Πανελλήνιες 2020 – Όλες οι ειδήσεις: Ενας στους δύο έγραψε κάτω από τη βάση σε Αρχαία, Μαθηματικά, Ιστορία και Χημεία, ενώ η «πρεμιέρα» της συνεξέτασης Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας αποτέλεσε μια δυσάρεστη έκπληξη για τους μαθητές.
Η ανακοίνωση των βαθμολογιών των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για το 2020 έκρυβε πολλά απρόσμενα όπως την αύξηση των αριστούχων σε αρκετά μαθήματα σε σχέση με πέρσι, αλλά και τη γεωμετρική άνοδο του ποσοστού των υποψηφίων κάτω από τη βάση.
«Κατεγράφη το φαινόμενο του εκπαιδευτικού χάσματος, ένα εντυπωσιακό φαινόμενο που δείχνει τον ανταγωνιστικό μαθητή να αντέχει και να αριστεύει σε δύσκολα διαγωνίσματα όπως της Φυσικής και της Χημείας και του μέτριου να καταρρέει βαθμολογικά», σημειώνει ο εκπαιδευτικός αναλυτής Γιώργος Χατζητέγας στον «Ε.Τ.», ο οποίος σημειώνει ότι αυτό ίσως να είναι και το «αποτύπωμα» της δίμηνης καραντίνας και της θυελλώδους χρονιάς που έζησαν φέτος οι υποψήφιοι λόγω του κορονοϊού.
Και στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, ενώ διαχρονικά 1 στους 5 έγραφε από 16 και πάνω, φέτος 1 στους 20 πέτυχε αυτές τις επιδόσεις.
Σαφής είναι η πτωτική πορεία των Ιατρικών στις φετινές βάσεις, λόγω των κακών επιδόσεων των υποψηφίων στη Βιολογία, μείωση στα μόρια εισαγωγής ακόμα και στις υψηλόβαθμες των Ανθρωπιστικών Σπουδών όπως Νομικές και Ψυχολογίες, αλλά και πτωτικές τάσεις στις πολυτεχνικές σχολές και στις Οικονομικές και της Πληροφορικής.
Οι υποψήφιοι που διεκδικούν 77.970 θέσεις στα ελληνικά αμφιθέατρα, ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που διεκδικούν αντιμετωπίζουν τις δικές τους δυσκολίες, καθώς στο 1ο επιστημονικό πεδίο (Ανθρωπιστικών Σπουδών) και στο 3ο επιστημονικό πεδίο (Επιστημών Υγείας) ο ανταγωνισμός είναι υψηλότερος λόγω μειωμένων θέσεων, ενώ αντίθετα στο 2ο επιστημονικό πεδίο (Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών) και στο 4ο επιστημονικό πεδίο (Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) επικρατούν συνθήκες ελεύθερης πρόσβασης. Η κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας δυσκολεύει την εκτίμηση των βάσεων, καθώς πλέον ο μέσος όρος προκύπτει ισόποσα από τον μέσο όρο και των τεσσάρων μαθημάτων, με τις χαμηλές επιδόσεις στη Νεοελληνική Εκθεση και Λογοτεχνία να συμπαρασύρουν προς τα κάτω όλα τα επιστημονικά πεδία, καθώς αποτελεί το μοναδικό κοινό μάθημα.
1ο πεδίο – Ανθρωπιστικές Σπουδές
Θεαματικά χαμηλότερες ήταν οι επιδόσεις των υποψηφίων του 1ου επιστημονικού πεδίου στα Αρχαία, με σχεδόν έναν στους 2 να γράφει κάτω από τη βάση. Ειδικότερα, πέρσι το 31,72% έγραψε κάτω από τη βάση, ενώ φέτος το 47,18%. Στον αντίποδα, οι αριστούχοι ήταν 100 περισσότεροι σε σχέση με πέρσι. Μοιραίο μάθημα η Εκθεση, όπου οι αριστούχοι συρρικνώθηκαν φέτος, με μόλις 112 να καταγράφουν βαθμούς από 18 έως 20. Αντίθετα, τα μεγαλύτερα ποσοστά συγκεντρώνονται σε βαθμούς από 13 έως 15.
Η «πρεμιέρα» της Κοινωνιολογίας βοήθησε τους διαβασμένους μαθητές με το 28,8% αυτών, δηλαδή 6.077 υποψηφίους να γράφουν από 18 έως 20, όμως αυξημένος σε σχέση με πέρσι ήταν ο αριθμός αυτών που έγραψαν κάτω από τη βάση. Συγκεκριμένα, το 37,97% έγραψε κάτω από τη βάση, όταν πέρσι στα Λατινικά (σ.σ. που αντικαταστάθηκε από την Κοινωνιολογία) ήταν στο 30%.
Η Ιστορία κατέγραψε 1.000 αριστούχους περισσότερους από πέρσι, με πολύ καλές επιδόσεις στους καλούς μαθητές, παρά το γεγονός ότι ένας στους δύο έγραψε κάτω από τη βάση.
2ο πεδίο – Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες
Περισσότεροι αριστούχοι αλλά και αύξηση του ποσοστού υποψηφίων που έγραψαν κάτω από τη βάση καταγράφεται στο 2ο επιστημονικό πεδίο. Παρά τη δυσκολία των θεμάτων, ειδικά στη Χημεία, η οποία προκάλεσε και σοβαρές αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς, οι αριστούχοι ήταν κατά 1.000 περισσότεροι σε σχέση με πέρσι. Αυξημένο, όμως, κατά 7% ήταν το ποσοστό που έγραψε κάτω από τη βάση (48,28%), ενώ πέρσι ήταν το 40%.
Και στη Φυσική οι επιδόσεις ήταν χαμηλές με το 57,06% να γράφει κάτω από τη βάση (σ.σ. ποσοστό χειρότερο από πέρσι που ήταν 60%), αν και πάλι καταγράφεται το φαινόμενο οι αριστούχοι (18-20) να αγγίζουν το 15,85% (4.137 σε απόλυτα νούμερα).
Στα Μαθηματικά σχεδόν 6 στους 10 έγραψαν κάτω από τη βάση, με μόλις το 41,16% να γράφει από 10 και πάνω. Κακές επιδόσεις που όμως είναι καλύτερες από τις περσινές, που μόλις το 38,97% έγραψε πάνω από τη βάση. Και πάλι όμως οι αριστούχοι ήταν περισσότεροι, με το 6,74% να γράφει από 18 και πάνω, ενώ πέρσι το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 5,44%.
Μοιραίο μάθημα για το συγκεκριμένο πεδίο θα αποδειχθεί η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία που μόλις 53 έγραψαν από 18-20, ενώ οι περισσότεροι συνωστίζονται σε βαθμούς από 11 έως 16.
3ο πεδίο – Επιστήμες Υγείας
Η Βιολογία έκρυβε παγίδες για τους υποψηφίους του πιο ανταγωνιστικού επιστημονικού πεδίου που παλεύουν για μια θέση στις Ιατρικές. Αισθητά μειωμένοι οι αριστούχοι με μόλις το 15,21% να γράφει από 18 έως 20 όταν πέρσι το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 28,14%. Σε απόλυτους αριθμούς αυτό σημαίνει ότι οι αριστούχοι είναι 1.670 όταν πέρσι ήταν 4.316. Στη Φυσική οι επιδόσεις ήταν καλύτερες για τους υποψηφίους του εν λόγω επιστημονικού πεδίου, με τους αριστούχους να φτάνουν τους 1.700, σε αντίθεση με τη Χημεία που μόλις 740 πέτυχαν βαθμό από 18 και πάνω. Υψηλά τα ποσοστά και σε αυτό το πεδίο των υποψηφίων που έγραψαν κάτω από τη βάση στα μαθήματα της Φυσικής και της Χημείας.
4ο πεδίο – Οικονομικών Σπουδών και Πληροφορικής
Το πλέον ανταγωνιστικό πεδίο αναδεικνύεται το 4ο, από τις επιδόσεις των μαθητών, με το μάθημα της Οικονομίας σχεδόν να τριπλασιάζει τους αριστούχους της μέσα σ’ ένα χρόνο. Στους 6.345 έφτασαν οι υποψήφιοι που έγραψαν από 18 έως 20, όταν πέρσι ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 2.906. Ελαφρώς μειωμένα ήταν και τα ποσοστά κάτω από τη βάση στο εν λόγω μάθημα με το 39,76% να γράφει φέτος κάτω από 10, όταν πέρσι ήταν το 43,03%.
Στον αντίποδα, η Πληροφορική δεν κατέγραψε τόσο καλά αποτελέσματα, καθώς το ποσοστό των αριστούχων περιορίστηκε στο 16,48%, όταν πέρσι ήταν στο 20,67%.
Τα Μαθηματικά αποδείχθηκαν «βατερλώ» για τους υποψηφίους του εν λόγω επιστημονικού πεδίου, καθώς μόλις το 24,41% έγραψε πάνω από τη βάση, ενώ το 75,59% κάτω από 10. Μόλις το 1,73% έγραψε από 18 και πάνω, δηλαδή 404 υποψήφιοι, όταν 11.485 από τους συνολικά 23.269 έγραψαν από 0 έως 5.
Από την έντυπη έκδοση του «Ελεύθερου Τύπου»