Τα παιδιά αντιμετωπίζουν έναν κατακλυσμό ηλεκτρονικών πληροφοριών από την τηλεόραση και τους υπολογιστές έως τα tablets, τα smartphones και τα βιντεοπαιχνίδια. Ωστόσο, προηγούμενες μελέτες που εξέτασαν τον αντίκτυπο των ηλεκτρονικών μέσων σε παιδιά και ενήλικες έδιναν μικτά αποτελέσματα. Η ομάδα ερευνητών από το Πανεπιστήμιο του Λουξεμβούργου και το Universite’ de Genève μελέτησε 118 αγόρια και κορίτσια από την Ελβετία, ηλικίας 8 έως 12 ετών. Τους ζήτησε να συμπληρώσουν έρευνες με ερωτήσεις σχεδιασμένες για να εξετάσουν τη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων καθώς και το εύρος προσοχής τους, τον ύπνο, τους βαθμούς και την ψυχική υγεία, σύμφωνα με την έκθεση.
Λεπτομέρειες για την μελέτη
Τα ερωτηματολόγια δόθηκαν επίσης στους δασκάλους και τους γονείς των παιδιών, αλλά εστίασαν περισσότερο στην αντίληψή τους για το πώς ένιωθαν ότι η ηλεκτρονική χρήση των παιδιών επηρεάζει την ψυχική τους υγεία, σημείωσε η μελέτη. Σε αντίθεση με άλλες προηγούμενες δημοσιευμένες μελέτες που έδειξαν μια συσχέτιση μεταξύ του συνολικού χρόνου που αφιερώνεται στα μέσα ενημέρωσης και των φτωχότερων αποτελεσμάτων, διαπιστώθηκε ότι ο συνολικός χρόνος που αφιερώθηκε στα μέσα δεν συνέβαλε σε προβλήματα ψυχικής υγείας. Όμως όταν τα παιδιά έκαναν χρήση πολλαπλών συσκευών ταυτόχρονα, όπως η παρακολούθηση τηλεόρασης ενώ έστελναν μηνύματα, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε περισσότερο άγχος, προβλήματα συμπεριφοράς ή συναισθηματικά προβλήματα.
“Σε αντίθεση με τον συνολικό χρόνο πολυμέσων, το multitasking των μέσων σχετίζεται με πιο συχνή συμπεριφορά παρόμοια με τη ΔΕΠΥ, όπως αξιολογείται από τους δασκάλους τους, όταν ελέγχεται ο συνολικός χρόνος μέσων, το φύλο και η ηλικία”, σημειώνεται στην έρευνα. Τα δεδομένα αποκάλυψαν επίσης ότι ο χρόνος που αφιερώνονταν σε ηλεκτρονικές συσκευές αυξανόταν καθώς μεγάλωναν:
- ξεκινούσαν από περίπου 4,5 ώρες την ημέρα γύρω στην ηλικία των 8
- ανέβαιναν σε πάνω από 8 έως την ηλικία των 12 ετών
Και ναι, η έρευνα επιβεβαίωσε ότι τα αγόρια αφιέρωναν περισσότερο χρόνο σε βιντεοπαιχνίδια από τα κορίτσια, πρόσθεσε η εφημερίδα. Η μελέτη έχει αρκετούς περιορισμούς, συμπεριλαμβανομένου ότι μελέτησαν μόνο έναν μικρό αριθμό παιδιών και όλα τα δεδομένα είναι συσχετιστικά, πράγμα που σημαίνει ότι καμία αιτιώδης σχέση μεταξύ των μεταβλητών που μας ενδιαφέρουν δεν μπορεί να τεκμηριωθεί κατηγορηματικά. “Αυτές οι αναλύσεις αποκαλύπτουν ότι το multitasking μέσων περισσότερο από τα βιντεοπαιχνίδια και ο συνολικός χρόνος στα μέσα συνδέθηκε με δυσμενή ψυχολογικά αποτελέσματα και ότι το multitasking μέσων θα πρέπει επομένως να εξετάζεται πιο εντατικά σε μελλοντικές μελέτες”, κατέληξε η εργασία.