Η εξαγγελλία των επιδοτήσεων και των κινήτρων κάνει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πλέον σαφώς πιο ελκυστικά.
Του Γιάννη Σκουφή
Στο Newsbomb.gr έχουμε γράψει πολλές φορές πως η ηλεκτροκίνηση θα επικρατήσει έστω και αν χρειαστούν να περάσουν αρκετά χρόνια και πως για να γίνει αυτό θα πρέπει να ξεπεραστούν κάποια θέματα, με πρώτο και κυριότερο την τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή αλλιώς EVs.
Και προκειμένου να γίνει αυτό δεν υπάρχει άλλος δρόμος, όπως έχει αποδειχθεί και από τα παραδείγματα άλλων ευρωπαϊκών χωρών που προηγούνται στο συγκεκριμένο τομέα, από τις κρατικές επιδοτήσεις. Σαν και αυτές που εξαγγέλθηκαν καταρχήν από τον Πρωθυπουργό και στη συνέχεια από τους Υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Μεταφορών.
Σύμφωνα με αυτές λοιπόν η αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου επιδοτείται με ένα 15% επί της λιανικής τιμής του προ φόρων -ουσιαστικά υπόκειται μόνο σε ΦΠΑ, μιας και απαλλάσσεται από το ειδικό τέλος ταξινόμησης.
Ένα παράδειγμα: το Nissan Leaf που είναι ένα από τα πιο δημοφιλή ηλεκτρικά αυτοκίνητα και έχει περάσει ήδη στη δεύτερη γενιά του έχει αρχική τιμή 33.900 ευρώ. Με την επιδότηση του 15% η τιμή αυτή διαμορφώνεται ενδεικτικά στις 28.900 ευρώ, ενώ αν υπάρχει παλαιό αυτοκίνητο προς απόσυρση αφαιρούνται άλλα 1.000 ευρώ και το Leaf κοστίζει τελικά 27.900 ευρώ. Που το καθιστούν πιο προσιτό σε περισσότερους σε σχέση με τις 33.900 ευρώ που κοστίζει χωρίς επιδοτήσεις.
Και επειδή θα θέλει κανείς να φορτίζει στην οικιακή πρίζα όσο το δυνατό ταχύτερα επιδοτείται και ο επιτοίχιος φορτιστής, το λεγόμενο wallbox -αρχική ενδεικτική τιμή περί τα 1.500 ευρώ- με επιπλέον 400 ευρώ.
Το πιο φτηνό ηλεκτρικό μοντέλο που διατίθεται αυτή τη στιγμή στη χώρα μας -συνολικά είναι διαθέσιμα 17 και στο άμεσο μέλλον θα αυξηθούν- είναι το Skoda Citigoe iV, που κοστίζει με βάση τον τιμοκατάλογο της εταιρείας 19.990 ευρώ. Με την επιδότηση του 15% η τιμή αυτή διαμορφώνεται στις 16.800 ευρώ και αν υπάρχει και απόσυρση στις 15.800 ευρώ.
Γεγονός είναι πως και με την επιδότηση υπάρχει ακόμα διαφορά κόστους σε σχέση με τα αντίστοιχα συμβατικά μοντέλα, όμως αν στην εξίσωση μπει και το λειτουργικά έξοδα κόστος -στο Nissan Leaf κυμαίνονται με βάση την επίσημη κατανάλωση ενέργειάς του και ανάλογα με τη χρέωση της kWh από 1,0 έως 1,5 ευρώ και στο Skoda Citigoe iV από 0,8 έως 1,35 ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα- τότε η διαφορά στο συνολικό κόστος μειώνεται κατά πολύ ή αν τα διανυθέντα χιλιόμετρα είναι πολλά το πρόσημο για τα EVs γίνεται θετικό. Επίσης μειώνεται και από τις πολύ περιορισμένες ανάγκες συντήρησης των ηλεκτρικών μοντέλων.
Με βάση τις εξαγγελίες το πρόγραμμα επιδότησης της ηλεκτροκίνησης έχει ύψος 100 εκατομμυρίων ευρώ και διάρκεια 18 μηνών. Ας ελπίσουμε πως θα επεκταθεί και οικονομικά και κυρίως χρονικά γιατί και πάλι η εμπειρία άλλων χωρών έχει δείξει πως μόλις σταματήσουν οι επιδοτήσεις η δημοτικότητα και οι πωλήσεις των ηλεκτρικών μοντέλων κάνουν βουτιά. Επίσης απαραίτητη προϋπόθεση για την καλή εξέλιξή του είναι και η ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης.
Για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προκύπτει βέβαια και μια εύλογη απορία: γιατί είναι τόσο πιο ακριβά από τα συμβατικά. Ειδικά από τη στιγμή που είναι πολύ πιο απλά μηχανολογικά σε σχέση με τα τελευταία, μιας και ο ηλεκτροκινητήρας είναι απλούστερος ως σχεδίαση και κατασκευή, δεν απαιτεί κύκλωμα ψύξης και αρκετές φορές ούτε κιβώτιο.
Η απάντηση είναι η μπαταρία που τροφοδοτεί το σύστημα πρόωσης με ενέργεια και η οποία είναι ιδιαίτερα ακριβή. Το μέσο κόστος κατασκευής της ανά kWh ενέργειας που μπορεί να συσσωρεύσει ήταν το 2019 της τάξη των 139 ευρώ. Δηλαδή η μπαταρία των 40 kWh του Nissan Leaf κοστίζει στο εργοστάσιο 5.560 ευρώ, ενώ μια ακόμα πιο μεγάλη όπως αυτή των 85 kWh της Mercedes EQV κοστολογείται περίπου 12.000 ευρώ. Από κει και πέρα υπάρχει το κύκλωμα ψύξης της μπαταρίας, καθώς κατά τη φόρτισή της και ειδικά την ταχεία εκλύονται μεγάλα ποσά θερμότητα που επίσης αυξάνει το κόστος, όπως και ο ενσωματωμένος φορτιστής κ.ο.κ.
Οι προβλέψεις κάνουν λόγο για μείωση του κόστους της μπαταρίας στα 90 ευρώ ανά kWh το 2023, ενώ αξίζει να σημειώσουμε πως με την τρέχουσα τεχνολογία δυστυχώς η αύξηση της αυτονομίας, η άλλη αχίλλειος πτέρνα των ηλεκτρικών, γίνεται μόνο με την αύξηση της χωρητικότητας άρα και του μεγέθους, του βάρους και του κόστους των μπαταριών.
Ποια είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είναι ήδη διαθέσιμα στην Ελλάδα και πόσο κοστίζουν;
Μετά την εξαγγελία των κινήτρων για την ηλεκτροκίνηση από τον πρωθυπουργό έχει ενδιαφέρον να δούμε ποια είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είναι ήδη διαθέσιμα στη χώρα μας και πόσο κοστίζουν χωρίς την επιδότηση του 15% στην λιανική τιμή προ φόρων -το ανώτατο όριο της επιδότησης θα είναι τα 5.500 ευρώ, ενώ δεν έχει διευκρινισθεί αν θα υπάρχει πλαφόν στη λιανική τιμή προ φόρων- και ενδεικτικά μετά την εφαρμογή της.
Συνολικά είναι 17 μοντέλα, με πιο φτηνό το Skoda Citigo e IV των 19.800 ευρώ και πιο ακριβό την Porsche Taycan turbo S των 185.546 ευρώ, , ενώ στο άμεσο μέλλον αναμένονται και άλλα.
Μοντέλο | Τιμή (€) | Ενδεικτική τιμή με επιδότηση (€) |
Skoda Citigoe iV | 19.800 | 16.800 |
Smart EQ fortwo coupe | 23.000 | 19.500 |
VW eUP! | 23.300 | 19.800 |
Smart EQ forfour | 25.675 | 21.800 |
Smart EQ fortwo cabrio | 28.940 | 24.600 |
Opel Corsa-e | 29.890 | 25.400 |
Peugeot e-208 | 29.900 | 25.400 |
Mini Cooper SE | 33.900 | 28.800 |
Nissan Leaf | 33.990 | 28.900 |
VW e-Golf | 34.200 | 29.000 |
BMW i3 | 41.300 | 35.800 |
BMW i3s | 45.050 | 39.550 |
Audi e-tron | 73.070 | |
Mercedes EQC 400 | 80.700 | |
Jaguar i-Pace | 85.300 | |
Porsche Taycan turbo | 159.400 | |
Porsche Taycan turbo S | 185.456 |
Αν υπάρχει παλιό αυτοκίνητο για απόσυρση από τις τιμές με επιδότηση αφαιρούνται επιπλέον 1.000 ευρώ.