χρήση και των δύο ματιών για τη δημιουργία μιας ενιαίας οπτικής εικόνας), το μη διορθωμένο διαθλαστικό σφάλμα και η ξηροφθαλμία. Η ανασκόπηση ανέφερε επίσης ότι τα παιδιά και οι έφηβοι χρησιμοποιούν συχνά πολλές συσκευές ταυτόχρονα, για παράδειγμα για να περιηγούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στο τηλέφωνό τους ενώ παρακολουθούν περιεχόμενο σε άλλη συσκευή. Η εναλλαγή μεταξύ συσκευών αυξάνει την καταπόνηση του ματιού κατά 22%, καθώς αυτό συνεπάγεται εναλλαγή αποστάσεων μεταξύ διαφορετικών συσκευών, αναγκάζοντας τα μάτια να προσαρμοστούν.
Ο αυξημένος χρόνος οθόνης μπορεί επίσης να οδηγήσει σε καταπόνηση του αυχένα και των ώμων, αυξάνει την ποσότητα του χρόνου που αφιερώνετε σε καθιστική ζωή και σχετίζεται επίσης με την υπερκατανάλωση τροφής, δυνητικά με αποτέλεσμα προβλήματα υγείας όπως η παχυσαρκία. Η επικεφαλής συγγραφέας Καθηγήτρια Shahina Pardhan, διευθύντρια του Vision and Eye Research Institute στο Anglia Ruskin University (ARU), είπε: “Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε τους πιθανούς κινδύνους για τα βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μάτια και τη γενική υγεία των παιδιών. Είναι σημαντικό οι συσκευές να χρησιμοποιούνται σωστά και να ενθαρρύνονται δραστηριότητες μακριά από ψηφιακές συσκευές, όπως το παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους. Τα σχολεία μπορούν να διασφαλίσουν ότι ο χρόνος που αφιερώνεται σε ψηφιακές συσκευές μεγιστοποιείται για μάθηση και ενθαρρύνεται λιγότερος ψηφιακός χρόνος για άλλες δραστηριότητες.”.
Ο συν-συγγραφέας Dr. Robin Driscoll είπε: “Είμαστε πολύ τυχεροί που τα παιδιά μπόρεσαν να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία για να καλύψουν την απουσία προσωπικής διδασκαλίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ωστόσο, πρέπει να γνωρίζουμε τους κινδύνους για τη σωματική τους υγεία ως αποτέλεσμα αυτού του αυξημένου χρόνου οθόνης. Μέσω της αυξανόμενης συνειδητοποίησης των κινδύνων που συνδέονται με τα υψηλά επίπεδα χρήσης ψηφιακής οθόνης και των στρατηγικών κοινής χρήσης για τη μείωση των αρνητικών επιπτώσεων, οι δάσκαλοι και οι γονείς θα πρέπει να ενθαρρυνθούν να ενισχύσουν την υγεία και την ευημερία των παιδιών και των εφήβων στην πανδημία και όχι μόνο”.