Ώθηση αντίστοιχη με εκείνη του 2015 και των capital controls έδωσαν στις ψηφιακές πληρωμές και τη χρήση των καρτών τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορονοϊού.
Συγκεκριμένα, οι υπάρχουσες εκτιμήσεις από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο των πληρωμών, δείχνουν το τελευταίο τρίμηνο να υπάρχει περαιτέρω αύξηση των ψηφιακών πληρωμών σε σχέση με το 2019, με τις ανέπαφες συναλλαγές να ενισχύονται ακόμη περισσότερο, ενώ πλέον οι κάρτες χρησιμοποιούνται και για μικρότερης αξίας συναλλαγές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στο 7ο Digital Banking Forum που διοργάνωσε η Ethos Events, ο Αντίγονος Παπαδόπουλος, εμπορικός διευθυντής της Cardlink, το 2019 έκλεισε -για το σύνολο της αγοράς- με την αξία των συναλλαγών με τη χρήση καρτών να φθάνει στα 36 δισ. ευρώ (+14% σε σχέση με το 2018), τον αριθμό των συναλλαγών να είναι στα επίπεδα του 1 δις. (+23%), ενώ ο αριθμός των τερματικών εκτιμάται ότι έφθασε στις 730 χιλιάδες (+30 χιλιάδες). Οι κάρτες ελληνικών τραπεζών αντιπροσωπεύουν το 90% του αριθμού των συναλλαγών (91% το 2018) και το 79% (77% το 2018) της αξίας των συναλλαγών.
Όμως, το ενδιαφέρον είναι πως το 2020, ειδικά μετά τη λήψη των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας, παρατηρήθηκε μία ενίσχυση της χρήσης των ψηφιακών πληρωμών. Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, στο δίκτυο της Cardlink (σ.σ. διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο τερματικών με περίπου 260 χιλιάδες POS) το ποσοστό των ανέπαφων συναλλαγών έφθασε τον Ιούνιο στο 87% από 78% τον Φεβρουάριο και 71% στο τέλος του 2019. Επίσης, έχει αυξηθεί ο αριθμός των συναλλαγών μικρής αξίας. Συγκεκριμένα, στο δίκτυο της Cardlink, το οποίο θεωρείται αρκετά αντιπροσωπευτικό δείγμα, οι συναλλαγές έως 10 ευρώ έφθασαν να είναι το 41% τον Ιούνιο από 37% τον Φεβρουάριο και 32% στο τέλος του 2019, ενώ εκείνες έως 5 ευρώ έφθασαν στο 23% από 20% και 16% αντίστοιχα. Εντυπωσιακό στοιχείο είναι το ότι το 8% των συνολικών συναλλαγών με κάρτα τον Ιούνιο ήταν αξίας έως 2 ευρώ από 6% τον Φεβρουάριο και 5% τον περασμένο Δεκέμβριο!
Η αυξημένη χρήση των καρτών για μικρότερης αξίας συναλλαγές φαίνεται και στο μέσο όρο αξίας των συναλλαγών που έχει πέσει στα 26 ευρώ από 28 ευρώ τον Φεβρουάριο και 33 ευρώ τον περασμένο Δεκέμβριο. Οι Έλληνες προτιμούν τις χρεωστικές κάρτες καθώς το μερίδιο τους έχει φθάσει πλέον στο 80% από 77% τον Φεβρουάριο και 75% στο τέλος του 2019.
Αντίστοιχες τάσεις υπάρχουν και στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Σύμφωνα με την Cardlink και όσον αφορά τα ηλεκτρονικά καταστήματα που χρησιμοποιούν τις δικές της υπηρεσίες, τον Ιούνιο η μέση αξία των συναλλαγών με κάρτα για online αγορές ήταν στα 58 ευρώ από 60 ευρώ τον Φεβρουάριο και 70 ευρώ στο τέλος του 2019. Αξιοσημείωτο είναι ακόμη πως το 22% των online αγορών ήταν αξίας κάτω των 10 ευρώ από 20% τον Φεβρουάριο και 18% στο τέλος του 2019.
Apple Pay
Η τάση για αυξημένη χρήση των ψηφιακών πληρωμών προκύπτει και από τους ρυθμούς ανάπτυξης του Apple Pay στην ελληνική αγορά. Αυτή τη στιγμή, η μόνη συστημική τράπεζα που υποστηρίζει το Apple Pay είναι η Alpha Bank και όπως ανέφερε στο Digital Banking Forum, ο Γρηγόρης Πολίτης, διευθυντής καρτών και χρηματοδοτήσεων της τράπεζας, ο αριθμός των ενεργοποιημένων καρτών έχει ξεπεράσει τις 30 χιλιάδες παρά το γεγονός ότι η υπηρεσία είναι διαθέσιμη εδώ και μόλις μερικούς μήνες. Επιπλέον, ο αριθμός των συναλλαγών είναι στα επίπεδα των 200 χιλιάδων συναλλαγών το μήνα. Η αύξηση στον αριθμό και το πλήθος των συναλλαγών που κάνουν οι χρήστες Apple Pay είναι της τάξεως του 10%, ενώ κατά μέσο η αξία της κάθε συναλλαγής είναι στα 22 ευρώ, κάτι που δείχνει ότι οι πελάτες της Alpha Bank χρησιμοποιούν το iPhone ή το Apple Watch τους και για χαμηλής αξίας συναλλαγές.
Ψηφιακά οι τραπεζικές συναλλαγές
Τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας οδήγησαν τους καταναλωτές να χρησιμοποιήσουν ακόμη περισσότερο τα ψηφιακά κανάλια των ελληνικών τραπεζών και είναι αξιοσημείωτο ότι το ποσοστό των συναλλαγών στα τραπεζικά καταστήματα να πέσει -για πρώτη φορά- ακόμη και σε μονοψήφια ποσοστά.
Σύμφωνα με τον Άγη Παπαστεργίου, διευθυντή ψηφιακής τραπεζικής της Alpha Bank, το ποσοστό των συναλλαγών στα καταστήματα της τράπεζας την περίοδο της «καραντίνας» έπεσε στα επίπεδα μόλις του 7%, ενώ υπήρξε τεράστια αύξηση του αριθμού των πελατών που απέκτησαν κωδικούς για e-banking.
Αντίστοιχα, στην Εθνική Τράπεζα, το ποσοστό των συναλλαγών στα καταστήματα έπεσε επίσης κάποια στιγμή στο 7% με τον διευθυντή digital business της τράπεζας, Δημήτρη Πλέσσα να επισημαίνει πως συνεχίζει να παραμένει σε μονοψήφιο ποσοστό ακόμη και σήμερα. Ο κ. Πλέσσας επεσήμανε ακόμη ότι ο αριθμός των πελατών που απέκτησαν κωδικούς για ebanking μέσω του smartphone τους (digital onboarding) έφθασε στις 25000 μέσα σε μία εβδομάδα.